اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در خراسان جنوبی با ظرفیت30 نفر افتتاح شد

اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان در ابان ماه سال جاری با مجوز سازمان بهزیستی در شهرستان خوسف روستای تقاب با ظرفیت ۳۰نفر شروع به فعالیت نمود. این مرکز در فضایی به متراژ ۲۰۰۰ متر مربع دارای فضاهای بستری، کارگاهی و اداری جهت درمان افراد داوطلب ماده ۱۵ می باشد. که در آستانه ی فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر بطور رسمی افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی استان در حاشیه ی این مرکز گفت؛ هدف از راه اندازی این گونه مراکز برگرفته از نظرات و ایده ای صاحب نظران و چهره علمی در زمینه درمان اعتیاد می باشد. که حاکی  از اینه که روش های قبلی درمان اعتیاد در سالهای گذشته با شکست ۹۵ درصدی مواجه شده اند که دلیل عمده آن را می توان در استفاده از یک روش درمانی مشترک برای همه افراد معتاد و بدون توجه به علل ابتلا و به عبارت دیگر درمان سری دوزی شده جستجو کرد. به همین دلیل درمانگران اعتیاد طی ۲۰ سال تحقیق و مطالعه به روشی دست یافته اند که به عنوان «درمان تک دوزی» شناخته می شود و اساس آن هم بررسی علل فردی ابتلا به اعتیاد در افراد شامل شرایط روحی روانی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی و... و استفاده از روش های درمانی منحصر به فرد است. این روش میزان موفقیت در درمان اعتیاد را از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.
دکتر عرب نژاد افزود؛ الگوی درمان در این مراکز پروسه ای  یک ساله است که شامل ۴ ماه اقامت و ۸ ماه کلاس آموزشی(۵۲ جلسه)  است. در این ۴ ماه ۱۵ روز سم زدایی پرهیز مدار(بدون استفاده از دارو) انجام می شود. تیم درمان در این مراکز متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، پرستار، و مدیر مورد(مددکار) است. همچنین از مشارکت خانواده فرد معتاد برای  ادامه درمان  استفاده می شود و نحوه رفتار با فرد درمان شده نیز به آنها آموزش داده می شود.
 در این روش درمانی  همچنین کسانی که فاقد خانواده هستند و پس از درمان جایی برای ماندن ندارند نیز به مراکز توانمند سازی و صیانت بهزیستی ارجاع داده می شوند و به مدت ۶ ماه نیز می توانند در این مراکز اقامت داشته باشند و به اشتغال آنان کمک می شود.( در این زمینه مرحله بعد از راه اندازی مرکز جامع، در دستور کار می باشد .تا هر چه سریعتر زمینه تاسیس این مرکز توانمندسازی توسط بخش غیر دولت فراهم شود.
وی ادامه داد؛ پس از گذشت یک سال این افراد عضو باشگاه بهبود یافتگان خواهند شد و  پس از این نیز رها نخواهند شد و درمان آنها همچنان توسط مدیر مورد پیگیری و رصد می شود.
عرب نژاد گفت؛ آموزش و فراگیری یک حرفه در طول مدت درمان در مرکز از نکات قابل توجه و اساسی این طرح است و مددجویان این مراکز پس از پایان پروسه یک ساله درمانی خود در صورتی که فاقد شغل باشند، می توانند از مشوق های بهزیستی با استفاده از وام خود اشتغالی ۵۰۰ میلیون ریالی بهزیستی برای خود اشتغال ایجاد کنند. همچنین وام کارفرمایی  (۵۰ میلیون تومان به ازای هر یک از مددجویان مراکز)  به کارفرمایان داده می شود. که کلرفرمایان می توانند در این زمینه به بهزیستی مراجعه نمایند. و حتی از بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی استفاده نمایند
علی عرب نژاد بیان داشت؛ همچنین مبلغ ۲ میلیارد ریال ریال کمک بلاعوض برای تجهیز و راه اندازی  مرکز اختصاص یافته است. که باتوجه به بنیه ضعیف اقتصادی و مالی موسسه همکار در اجرای برنامه درمان و بازتوانی و ترغیب هر چه بیشتر بخش غیر دولت به مشارکت در راستای سیاست های اصل ۴۴ بهزیستی استان،  ساختمان مرکز را نیز برای موسسه مجری تامین کرده است.

کد خبر 30066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد