شمیرانات|کودکانی که مشکل توانبخشی دارند، سخت‌تر مورد حمایت قرار می‌گیرند

باید در نظر داشت که فرزندخواندگی کودکانی که مشکل توانبخشی یا بیماری‌های خاص دارند کار خیر بزرگی است که می‌بایست مورد توجه خیرین و شهروندان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از پایگاه تحلیلی خبری شمرون، علیرضا عمادی در نشستی که به مناسبت ایام دهه مبارک فجر و با حضور اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات اداره بهزیستی شهرستان شمیران برگزار شد، بابیان این مطلب، گفت: ما در این مسیر چالش‌هایی داریم که اکثر کسانی که می‌خواهند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند توقع دارند که فرزند نوزاد باشد یا جنسیت موردعلاقه خودشان را داشته باشد و یا توقع فرزندان سالم را دارند، اما متأسفانه ما فرزندانی داریم که مشکلات توانبخشی و بیماری‌های خاص دارند.

عمادی افزود: فرزندانی داریم که بد سرپرست هستند و در این راستا پیشنهاد دادیم که امین موقت داشته باشیم، اما دادگاه‌ها با این مسئله همکاری نمی‌کنند و موافق نیستند و این منوط به این است که سازمان بهزیستی همکاری خود را با قوه قضاییه بیشتر کند تا بتوانند کودکان بهزیستی به کانون گرم خانواده برگردند و از شبه خانواده خارج بشوند.

سرپرست بهزیستی شهرستان شمیرانات خاطرنشان کرد: به ازای هر کودک، ۸ تا ۱۳ خانواده متقاضی هستند که در شهرهای مختلف این رقم فرق دارد. افراد از بدو تولد تا سالمندی و هنگام فوت در جامعه آماری ما قرار دارند و برای آن‌ها خدمات‌رسانی داریم. نوزادی که بد سرپرست و بی‌سرپرست است در شیرخوارگاه پذیرش می‌شود و سالمندی که دچار کهولت سن هستند در مراکز سالمندان پذیرش می‌شوند.

وی درباره شرایط فرزندخواندگی اظهار داشت: مهم‌ترین فیلد بخش اجتماعی ما فرزند پروری است و مشکلاتی که در انجام این پروسه وجود دارد. به طبع بسیاری از افراد تقاضای فرزند دارند و متوسط بین هشت الی سیزده نفر که در شهرهای مختلف فرق دارد متقاضی یک کودک هستند. وظیفه خطیر ما این است که باید این خانواده‌ها را بررسی و غربالگری کنیم تا ببینیم که فرزندی که وارد خانواده‌ای می‌شود دارای حاشیه امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی باشد و از همه مهم‌تر شرایط ویژه روانی کودک حفظ بشود. علی‌رغم اینکه سازمان بهزیستی خیلی از خدمات خود را به مراکز خصوصی واگذار می‌کند ولی این حوزه به‌هیچ‌عنوان واگذار نخواهد شد و به‌گونه‌ای حاکمیتی است.

وی یادآور شد: البته از جمله سیاست‌های کلان سازمان بهزیستی این است که در آینده با توجه به خصوصی‌سازی‌ که وجود دارد، سازمان ازنظر فیزیکی و حوزه مسئولیت‌ها گسترش نیابد و تنها به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود ادامه دهد.

 عمادی افزود: درخواست فرزندخواندگی شرایط خاصی دارد، خانواده‌ای که بعد از پنج سال بچه‌دار نشده یا بچه دارد و مجدداً بچه می‌خواهد، و شرایط سنی و مجرد و مطلقه و بیوه بودن خانم‌هایی که تقاضای بچه دارند مهم است. سن خانم‌ها باید حداقل سی سال باشد و فرزند دختر به آن‌ها تعلق می‌گیرد که باید در سامانه بهزیستی کشور ثبت شود و سپس مصاحبه می‌شوند و مراکز پزشکی قانونی باید سلامت روانی و جسمی والدین را تائید کند و پلیس+۱۰ باید سوءپیشینه و اعتیاد آن‌ها را چک کند و بعد می‌رسد به مرحله کمیته‌ها و بعد حکم دادگاه که سرپرستی موقتی بدهد و مدت‌زمان سرپرستی موقت شش ماه است و روند خاص خود را دارد و در همه این مراحل و در زمان سرپرستی موقت همکاران ما بر زندگی کودکان، نظارت دارند و پیگیر هستند؛ پس از شش ماه اگر به این نتیجه برسیم که بچه‌ شرایط خوبی دارد ما انتقال حکم سرپرستی دائمی را به دادگاه می‌دهیم و دادگاه نیز تأییدیه و حکم سرپرستی دائمی را می‌دهد تا شناسنامه به نام والدین ثبت شود.

وی در مورد مراکز حمایت گر بیان داشت:در سطح شهرستان شمیران ۳ مرکز مداخله در بحران و آسیب به دختران و زنان و مراکز شبه خانواده داریم. مراکزی که فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست را نگهداری می‌کنند، از شیرخوارگاه شامل می‌شوند تا فرزندان ۱۸ ساله، در شهرستان شمیران ۱۷ مرکز وجود دارد، سه مرکز دولتی و ۱۴ مرکز خصوصی هستند. مهدکودک‌ها در حیطه امور اجتماعی ما است که با توجه به تصمیم شورای انقلاب فرهنگی، از حیطه کاری ما کم‌کم‌ جدا و به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار می‌شوند.

عمادی درباره اقدامات سازمان بهزیست درزمینه ی پیشگیری و رفع معلولیت مددجویان، عنوان کرد:عمده‌ی معلولیت‌هایی که روی آن کار می‌شود تنبلی چشم است که با حضور ۲ مؤسسه و حدود۱۰ اپتومتریست همکار با بهزیستی در سطح شهر فعالیت می‌کنند. مسئله تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی یا کم بینایی در جامعه است و به‌راحتی امکان پیشگیری آن وجود دارد یعنی اگر قبل از چهارسالگی تشخیص بدهیم که بچه‌ای دچار تنبلی چشم است می‌توان آن را حل کرد. شایع‌ترین مشخصه‌ی تنبلی چشم هم ضعف دید است که با یک عینک مشکل حل می‌شود و یا انحراف چشم که آن‌هم با بستن چشم و اقدامات غیر جراحی در مراحل اول حل می‌شود. در جامعه ایرانی حدود یک‌میلیون کم‌بینا و نابینا وجود دارد که علت آن همین تنبلی چشم است.

وی افزود: با توجه به دوران کرونا کمی فعالیت‌ها کمتر شده، اما از ابتدای سال تابه‌حال ۱۸ هزار نفر غربالگری بینایی شدند و نکته جالب این است که سال پیش ۴۷ هزار نفر بودند که از بین این تعداد ۱۰۳ نفر مبتلا به تنبلی چشم بودند.

عمادی همچنین درباره پیشگیری از اختلال شنوایی گفت: پیشگیری از اختلال ناشنوایی از دیگر فعالیت‌های ما است که متأسفانه از آن نوع اختلالاتی است که دیر تشخیص داده می‌شود. همه‌ی کودکان بعد از تولد و قبل از یک‌ماهگی باید غربالگری شوند (دوران طلایی) و در سه‌ماهگی به تشخیص قطعی برسند و بعد از شش‌ماهگی نیز مداخلات درمانی و توانبخشی را شروع کنیم که بتوانیم جمعیت ناشنوا و کم‌شنوا را نیز کنترل کنیم.

سرپرست بهزیستی شهرستان شمیرانات با اشاره به ایجاد سامانه تصمیم برای طلاق‌های توافقی، خاطرنشان ساخت: در اواخر سال ۹۶ تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی کشور و قوه قضاییه نوشته شد درباره‌ی این مسئله فعلاً سامانه‌ای فراهم شد به نام تصمیم تا هرکس که خواست طلاق توافقی بگیرد در آن سامانه ثبت‌نام کند و غربالگری شود و به مراکز مشاوره طلاق بهزیستی مراجعه کند. مشاوره‌های طلاق در ۷ مرکز مشاوره طلاق؛ یک مرکز دولتی و ۶ مرکز خصوصی هم در حال انجام است. مراکز مشاوره روان‌شناختی عمومی و تخصصی داریم که هدف آن‌ها افزایش سلامت روان آحاد جامعه است که یا برای مسائل خاص می‌آیند و تخصصی همچون اعتیاد و ازدواج و آسیب‌های خانوادگی و اختلالات یادگیری و یا مشکلات عمومی کار می‌کنند.

کد خبر 31661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد