تدوین نظام‌نامه‌ی ابتکاری بهزیستی خراسان رضوی برای تعیین کارمندان نمونه

نظارت بر خدمات و رفتار کارکنان و ارزیابی عملکرد آنان، در راستای حفظ و صیانت از حقوق شهروندان، در یک سال اخیر و با شیوه‌ای تازه، تقویت شده است.

به گفته‌ی مسؤول واحد ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات بهزیستی خراسان رضوی، صیانت از حقوق شهروندان و رسیدگی به خواسته‌های معقول و منطقی آنان، علاوه بر الزام قانونی، یک وظیفه‌ی انسانی و یک تکلیف دینی است.

زهرا سادات ترحمی افزود: در شیوه‌ای که پیش از این برای تشویق کارکنان خوب مرسوم بود، بدون اینکه ارزیابی دقیقی از عملکرد کارکنان مد نظر قرار گیرد اکثریت کارکنان از سوی مدیر شهرستان و مدیر کل دستگاه، به صورت مکتوب تقدیر می‌شد تا امتیاز این تشویق‌نامه یا تقدیرنامه در کارنامه مالی و حقوقی کارمند لحاظ شود.

وی خاطر نشان کرد: در این شیوه، کیفیت عملکرد و تلاش برای خدمت بهتر به مردم، چندان مورد توجه نبود و لذا علاوه بر اینکه افراد به صورت رندوم تشویق می‌شدند انگیزه‌ی افرادی که واقعا خدمت‌گزاری بهتری داشتند هم کاهش می‌یافت.

تشویق‌نامه‌ها ساماندهی شده است

ترحمی تصریح کرد: به همین جهت، همکاران ما در ستاد بهزیستی استان، نظام‌نامه‌ای برای تشویق و تنبیه کارکنان تدوین و اجرایی کردند که بر اساس آن، الگوهای مشخصی تعریف و شاخص‌هایی برای کارمند بهتر و برتر، تعیین گردید.

وی اضافه کرد: در این نظام‌نامه، شیوه‌ی کار به گونه‌ای تغییر یافت که بتوان کارمند خوب و خدمت بهتر را تشخیص داد و تشویق‌نامه بر اساس ملاک‌های واقعی صادر شود.

وی با تأکید بر اینکه کار بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان، کار واقعا دشواری است و مانند قضاوت در محاکم می‌ماند گفت: باید علاوه بر اسناد و مدارک، مستندات، شواهد و دلایل اظهار شده توسط کارمند، مدیر یا نهاد ناظر، وجدان هم مد نظر قرار گیرد و قضاوت نهایی پس از در نظر گرفتن همه‌ی جوانب، صورت پذیرد چون اگر قضاوت نادرست در باره عملکرد یک کارمند داشته باشیم، انگیزه‌ی کاری او کاهش زیادی می‌یابد و دیگران هم تأثیرپذیری منفی خواهند داشت.

ترحمی یادآور شد: در نظام‌نامه‌ی جدید، ۵ درصد کارکنان در شش ماه اول و ۵ درصد در شش ماه دوم با تشخیص مدیر شهرستان و البته با در نظر گرفتن ملاک‌های واقعی، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

مسؤول واحد ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات بهزیستی خراسان رضوی گفت: در مورد شکایات مردم و مددجویان نیز نکات زیادی هست که باید مد نظر قرار گیرد و قضاوت منطقی و منصفانه باشد تا حقوقی از کسی پایمال نگردد.

بعضی‌ها از همه شکایت دارند

وی افزود: مثلا اغلب مددجویان به خصوص در شرایط فعلی به دنبال کمک‌های موردی، هزینه درمان، هزینه معیشت و امثالهم هستند در حالی که در یک دوره‌ی زمانی مشخص، این کمک‌ها را دریافت کرده‌اند که با توجه به محدودیت اعتبارات، امکان پاسخگویی مثبت به همه‌ی این عزیزان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: این مددجو چه به کارمند شهرستان یا مدیر آن مراجعه کند و چه به ستاد استان یا حتی کشور هم برود جواب منفی دریافت می‌کند چون اصولا کمک‌های موردی، محدودیت‌های خاص دارد و نمی‌توان در هر بار مراجعه‌ی مددجو، به او کمک نقدی داشت.

وی گفت: در این صورت، این ارباب رجوع از همه‌ی ارکان و سطوح سازمان شاکی می‌شود ولی آیا این شکایت، منطقی است، و آیا پاسخ به این شکایت، باید تمام کارکنان در هر رده و رسته‌ی شغلی را که به این مددجو پاسخ منفی داده‌اند محکوم کنیم؟

ترحمی تأکید کرد: البته ما در بیشتر موارد، طرف مددجو را می‌گیریم زیرا حقوق شهروندان، ارباب رجوع و خدمت‌گیرندگان برای ما بسیار مهم است و از همه‌ی کارکنان بهزیستی انتظار داریم به نحو صحیح و با خوشرویی و آرامش، پاسخگوی مراجعین باشند.

با بداخلاق‌ها برخورد می‌کنیم

وی در عین حال گفت: البته در مورد کارمندان بداخلاق، غیر پاسخگو، کم‌کار، ناکارآمد و فشل، اهرم‌های تنبیهی و بازدارنده‌ی زیادی داریم که در اختیار استان است و معمولا با این گونه افراد برخورد می‌کنیم.

ترحمی یادآور شد: برای مثال در سال ۹۹ ده درصد تعداد کارمند در مجموعه‌های کل استان مورد تشویق قرار گرفته و تعدادی هم تنبیه و توبیخ شده‌اند اما بعضی اقدامات و برخوردها در اختیار استان نیست و اگر تخلف شدید باشد فرد به تخلفات اداری معرفی می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد افراد بداخلاق یا دارای برخورد نامناسب با ارباب رجوع که رفتارهایشان تکرار و به ما گزارش شود، ابتدا تلفنی به شخص تذکر می‌دهیم و سپس اگر مشکل حل نشد به بازرسی دعوت و با او حضوری طرح موضوع می‌کنیم و تعهد کتبی می‌گیریم که رفتارش را اصلاح کند.

امتیازات منفی برای کارمندان بد

وی همچنین یادآور شد: در مرحله‌ی بعد تأثیرات مالی و اداری منفی برای این شخص اعمال می‌شود که جایگاه اداری و امتیازات شغلی را از او می‌گیرد.

وی افزود: اگر همه‌ی اینها مؤثر واقع نشد، شخص به تخلفات اداری معرفی می‌شود تا در دادگاه اداری، مورد رسیدگی قرار گیرد و رأی لازم برای عملکرد وی صادر گردد.

ترحمی در خصوص چگونگی آگاهی از نظرات شهروندان و مراجعین گفت: علاوه بر سامانه‌ی دیده‌بان که به صورت لحظه‌ای پیام‌های شهروندان را ثبت و ضبط می‌کند و مستقیما با بهزیستی کشور ارتباط می‌دهد، در همه‌ی سطوح سازمانی، نظام نظر سنجی از ارباب رجوع داریم که مردم نظرات‌شان رادر باره عملکرد کارکنان به صورت صریح و مکتوب اعلام می‌کنند که مبنای بررسی و ارزیابی ما قرار می‌گیرد.

کد خبر 34440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد