علوم پزشکی / واکسیناسیون سالمندان مقیم در مراکز شبانه روزی در سنندج

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲۵۶ نفر از سالمندان و پرسنل شاغل در مراکز اقامتی نگهداری سالمندان استان واکسن کرونا دریافت کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز دوشنبه در حاشیه واکسیناسیون سالمندان واقع در مرکز نگهدای سنندج اظهار داشت: سالمندان  در سند ملی واکسیناسیون کشوری در کنار پرسنل بهداشتی و درمانی که در خط اول مبارزه با کرونا  هستند در اولویت دریافت واکسیناسیون قرار دارند.

آرزو فلاحی از اختصاص ۲ هزار و ۷۴۹ دز واکسن کرونا در مرحله سوم از طرح ملی واکسیناسیون علیه کرونا به استان خبر داد و گفت: از این مقدار، سالمندان و شاغلین فعال در مراکز اقامتی سالمندان در سه مرکز سنندج و سقز، کادر بهداشتی و درمان و  بیماران خاص تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت آماده سازی امکانات محیطی و فضای لازم برای واکسیناسیون سالمندان مهیا شده است اضافه کرد: در فاز اول حدود ۲۵۶  نفر از سالمندان و پرسنل شاغل در مراکز نگهداری سقز و سنندج (۱۶۷ سالمند و ۸۹  نفر پرسنل) که زیر پوشش بهزیستی در سه مرکز اقامتی نگهداری می شوند، واکسن  دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  یادآور شد: سالمندان پس از ترزیق واکسن کرونا هر ۶ ساعت یکبار به مدت ۲۴ ساعت و بعد به صورت روزانه تا یک هفته تحت نظر بوده و قرنطینه می شوند تا آمادگی بدنی کامل کسب کنند.

 فلاحی با اشاره به اینکه تزریق عادی هم می تواند عوارض داشته باشد که بیشتر از استرس و کهولت سن ایجاد می شود، ادامه داد: بر این اساس پس از واکسینه شدن سالمندان، بلافاصله مراقبت های پزشکی آغاز می شود لذا هماهنگی لازم در خصوص معرفی بیمارستان‌های معین و متخصصین آنکال جهت موارد اعزامی احتمالی در راستای عوارض تزریق واکسن انجام شده است. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: تزریق دز دوم افراد واکسینه شده بعد از چهار هفته تکرار خواهد شد.

فلاحی گفت: کسانی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و فاصله اجتماعی را حفظ کنند، چون تزریق واکسن هنوز فراگیر نشده و ممکن است موجب انتقال بیماری شود به خصوص در مورد ویروس های جهش یافته این موضوع جدی تر است.

وی افزود: سالمندان به عنوان قشر آسیب پذیر در مقابل کرونا بیشترین نگرانی از فوت را در جامعه ایجاد کرده و خانواده ها مراقبت های ویژه ای را برای آنان در نظر گرفته اند و چه بسا  به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقیق،  مبتلا شده و نتوانستند در مقابل کرونا مقاومت کنند.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: با آغاز واکسیناسیون امید تازه ای در کالبد جامعه دمیده شده به شرطی که تا زمان تزریق مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و چند ماه آینده را یکی از حساس ترین دوران زندگی خود و نزدیکان قلمداد کنند، تا ضمن کاهش شیوع و ابتلا به کرونا فوتی های ناشی از این بیماری هم کاهش یابد.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد و در حال حاضر ۱۴۲ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که ۲۲ نفر آنها در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

از اسفند سال گذشته تاکنون یک هزار و ۹۳ کردستانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 33601

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد