اولین نشست کارگروه اقدام فوق‌العاده برای کاهش آسیب‌های حاشیه شهر مشهد در بهزیستی خراسان رضوی

اولین جلسه کارگروه اقدام ویژه خراسان رضوی برای کاهش آسیب در سه محله‌ی حاشیه‌ای شهر مشهد با محوریت بهزیستی خراسان رضوی در دفتر مدیر کل این نهاد برگزار شد.

در این جلسه، موضوع تشکیل کارگروه، ابلاغ دستور وزارت کشور برای این نشست، دستور جلسه، ابهامات در خصوص چگونگی اقدامات کارگروه و وظیفه‌ی هر یک از دستگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در این نشست ضمن اشاره به گزارش سازمان امور اجتماعی کشور مبنی بر تشکیل کارگروه اقدام ویژه برای برخی محلات حاشیه‌ی شهر مشهد گفت: بهزیستی، پیش از این تحقیقات مفصلی در مورد آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌ی شهر مشهد انجام داده و نتایجی نیز در دست دارد که برای مسؤولین ذیربط استان و کشور ارسال گردیده است.

دکتر مسعود فیروزی با یادآوری اینکه این تحقیقات در تمام محلات و نواحی حاشیه‌ای شهر مشهد، انجام گرفته و بر ناحیه و منطقه‌ی خاصی متمرکز نشده است گفت: البته آسیب‌های هر محله به تفکیک شناسایی و اولویت‌بندی شده اما دستور وزارت کشور برای سه محله در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اهداف اصلی تشکیل این کارگروه، «جلب حمایت همه‌جانبه» و «تاب‌آوری» تعریف شده و به نظر می‌رسد مبنای تعیین این اهداف، تأثیر بر توانمندسازی روانی اجتماعی گروه‌های هدف می‌باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هدف این برنامه، توانمندسازی فرهنگی اجتماعی گروه‌های هدف برای بالا بردن تاب‌آوری و مقاومت در مقابل آسیب‌های اجتماعی است.

شهره شاهرودی افزود: با توجه به پیوست دستور العمل ابلاغی، گروه اصلی هدف این برنامه، افزایش زنان سرپرست خانوار در نتیجه‌ی طلاق و مشکلات خانوادگی است که این برنامه با طرح اقدام ویژه، به دنبال کنترل و کاهش آسیب در این گروه است.

در این جلسه، نمایندگان دادگستری، کمیته‌ی امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان امام و بیناد مستضعفان، دیدگاه‌ها و مطالبی را در خصوص این برنامه مطرح و از رئیس جلسه، خواستند این ابهامات و پرسش‌ها در برنامه‌ی ویدیوکنفرانسی که قرار است سه روز دیگر در سطح کشوری برگزار گردد مطرح شود.

نماینده‌ی دادگستری در این جلسه گفت: دادگستری در بخش‌های مختلف در موضوع پیشگیری از جرایم محلات حاشیه‌ای ورود کرده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

شریعت‌یار افزود: به عنوان مثال، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که با همکاری دادستانی، شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی انجام گرفته از اقدامات این دستگاه می‌باشد.

نماینده ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این جلسه، برای حل مشکلات حاشیه‌ی شهر با تشکیل گروه‌های جهادی اعلام آمادگی کرد.

همچنین نماینده کمیته امداد امام با برشمردن اقدامات این نهاد در حاشیه‌ی شهر، خواستار روشن شدن موضوع فعالیت کارگروه و تعیین سهم هر دستگاه در این فعالیت‌ها شد.

شایان ذکر است گزارش سازمان امور اجتماعی کشور با پیوستی که در یکصد و یکمین جلسه شورای اجتماعی کشور به تصویب رسیده همراه شده است.

در این پیوست، چهارچوب اجرایی اقدامات فوق‌العاده در مناطق آسیب‌خیز حاشیه‌ی شهرها تعیین شده است.

در این دستور العمل از دستگاه‌های عضو خواسته شده نتیجه‌ی اقدامات فوق‌العاده خود را در پایان هر ماه به کارگروه اعلام و کارگروه، نتیجه‌ی اقدامات اجرایی دستگاه‌ها را به وزارت کشور ارسال کند.

این دستور العمل، تشکیل این کارگروه در وزارت کشور را یادآور شد و از بهزیستی استان‌ها خواسته است همین کارگروه را با دستگاه‌های متناظر اعضا در سطح کشور تشکیل دهد.

یادآوری می‌شود در پایان این نشست مقرر شد نتایج این نشست، در برنامه‌ی ویدیوکنفرانسی که تا سه روز دیگر در وزارت کشور برگزار می‌شود و رؤسای کارگروه‌های استان‌ها در آن شرکت دارند مطرح و پرسش ها و ابهامات اعضا در موارد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و راهکار اجرایی برای تشکیل کارگروه، نحوه‌ی برگزاری جلسات، بازخورد اقدامات، میزان مشارکت دستگاه‌های عضو و نتایج اقدامات تعیین گردد.

کد خبر 34830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد