مشارکت کنسولگری افغانستان در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد

هماهنگ کننده طرح «سایبان مهر» از موافقت سرکنسولگری افغانستان در مشهد برای حمایت مادی و معنوی از کودکان اتباع در این طرح خبر داد.

نیره عابدین‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه‌ی جلسه‌ی هم‌اندیشی و هماهنگی طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان که در مرکز نگهداری کودکان صدف برگزار شد گفت: در این جلسه مسائل و مشکلاتی که در خصوص کودکان اتباع و خانواده‌هایشان وجود دارد به سرکنسول همسایه‌ی محترم مان افغانستان و نماینده‌ی وزارت خارجه در شرق کشور ارائه شد و خدمات طرح «سایبان مهر» به این کودکان بیان گردید.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد اضافه کرد: ما تفاوتی بین کودکان ایرانی و غیر ایرانی قائل نیستیم و تمام خدمات طرح را به طور مساوی برای همه‌ی این عزیزان انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: جلسه به دعوت ما و با حضور نماینده وزارت خارجه در شرق کشور، سرکنسول افغانستان، مدیر کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی، سرپرست بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران مرتبط با طرح برگزار شد و به نتایج بسیار خوبی هم رسید.

تشکیل پرونده قضایی برای ۲۵۰ خانواده کودکان کار

وی با بیان اینکه تا کنون برای ۲۵۰ خانواده‌ی این کودکان، پرونده‌ی قضایی تشکیل شده گفت: به جریان افتادن این پرونده‌ها منوط به شرکت یا عدم شرکت خانواده در مسیر توانمندسازی پیش‌بینی‌شده در برنامه است که اگر خانواده در این برنامه مشارکت فعال داشته باشد پرونده تعلیق می‌شود و اگر کودک پس از بازگشت به خانواده، مجددا به محیط کار در خیابان برگردانده شود خانواده با اتهام بهره‌کشی اقتصادی از کودکان به دادگاه معرفی می‌شود.

عابدین‌زاده با تأکید بر اینکه هدف از این نشست، انجام خدمات بهتر و با کیفیت‌تر به کودکان شناسایی شده و خانواده‌هایشان است گفت: وقتی که گزارش‌های بهزیستی و دادستانی به عنوان مجری و هماهنگ‌کننده‌ی طرح به سرکنسول افغانستان و نماینده وزارت خارجه ارائه شد، سرکنسول افغانستان از ورود در این طرح برای حمایت مادی و معنوی از کودکان افغانستانی، استقبال کرد.

وی با یادآوری اینکه دو سوم کودکان شناسایی شده، افغانستانی هستند افزود: مقرر شد که گزارشی از وضعیت فعلی طرح به نماینده‌ی وزارت خارجه در شرق کشور ارسال و در اختیار سرکنسولگری افغانستان قرار گیرد تا اقدامات بعدی توسط این سرکنسولگری، انجام شود.

فیروزی: سایبان مهر می‌تواند الگوی کشوری بشود

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این نشست به خبرنگار ما گفت: تا کنون در طرح سایبان مهر ۴۵۶ کودک شناسایی شده‌اند که ۱۴۰ نفر آنها ایرانی و ۳۱۵ نفرشان کودکان غیر ایرانی می‌باشند.

دکتر مسعود فیروزی اظهار داشت: از کل کودکان شناسایی شده، ۳۷۰ کودک در مرکز غربال، با گرفتن تعهد از خانواده و با هماهنگی دادستانی، تحویل خانواده شده‌اند و ۷۷ کودک به علت شناسایی نشدن خانواده، به بهزیستی تحویل شده‌اند تا در مورد آنها فرایند توانمندسازی انجام شود.

وی خاطر نشان ساخت: طرح «سایبان مهر» با محوریت بهزیستی و با هماهنگی مقام قضایی در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در این طرح بدست آمده است که می‌تواند در یک طرح جامع‌تر در سطح کشور اجرایی شود.

فیروزی یادآور شد: در جلسه هم‌اندیشی امروز، بهزیستی، مدیر کل اداره اتباع استانداری، معاون دادستان و نمایندگی وزارت خارجه در شرق کشور، گزارش‌هایی از چگونگی اجرای این طرح ارائه کردند و بخش‌هایی از آیین‌نامه‌ی اجرایی طرح در خصوص وظایف دستگاه‌های مختلف نیز مطرح شد.

وی افزود: آقای جابر انصاری، سرکنسول افغانستان نیز مطالبی در خصوص حقوق انسانی و شهروندی این کودکان بیان کرد و بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و بکارگیری امکانات لازم برای توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان با حفظ کرامت انسانی تأکید نمود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که گزارش وضعیت نهایی طرح به نمایندگی وزارت خارجه و سرکنسول افغانستان ارائه شود که اقدامات بعدی طرح انجام گیرد.

فیروزی تأکید کرد: مقرر شد پس از دریافت گزارش، سرکنسول افغانستان فراخوانی از تجار، توانگران، خیرین و مراکز خیریه‌ی تحت نظارت این نهاد انجام دهد تا آنها با رسالت مسؤولیت اجتماعی در جهت حمایت مادی و معنوی از این طرح اقدامات لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش، توانمندسازی اجتماعی، اشتغال خانواده و افزایش کیفیت زندگی کودکان اتباع، از جمله مواردی بود که در این همکاری مورد تأکید قرار گرفت.

وی در زمینه‌ی رویکرد قانونی به مسئله‌ی کودکان اتباع خاطر نشان کرد: آنچه در آیین‌نامه‌ی اجرایی طرح دیده شده، این است که مدیر کل اتباع استانداری در این زمینه، مسؤولیت دارد و در خصوص تأمین هزینه‌ها و نحوه‌ی تعامل و خدمات به این کودکان تعیین تکلیف می‌کند.

شایان ذکر است دوره‌ی جدید طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، ۸ ماه پیش با همکاری فیمابین معاون دادستان مشهد و مدیریت اجرایی بهزیستی استان آغاز شده و نیروی انتظامی، شهرداری، اداره کل اتباع، خیرین و مرکز نگهداری و توانبخشی کودکان گلستان علی(ع) در آن مشارکت و همکاری دارند.

کد خبر 36471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد