در رسانه| چگونه می‌توان از اضطراب کودکان مطلع شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا ۶ سال استان با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی به مراکز مشاوره و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان آغاز شد.

نرگس عسگری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح همه ساله توسط دفتر مشاوره معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان اجرا می‌شود که در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا اجرا نشد و امسال به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه از ابتدای سال در کشور فعال شده است، گفت: اجرا و اطلاع‌رسانی این طرح از ابتدای هفته جاری در استان نیز آغاز شده است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به منظور جلوگیری از تردد در ایام شیوع کرونایی، سازمان بهزیستی کشور سامانه غربالگری اضطراب کودکان به آدرس الکترونیکی http://moshavereh.behzisti.gov.ir را فعال کرده است که والدین با مراجعه به این سایت ضمن ثبت‌نام با وارد کردن تاریخ تولد و شماره ملی کودکان نسبت به تکمیل کردن پرسشنامه مربوطه اقدام کنند.

به گفته وی، پس از تکمیل پرسشنامه، نتیجه غربالگری به والدین اعلام می‌شود و در صورتی که کودکان دارای اختلالات اضطراب باشند به مراکز مشاوره و پس از آن به روانپزشک معرفی می‌شوند.

عسگری اظهار داشت:شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می شود و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود و که یک پدیده گذرا نبوده و در صورت بی‌توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه دارد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود در دوران بزرگسالی منجر به برخی بیماری‌های روحی و روانی می‌شود، گفت: این طرح با هدف شناسایی مشکلات گروه هدف در این حوزه و تلاش برای رفع آنها اجرا می‌شود تا از مشکلات بزرگسالی جلوگیری شود.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:امسال به دلیل تعطیل بودن مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی هماهنگی لازم با ادارات آموزش و پرورش استان و مراکز بهداشتی ودرمانی انجام شده است.

عسگری با اشاره به اینکه این طرح در سال‌گذشته به دلیل شیوع کرونا اجرایی نشد،  اظهار داشت:در سال ۹۸ در استان سه هزار و ۹۸ کودک مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۷۵۶ کودک مشکوک به اضطراب بودند و ۷۳۲ کودک به مراکز مشاوره مراجعه کردند و پیش‌بینی می‌شود، امسال ۱۵ تا ۲۰ هزار کودک غربالگری شوند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: علائم استرس و اضطراب کودکان بیشتر با تغییرات فیزیکی یا رفتاری ظاهر می شود و کودکان نسبت به سن، شخصیت فردی و مهارت‌های مقابله واکنش متفاوتی نشان می‌دهند و این امر باعث می‌شود بسیاری از والدین از مسائل اساسی که ممکن است موجب رفتار کودک شود، چشم‌پوشی کنند.

به گفته وی، والدین باید علائم استرس دوران کودک را تشخیص و به شناسایی علل آن بپردازند، تا به کودکان کمک کنند استرس و اضطرابشان کنترل شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی کودکان ممکن است اضطراب خود را تشخیص ندهند و فاقد بلوغ برای توضیح مشکلات واقعی یا فرضی خود باشند، گفت: این امر باعث بروز انواع علائم فیزیکی و رفتاری می‌شود.

عسگری اظهار داشت: علائم مشترک استرس و اضطراب شامل،  رفتاری یا عاطفی، سختی در تمرکز، تغییرات رفتاری مثل تغییر مداوم خلق و خو، پرخاشگری، اعصاب ضعیف، یا چسبندگی، ترس از تاریکی، ترس از تنها بودن، ترس از غریبه‌ها،  رشد یک عادت عصبی، از قبیل خوردن ناخن، خارج شدن از خانواده یا دوستان، امتناع از رفتن به مدرسه،  به دردسر افتادن در مدرسه، جمع کردن چیزهای غیر عادی و بی‌ارزش، کاهش یا افزایش اشتها، شکایت از درد معده و یا سردرد، شب ادراری، مشکلات خواب یا کابوس باشد.

به گزارش ایرنا،  هم‌اکنون ۷۴ مرکز مشاوره زیرنظر بهزیستی در استان فعال است.

کد خبر 35753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد