آغاز واکسیناسیون سالمندان در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان رضوی

تزریق مرحله اول واکسیناسیون سالمندان واجد شرایط در ۳۹ مرکز شبانه‌روزی سالمندان استان خراسان رضوی آغاز شد.

به گفته‌ی جانشین معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، این طرح هم اکنون در شهرهای تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور در حال اجرا است و تا پایان فروردین به همه‌ی مراکز تسری می‌یابد.

محمد عارف آرام گفت: از ۳۹ مرکز سالمندان شبانه‌روزی استان ۲ مرکز در تربت حیدریه، یک مرکز در تربت جام، یک مرکز در تایباد، ۲ مرکز در چناران، ۳ مرکز در نیشابور، ۲ مرکز در سبزوار، یک مرکز در داورزن، ۲۰ مرکز در مشهد، ۲ مرکز در درگز، یک مرکز در کاشمر،یک مرکز در بردسکن، یک مرکز در گناباد، 2مرکز در طرقبه شاندیز واقع شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: سالمندان مقیم مراکز به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ کسانی که واجد شرایط تزریق هستند، کسانی که واکسن باید با احتیاط به آنها تزریق ‌شود و کسانی که شرایط لازم برای دریافت واکسن را ندارند.

آرام با بیان اینکه واکسن مراکز از نوع اسپوتنیک روسی می‌باشد گفت: به جهت وضعیت خاص سالمندان مراکز، از شبکه بهداشت شهرستان‌ها خواسته‌ایم یک بیمارستان معین در آن شهرستان معرفی کنند تا اگر چنانچه مشکلی برای سالمندان مرکز پیش آمد آن بیمارستان بلافاصله پذیرش داشته باشد و امکانات درمانی لازم را در اختیار بگذارد.

وی همچنین یادآور شد: یک اکیپ اورژانس نیز در زمان تزریق واکسن در محل مرکز حضور دارد تا مراقبت‌های لازم را به عمل آورد.

جانشین معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه برای افراد مجهول الهویه مراکز از مقام قضایی به عنوان قیم سالمند، رضایت‌نامه دریافت می‌شود گفت: برای سایر سالمندان از خانواده رضایت‌نامه می‌گیریم و اگر راضی به دریافت واکسن نبودند باید مکتوب اعلام کنند.

وی درباره سالمندان غیر واجد شرایط گفت: کسانی که ۱۵ روز قبل بیماری کرونا داشته‌اند، سابقه شیمی‌درمانی دارند، در زمان دریافت واکسن تب داشته باشند، الرژی شدید به واکسن دارند، مشکلات متعدد جبران نشده در چند ارگان دارا باشند، زخم‌ بسترهای متعدد داشته و یا دارای سرطان پیشرفته، زندگی نباتی و یا در کما باشند واجد شرایط محسوب نشده و واکسن دریافت نمی‌کنند.

آرام گفت: در مجموع ۳۹ مرکز شبانه‌روزی ۱۴۴۸ نفر سالمند زندگی می‌کنند و ۹۵۰ نفر پرسنل نیز از این عزیزان مراقبت می‌نمایند که در مجموع ۲۵۰۰ نفر می‌شوند که همگی در صورت داشتن شرایط لازم، واکسینه خواهند شد.

وی تأکید کرد: دریافت کنندگان واکسن در روز اول به صورت ساعتی و متناوب مورد بررسی قرار می‌گیرند و در ماه اول به صورت هفتگی چک می‌شوند که هر گونه عارضه‌ای در آنها مورد توجه و اقدام پزشکی لازم قرار گیرد.

آرام در پایان گفت: سالمندان دو دوز واکسن دریافت می‌کنند که به فاصله ۲۸ روز به آنها تزریق می‌شود.

کد خبر 33524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد