بیشترین پیام های ارسالی به سامانه دیده بان بهزیستی خراسان رضوی، درخواست های مالی است

مسؤول دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سه ماه گذشته ۱۶۸ پیام مردمی به سامانه دیده‌بان بهزیستی خراسان رضوی ارسال شده که اکثریت آنها درخواست‌های مالی بوده است.

به گفته‌ی زهرا سادات ترحمی، از محتوای پیام‌های مردم که در قالب شکایات مطرح شده می‌توان دریافت که مردم نسبت به مسائل و برنامه‌های اساسی و راهبردی بهزیستی، نظر منفی ندارند.

وی با بیان اینکه اغلب پیام‌های مردمی، درخواست کمک مالی و نظایر آن بوده است گفت: شکایات از مراکز که حدود ۱۰ مورد بوده، غالبا به این موضوع اشاره دارد که فرد پیام دهنده معتقد بوده که پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا در مراکز رعایت نشده است.

وی تأکید کرد: اگر این موضوع واقعیت داشت، باید ابتلا و مرگ و میر در مراکز بهزیستی، تغییر معناداری نسبت به دوران پیشا کرونا داشت در حالی که بررسی‌های کارشناسی بهزیستی نشان می‌دهد که آمار مرگ و میر نسبت به گذشته کمتر شده است یعنی حتی بیماری‌های غیر کرونایی هم کنترل بیشتری نسبت به قبل داشته است.

به گفته‌ی ترحمی، سامانه دیده‌بان که از اردیبهشت ماه امسال در تهران به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و در مهرماه با حضور وزیر رفاه در استان‌ها فعال شده، در طول این مدت در خراسان رضوی ۱۶۸ مورد پیام ثبت گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سامانه‌ی دیده‌بان سه نوع پاسخگویی در نظر گرفته شده به این معنی که اگر پیام قید فوریت بخورد ۷۲ ساعت برای پاسخگویی فرصت دارد و در صورتی که خیلی فوری یا آنی باشد به ترتیب ۴۸ و ۲۴ ساعت برای پاسخگویی مسؤول مربوطه مهلت تعیین شده است.

وی در زمینه‌ی محتوای پیام‌های این سامانه گفت: خراسان رضوی در بین استان‌های کشور بعد از تهران که ۱۴۵۰ پیام را ثبت کرده‌، دومین استان است و بعد از خراسان رضوی، اصفهان می‌باشد که ۱۵۲ مورد و خوزستان پس از آن قرار دارد که ۱۳۲ مورد پیام در آن ثبت شده است.

ترحمی گفت: در بخش شکایات حضوری یا مکاتبه‌ای که مستقیما در بهزیستی استان دریافت شده در مجموع ۹ ماه گذشته ۱۱۶ مورد ثبت شده که در قسمت مراکز یا بخش‌های زنان سرپرست خانوار، شبه خانواده، مهد کودک‌ها و آسیب‌های اجتماعی به ترتیب ۱۳ ، ۸ ، ۱۸ و ۳  شکایت مطرح شده است.

مسؤول دفتر رسیدگی به شکایات بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین در بخش مراکز معلولین، سالمندان، اعتیاد، مشاوره و سایر دفاتر پیشگیری، حوزه مشارکت‌ها و حوزه پشتیبانی در مجموع ۷۴ مورد شکایت ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ‌کدام از شکایات به محتوای خدمات بنیادی بهزیستی و کیفیت خدمات مرتبط نبوده و بیشتر حاوی مسائل عادی و اداری بوده است.

وی افزود: مثلا در مورد مشارکت‌های مردمی که سه مورد شکایت داشته‌ایم موضوعاتی که مطرح شده ناشی از کم‌اطلاعی از قوانین و دستورالعمل‌های بهزیستی در این خصوص بوده و محتوای آن این بوده که مددجویان از تأمین سهم‌ آورده‌ی مسکن، ناتوان بوده‌ و در خواست کمک داشته‌اند در حالی که قانون ما را مکلف می‌کند که حتما مددجو سهم آورده داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود این تکلیف قانونی، باز هم مواردی که این شرایط را داشته باشد ما دست به دامن خیرین می‌شویم و به مددجو کمک می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در مورد شکایات معاونت پشتیبانی هم که سه مورد بوده، مسئائل اداری و پرسنلی بوده که درخواست شکایت کننده، مخالف قوانین و دستورالعمل‌ها است.

ترحمی در پایان تأکید کرد: در مجموع شکایات و درخواست‌های مردمی و مددجویی، فقط یکی دو مورد بوده که به محتوای خدمات اعتراض داشته‌اند که آنها هم مورد بررسی قرار گرفته و رفع اشکال شده است.

وی از مردم خواست در شکایات و پیام‌های خود در سامانه ۱۴۸۲ (دیده‌بان) نگرانی‌ها، دغدغه‌ها، درخواست‌های اجتماعی، اعتراضات نسبت به نحوه‌ی اداره کردن مراکز، کیفیت خدمات، برخورد پرسنل با ارباب رجوع یا مددجویان و برنامه‌های بهزیستی را مطرح کنند تا نتیجه‌ی بررسی این موارد توسط مدیران و مسؤولان بهزیستی و مراکز، افزایش کیفیت خدمات، رفاه و معیشت و بالا رفتن کیفیت زندگی مددجویان باشد.

کد خبر 31392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد