بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان و بازتوانی معتادان متجاهر خراسان رضوی

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، مرکز بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد شماره یک مشهد هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین تنها طلب با بیان این مطلب گفت: کارهای فیزیکی و ساختمانی مرکز به میزان ۱۰۰ درصد و تجهیزات آن به میزان ۹۵ درصد کارسازی شده و ظرفیت ۵۰۰ نفری این مرکز آماده‌ی بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: مرکز بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد شماره یک مشهد، اولین مرکز اقامتی درمان و بازتوانی اجباری اعتیاد است که با این جمعیت بالا راه‌اندازی می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این مرکز به درمان و بازتوانی معتادان متجاهر اختصاص دارد گفت: پس از راه‌اندازی فاز دوم این مرکز که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد در مجموع ۲۵۰۰ مددجو پذیرش و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: در این مرکز که از قوانین مراکز ماده ۱۶ تبعیت می‌کند پرداخت هزینه‌ها توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر صورت می‌گیرد و معرفی و نظارت تیم درمان و بازتوانی، با بهزیستی است.

وی اضافه کرد: متادون مورد نیاز که به عنوان داروی نگهدارنده یا جایگزین مواد مخدر سنتی و صنعتی به مصرف مراکز می‌رسد از سوی دانشگاه علوم پزشکی تأمین می‌گردد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در همین زمینه اظهار داشت: مرکز اقامتی واقع در خلق‌آباد نیز که در حال حاضر ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد در حال بهسازی و توسعه است و تا پایان خردادماه آینده ظرفیت آن به ۶۰۰ نفر می‌رسد.

تنها طلب در خصوص کارتن‌خواب‌هایی که در دو ماه گذشته از سطح شهر مشهد جمع‌آوری شده‌اند نیز گفت: این افراد پیش از انتقال به مراکز نگهداری موقت، غربال شده و طبق تشخیص دستگاه قضایی، اگر معتاد متجاهر باشند به مراکز نگهدرای موقت و اگر نباشند به خانه‌های سبز منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر در ورزشگاه‌های تحت پوشش شهرداری مشهد به عنوان مرکز نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها مورد مراقبت و درمان هستند گفت: این افراد در پایان اردیبهشت تعیین تکلیف خواهند شد.

وی افزود: آنهایی که بهبود یافته و نیاز به ادامه درمان نداشته باشند به زندگی عادی بازمی‌گردند و گروهی که تشخیص داده شود که نیاز به ادامه درمان دارند به مراکز ماده ۱۶ منتقل خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: هنوز فضایی که گنجایش این افراد را داشته باشد تدارک دیده نشده اما شورای هماهنگی در حال رایزنی است تا فضای مناسبی برای راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ جدید بیابد و این افراد به آنجا منتقل شوند.

وی گفت: مهم‌تر از این مرحله، مراحل توانمندسازی و استقلال معتادین بهبود یافته است که باید در مراکز دیگری که پس از ترک اعتیاد و درمان اولیه قرار می‌گیرند صورت گیرد.

تنها طلب تأکید کرد: اگر توانمندسازی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی پاک شدگان اعتیاد، انجام نشود همه‌ی زحمات دستگاه‌ها بی نتیجه است و تعداد زیادی از این بهبودیافتگان به مسیر اعتیاد بازمی‌گردند.

کد خبر 31703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد