شمیرانات| ۸ تا ۱۳ خانواده متقاضی یک کودک هستند

علیرضا عمادی گفت: به ازای هر کودک، هشت تا سیزده خانواده متقاضی هستندکه در شهرهای مختلف این رقم فرق دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا عمادی سرپرست بهزیستی شمیرانات در نشست تخصصی با مضوعیت غربالگری بینایی، شنوایی، ژنتیک و فرزندخواندگی و چالش هاگفت: افراد از بدو تولد تا سالمندی و هنگام فوت در جامعه آماری ما قرار دارند و برای آن‌ها خدمات رسانی داریم. نوزادی که بدسرپرست و بی سرپرست است در شیرخوارگاه پذیرش می‌شود و سالمندی که دچار کهولت سن هستند در مراکز سالمندان پذیرش می‌شوند.
 
✔️قسمت شمالی شهر تهران در محدوده مدیریت بهزیستی شمیرانات قرار دارد
وی افزود:منطقه بهزیستی شمیرانات یا مدیریت بهزیستی شمیرانات منطقه‌ای است شامل مناطق یک، دو، سه، چهار و بخشی از منطقه پنج شهرداری تهران به همراه مناطق لواسان و رودبارقصران. یعنی با تعریفی که ما از شمیرانات فرمانداری داریم، تفاوت دارد. یعنی از لحاظ وسعت و بافت جمعیتی می‌توانیم بگوییم قسمت‌های شمالی شهر تهران در محدوده مدیریت بهزیستی شمیرانات قراردارد.
 
✔️افراد در تمام سنین مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند
عمادی در خصوص شرح وظایف بهزیستی گفت: افراد از بدو تولد تا سالمندی و هنگام فوت در جامعه آماری ما قرار دارند و برای آن‌ها خدمات رسانی داریم. نوزادی که بدسرپرست و بی سرپرست است در شیرخوارگاه پذیرش می‌شود و سالمندی که دچار کهولت سن هستند در مراکز سالمندان پذیرش می‌شوند.
وی افزود:قسمت اجتماعی یکی از حیطه‌های پر مسئله و پرهزینه است که خیلی درگیری دارد و خیلی جاها تا اسم بهزیستی می‌آید یا مسائل اجتماعی است که مسئله ایجاد می‌کند یا مسئله توانبخشی.
 
✔️امنیت همه جانبه کودکان در مسئله فرزندخواندگی برای ما مهم است
عمادی درباره شرایط فرزندخواندگی گفت: مهم‌ترین فیلد بخش اجتماعی ما فرزندپروری است و مشکلاتی که در انجام این پروسه وجود دارد. به طبع بسیاری از افراد تقاضای فرزند دارند و متوسط بین هشت الی سیزده نفر که در شهرهای مختلف فرق دارد متقاضی یک کودک هستند یعنی به ازای هر کودک، هشت الی سیزده خانواده متقاضی هستند. وظیفه خطیر ما این است که باید این خانواده ها را بررسی و غربالگری کنیم تا ببینیم که فرزندی که وارد خانواده‌ای می‌شود دارای حاشیه امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی باشد و از همه مهم‌تر شرایط ویژه روانی کودک حفظ بشود. علی رغم اینکه سازمان بهزیستی خیلی از خدمات خود را دارد واگذار می‌کند به مراکز خصوصی و خیریه اش این قسمت به هیچ عنوان واگذار نخواهد شد و حاکمیتی است.

وی افزود: هدف ما این است که در آینده باتوجه به خصوصی سازی‌ که وجود دارد ما به قدری کوچک و محدود بشویم که به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود ادامه بدهیم.
 
✔️زنان مجرد هم می‌توانند با شرایط خاص فرزندخوانده داشته باشند
عمادی افزود: درخواست فرزندخواندگی شرایط خاصی دارد، خانواده‌ای که بعد از پنج سال بچه دار نشده یا بچه دارد و مجددا بچه می‌خواهد، و شرایط سنی و مجرد و مطلقه و بیوه بودن خانم‌هایی که تقاضای بچه دارند مهم است. سن خانم‌ها باید حداقل سی سال باشد و فرزند دختر به آن‌ها تعلق می‌گیرد که باید در سامانه بهزیستی کشور ثبت بشود و سپس مصاحبه می‌شوند و مراکز پزشکی قانونی باید سلامت روانی و جسمی والدین را تایید کند و پلیس+۱۰ باید سوء پییشینه و اعتیاد آن‌ها را چک کند و بعد می‌رسد به مرحله کمیته‌ها و بعد حکم دادگاه که سرپرستی موقتی بدهد و مدت زمان سرپرستی موقت شش ماه است و روند خاص خود را دارد و در همه این مراحل و در زمان سرپرستی موقت همکاران ما بر زندگی کودکان و نظارت دارند و پیگیر هستند؛ و پس از شش ماه اگر به ان نتیجه برسیم که بچه‌های ما شرایط خوبی دارند ما انتقال حکم سرپرستی دائمی را به دادگاه می‌دهیم و دادگاه نیز تاییده و حکم این سرپرستی دائمی را می‌دهد تا شناسنامه به نام والدین ثبت بشود.

✔️کودکانی که مشکل توانبخشی دارند سخت‌تر مود حمایت قرار می‌گیرند
وی افزود: ما در این مسیر چالش‌هایی داریم که اکثر کسانی که می‌خواهند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند توقع دارند که فرزند نوزاد باشد یا جنسیت مورد علاقه خودشان باشد ویا توقع فرزندان سالم دارند، اما متاسفانه ما فرزندانی داریم که مشکلات توانبخشی و بیماری های خاص دارند.

عمادی افزود: ما فرزندانی داریم که بدسرپرست هستند و ما پیشنهاد دادیم که امین موقت داشته باشیم که دادگاه‌ها با این مسئله همکاری نمی‌کنند و موافق نیستند و این منوط به این است که سازمان بهزیستی همکاری خود را با قوه قضاییه بیشتر کند تا بتوانند کودکان ما به کانون گرم خانواده برگردند و از شبه خانواده خارج بشوند.

✔️مراکز دولتی و خصوصی حمایتگر در خصوص مشکلات و بحران‌های اجتماعی 
وی در ادامه افزود:قسمت دیگر که در حوزه اجتماعی وجود دارد اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ است که هرنوع آسیبی که به وجود بیاید چه کودک آزاری چه همسر آزاری  و چه کودکان کار خیابانی باشند مشکلات اجتماعی به آن ربط پیدا می‌کند، همکاران خود را به موقعیت می‌رسانند و شروع می‌کنند به صورت سیار خدمات توان بخشی و روانشناسی می‌دهند.

عمادی در مورد مراکز حمایت گر گفت:در سطح شهرستان شمیرانات سه مرکز مداخله در بحران و آسیب به دختران و زنان و مراکز شبه خانواده داریم. مراکزی که فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست را نگهداری می‌کنند، از شیرخوارگاه شامل می‌شوند تا فرزندان ۱۸ ساله، درشهرستان شمیرانات ۱۷ مرکز وجود دارد، سه مرکزدولتی و ۱۴ مرکز خصوصی هستند. مهد کودک‌ها در حیطه امور اجتماعی ما است که با توجه به تصمیمی که شورای انقلاب فرهنگی‌گرفت از حیطه کاری ما کم کم‌جدا می‌شود و به وزارت آموزش و پرورش واگذار می‌شود.

✔️حیطه کاری معاونت مشارکت مردمی
وی افزود:معاونت مشارکت‌های مردمی اولین بخشی است که صدور مجوزهای مراکز خیریه غیر دولتی ما در این معاونت انجام می‌شود و هر مرکز خصوصی که بخواهد با بهزیستی همکاری کند  باید در بهزیستی پرونده داشته باشد که مجوزی بگیرد و پروانه تاسیس داشته باشد که مشارکت مردمی یکی از وظایفش در این مرحله است. جذب مشارکت‌های مردمی و ارتباط با خیرین محترم مسائل مسکن و اشتغال مددجویان بهزیستی از فعالیت‌های معاونت مشارکت مردمی است.

✔️پیشگیری و رفع کم بینایی و نابینایی
عمادی درباره پیشگیری و رفع معلولیت گفت:عمده‌ی معلولیت‌هایی که روی آن کار میشود تنبلی چشم است که با حضور دو موسسه و حدود ده اپتومتریست همکار با بهزیستی در سطح شهر فعالیت می کنند. مسئله تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی یا کم بینایی درجامعه است و به راحتی امکان پیشگیری آن وجود دارد یعنی اگر ما قبل از چهارسالگی تشخیص بدهیم که بچه‌ای دچار تنبلی چشم است میتوان آن را حل کرد. شایع‌ترین مشخصه‌ تنبلی چشم هم ضعف دید است که بایک عینک مشکل حل می شود و یا انحراف چشم که آن هم با بستن چشم و اقدامات غیر جراحی در مراحل اول حل می‌شود. درجامعه ایرانی حدود یک میلیون کم بینا و نابینا وجود دارد که علت آن همین تنبلی چشم است.

وی افزود:باتوجه به دوران کرونا کمی فعالیت‌ها کمتر شده، اما از ابتدای سال تا به حال ۱۸ هزار نفر غربالگری بینایی شدند و نکته جالب این است که سال پیش ۴۷ هزار نفر بودند که از بین این تعداد ۱۰۳ نفر مبتلا به تنبلی چشم بودند.

✔️دوران طلایی تشخیص اختلال ناشنوایی کودک
عمادی درباره پیشگیری اختلال شنوایی گفت:پیشگیری از اختلال ناشنوایی از دیگر فعالیت‌های ما است. اختلال ناشنوایی متاسفانه از آن نوع اختلالاتی است که دیر تشخیص داده می‌شود. متاسفانه ما در چند سال اخیر فعالیتی در این زمینه نداشتیم. همه‌ی کودکان بعد از تولد و قبل از یک ماهگی باید غربالگری شوند (دوران طلایی) و در سه ماهگی به تشخیص قطعی برسند و بعد از شش ماهگی نیز مداخلات درمانی و توانبخشی را شروع کنیم که بتوانیم جمعیت ناشنوا و کم شنوا را نیز کنترل کنیم.

✔️ایجاد سامانه تصمیم برای طلاق‌های توافقی
وی درپایان افزود:مرحله بعدی حیطه کنترل طلاق است. در اواخر سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی کشور و قوه قضاییه نوشته شد درباره‌ی این مسئله فعلا سامانه‌ای فراهم شد به نام تصمیم تا هرکس که خواست طلاق توافقی بگیرد در آن سامانه ثبت نام کند و غربالگری شود و به مراکز مشاوره طلاق بهزیستی مراجعه کند و آنجا بین متوسط پنج جلسه مشاوره روانشناختی گذاشته می‌شود و بعد به دادگاه ارجاع داده می‌شود که آیا برای طلاق موافقت کند  یانه که البته در آینده قرار بر این است که طلاق‌های غیرتوافقی هم وارد این حیطه بشوند، ولی فعلا برای طلاق‌های توافقی عملی شده است. مشاوره‌های طلاق در هفت مرکز مشاوره طلاق ما که یک مرکز دولتی و شش مرکز خصوصی هم در حال انجام است. مراکز مشاوره روانشناختی عمومی و تخصصی داریم که هدف آن‌ها افزایش سلامت روان آحاد جامعه است که یا برای مسائل خاص می‌آیند و تخصصی همچون اعتیاد و ازدواج و آسیب‌های خانوادگی واختلالات یادگیری و یا مشکلات عمومی کار می‌کنند.

کد خبر 31453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد