۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
مقاله | اثرات طولانی مدت کووید -۱۹

اختلالات پس از کووید ؛ شامل دامنه وسیعی از علایم بالینی جدید ، راجعه یا ادامه دار اند که بیماران می توانند بیش از ۴ هفته پس از عفونت با ویروس عامل کووید -۱۹ تجربه نمایند.

اثرات طولانی مدت کووید -۱۹

اگر چه اغلب افراد ظرف چند هفته پس از شروع علایم کووید -۱۹ بهبود می یابند ، برخی اختلالات پس از کووید Post – COVID conditions را تجربه می کنند.

اختلالات پس از کووید ؛ شامل دامنه وسیعی از علایم بالینی جدید ، راجعه یا ادامه دار اند که بیماران می توانند بیش از ۴ هفته پس از عفونت با ویروس عامل کووید -۱۹ تجربه نمایند.

حتی اشخاصی که در زمان  عفونت هیچ گونه علامت بالینی نداشته اند می توانند  به اختلالات پس از کووید مبتلا شوند.

این اختلالات انواع گوناگون داشته و ترکیبی از علایم بالینی با طول مدت متفاوت را شامل شوند:

همچنین تب و تپش قلب (ضربان قلب تند یا کوبنده) ، احساس گیجی در هنگام ایستادن و تشدیدعلایم پس از فعالیت فیزیکی یا ذهنی از سایر نشانه های  این اختلال بشمار می روند.

اثرات همزمان کووید-۱۹ بر چندین ارگان بدن Multiorgan Effects of COVID -۱۹ اگر نه همه ، اکثر دستگاه های بدن  شامل قلب ، ریه ، کلیه ، پوست و عملکردهای مغز را تحت تاثیر قرار داده و می تواند جزء اختلالات پس از کووید بشمار آید.

(همانند نشانگان التهاب چند ارگانی در کودکان  Multisystem inflammatory syndrome_MIS که در آن بخش های مختلف بدن می تواند دچار التهاب و تورم شود)

اختلالات خود ایمنی که در آنها سیستم ایمنی بدن انسان به اشتباه به سلول های سالم ارگانهای مختلف خود حمله می کند نیز می تواند سبب ساز تورم دردناکی باشد که بخش های مختلف بدن را متاثر می سازد.

آسیب به ارگانهای مختلف بدن در جریان کووید -۱۹ می تواند سلامت افراد را در طولانی مدت به خطر بیاندازد:

قلب : آزمون های تصویربرداری ماه ها پس از بهبود کووید-۱۹ آسیب طولانی مدت به عضلات قلب را حتی در افرادی که علایم خفیف بیماری را تجربه کرده اند نشان می دهد . این نکته ممکن است خطر نارسایی و سایر عوارض قلبی را در آینده افزایش دهد.

ریه : ذات الریه ناشی از کووید با ایجاد بافت اسکار(جوشگاه) می تواند به مشکلات طولانی مدت ریوی بیانجامد.

مغز: کووید-۱۹ حتی در افراد جوان نیز می تواند به سکته مغزی ، تشنج ، سندرم گیلن باره(که باعث فلج موقت می گردد) منجر شود.کووید-۱۹ همچنین می تواند خطر ایجاد بیماریهای پارکینسون و آلزایمر را افزایش دهد.

کبد و کلیه ها : با مکانیسم ایجاد لخته های کوچک در مسیر عروق خونی که باعث تضعیف جریان خون در این ارگانها می شود ، می تواند به مشکلات طولانی مدت در این اعضاء بیانجامد.

منابع :

-Long – Term Effects of COVID-۱۹ : CDC

-COVID-۱۹:Evaluation and management of adults following acute viral illness :uptodate:۲۰۲۱

-COVID-۱۹ (coronavirus) Long-term effects:: Mayo Clinic

دکتر بهار پوررضا : دبیر کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر بهزیستی استان گیلان: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

کد خبر 36268

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد