در رسانه | چالش نگاه سنتی به روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات و مدرنیته

قزوین - ایرنا -نگاه سنتی به روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات و مدرنیته، چالش بزرگی بوده که ایفای وظایف این بخش مهم دستگاه‌های اجرایی را با مشکل مواجه ساخته است.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی قلب تپنده یک دستگاه و نهاد است و وظایف سنگین و رسالت های خطیری را در بخش‌های مختلف از ارتباط با رسانه‌ها تا پاسخگویی به شبهات و انتقادها و تکریم مراجعه کنندگان برعهده دارد.

یک روابط عمومی موفق برای بهبود عملکرد دستگاه متبوع و افزایش تاثیرگذاری در جامعه باید عناصر زیادی مانند مخاطب شناسی و زمان شناسی را بشناسد که منجر به اقدام به موقع و تاثیر گذار بر روی جامعه هدف و افزایش بهره وری می شود.

اقدامات روابط عمومی ها در دستگاه ها باید با بهره گیری از عنصر هنر انجام شود چون بهترین راه برای تاثیرگذاری بر روح و روان مخاطبان، مولفه هنر است و مسوولان روابط عمومی باید از این عنصر بسیار مهم به نحو احسن استفاده کنند.

روابط عمومی ها در کنار این ویژگی ها و وظایف در عصر جدید توسعه که با افزایش روزانه فناوری ها و ابزارهای ارتباطی مواجه هستیم با چالش نگاه سنتی جامعه و مدیران دست به گریبان هستند که آنها را در ایفای وظایف خود با مشکلات و آسیب های متعددی رو به رو می سازد.


 

جایگاه فعلی روابط عمومی‌ها فاصله بسیاری زیادی با موقعیت اصلی آنها دارد

مدیرکل روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روابط عمومی چشم بینا و گوش شنوا یک مجموعه است و باید ارتباطی قوی بین جامعه هدف و مدیران دستگاه ها ایجاد کند.

سید حسین بی نیاز با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی از سه بعد قابل ارزیابی و توجه است، گفت: نخستین حوزه کاری روابط عمومی تعامل با مردم است که به عنوان جامعه هدف محسوب می شوند و مسوولان و کارشناسان روابط عمومی باید بتواند با هنرمندی و ظرافت این رابطه را بین دستگاه ها و مردم ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دومین حوزه کاری روابط عمومی تبیین دیدگاه ها و نظرات مدیران و ارایه عملکرد دستگاه ها در بین جامعه است، افزود: آخرین وظیفه روابط عمومی هم شامل ارتباط با اصحاب رسانه می شود که اگر این سه ضلع به درستی به یکدیگر وصل شوند می تواند یک مجموعه موفق را ایجاد کند.

این مسوول با اشاره به اینکه روابط عمومی مدرن نسبت به روابط عمومی سنتی متحول شده است، اضافه کرد: متاسفانه به رغم این موضوع همچنان نگاه سنتی در کشور و در بین بسیاری از مدیران وجود دارد و این اتفاق روابط عمومی را با چالش های زیادی روبه رو کرده است.

بی نیاز اظهار داشت: روابط عمومی در گذشته وظیفه چاپ و نصب بنر و اطلاعیه را داشته و در نهایت هم یک پورتال و سایت خبری را به روز رسانی می کرده است ولی در حال حاضر با بروز و ظهور نرم افزارهای مختلف و فضای مجازی وظایف روابط عمومی هم پیچیده تر و گسترده تر شده است و باید تمامی موضوعات را لحظه به لحظه رصد کند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی همواره باید در حال رصد و فعالیت باشد و بتواند با هوشیاری، تمامی اتفاقات و موضوعات مختلف را سازماندهی کند، گفت: تمامی این موضوعات در حالی است که متاسفانه هنوز هم نگاه جامعه، رسانه و مدیران به این عرصه حرفه ای نشده و نگاه سنتی حاکم است و جایگاه فعلی روابط عمومی فاصله بسیاری زیادی با جایگاه اصلی خود دارد.

این مسوول با اشاره به چگونگی تعامل روابط عمومی استانداری قزوین با اصحاب رسانه، افزود: در دوره فعلی روابط عمومی استانداری قزوین سعی شده بدون نگاه جناحی و حزبی با تمامی رسانه ها تعامل شود و اقدامات و امور با نگاه تخصصی و حرفه ای مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری قزوین اضافه کرد: در جلسات استانداری قزوین همواره تعداد بسیاری از رسانه های مرجع و حرفه ای با سلایق مختلف حضور دارند و نگاه پیشرفت و توسعه استان را بر نگاه حزبی غالب کرده ایم که خوشبختانه جز مواردی محدود هیچ گونه مشکلی هم در این زمینه به وجود نیامده است.

در رسانه | چالش نگاه سنتی به روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات و مدرنیته

در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی صرفاً تبلیغاتی است

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اهمیت روابط عمومی در انعکاس فعالیت های سازمانها و نهادها اظهار داشت: روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد.

محمد نظری گفت: روابط عمومی، مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان دستگاه بوده و لازم است مدیران دستگاه ها با اعتماد به این قسمت، اقدامات خود را به بهترین شکل ممکن به پیش ببرند.

نظری با بیان اینکه روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند، گفت: امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب در جامعه ایران بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی است، به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.

وی افزود: نقش روابط عمومی موجب ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های پیشرفت، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی و حفظ تعلق و پیوستگی در سازمان ها و دستگاه ها می شود و در همین راستا می تواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

این مسوول اضافه کرد: داشتن اطلاعات موثق و به موقع با توجه به هدف و ساختار سازمانها، بزرگترین سرمایه یک سازمان به حساب می آید و حیات سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون سازمانی و برون سازمانی، انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد.

وی اظهار داشت:  از آنجایی که روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان آن است، در این جاده دو طرفه قادر است از یک سو سیاست ها، برنامه ها و عملکردهای سازمان را به مخاطبان و از سوی دیگر، نیازها، خواسته ها، دیدگاه ها و نظرات مخاطبان را به سازمان منتقل کند.

در رسانه | چالش نگاه سنتی به روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات و مدرنیته

نظری درباره جایگاه سازمانی روابط عمومی در دستگاه ها، اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود زیرساخت های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن، فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسایل مختلفی مواجه است و متاسفانه به رغم وجود اندیشه ها و ایده های مناسب برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته و به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف کردن مشکلات خود می کنند.

این مسوول با بیان اینکه ورود به این مشکلات، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت درست را از روابط عمومی گرفته است، گفت: در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی صرفاً تبلیغاتی است که این امر تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود بوده و در حال حاضر این نهاد مؤثر در ایران با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی مواجه است.

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه و بومی کردن سرمشق های آن بدانیم باید روابط عمومی بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

ارتقای جایگاه روابط عمومی ها نیازمند نگاه حمایتی مدیران دستگاه ها است

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار داشت: امروزه اهمیت روابط عمومی در انعکاس فعالیت ها و اقدامات نهادها و دستگاه ها به عنوان یک ابزار مهم و برگ برنده هر سازمانی برکسی پوشیده نیست و تمامی سازمان ها و دستگاه ها سعی می کنند با استفاده از این ظرفیت اقدامات خود را به سمع و نظر جامعه برسانند.

رضا محمدی گفت: توانمندی روابط عمومی هوشمند و پویا نقش مفید و موثری را در موفقیت سازمان ها دارد و می تواند تاثیرگذاری بیشتری را بر جامعه هدف که همان مردم هستند، داشته باشد.

این مسوول اضافه کرد: جایگاه روابط عمومی در برخی از دستگاه ها به عنوان مشاور رییس سازمان و در برخی از دستگاه های بزرگ تر به عنوان مدیر کل تعریف شده و به میزان فعالیت ها و گستردگی آن دستگاه، روابط عمومی هم از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی تقویت می شود.

وی اضافه کرد: به رغم این جایگاه مهم و حساس ولی نگاه به روابط عمومی ها هنوز در قالب سنتی و کلیشه ای خود باقی مانده است که برای عبور از این جایگاه نیازمند نگاه حمایتی مدیران هستیم.

این مسوول گفت: امروزه دیگر نگاه سنی به روابط عمومی ها در دستگاه ها و محدودن کردن فعالیت های آنها به مسایلی مانند ارتباط مستمر با رسانه ها و ارباب رجوع، برگزاری نظر سنجی و تکریم مراجعه کنندگان کافی نیست چون توسعه ابزارهای نوین ارتباطی و شبکه های مجازی دایره فعالیت آنها را بسیار گسترده تر کرده است.

در رسانه | چالش نگاه سنتی به روابط عمومی‌ها در عصر ارتباطات و مدرنیته

نیم نگاه:

روابط عمومی ها قلب تپنده دستگاه ها برای اطلاع رسانی و روشنگری در ابعاد مختلف و ارتباط با مردم و رسانه ها محسوب می شوند ولی به رغم این جایگاه مهم و موثر هنوز درگیر نگاه سنتی و کلیشه ای به خود هستند که ایفای وظایف آنها را در عصر ارتباطات و مدرنیته با مشکل مواجه ساخته است.

بیست و هفتم اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است.

کد خبر 36448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد