افتتاح نخستین مرکز جامع درمان وبازتوانی اعتیاد در هرمزگان

نخستین مرکز جامع درمان وبازتوانی اعتیاد همزمان با افتتاح 24 مرکز در سراسر کشور در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ همزمان با آیین افتتاح 24 مرکز جامع درمان وبازتوانی اعتیاد در سراسر کشور با حضوردکترشریعتمداری وزیر تعاون ، کار ورفاه اجتماعی ودکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور بصورت ویدئوکنفرانس ، نخستین مرکز جامع درمان وبازتوانی اعتیاد با حضور حسین امیر تیموری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان و دیگر مسئولین دستگاههای اجرایی وانتظامی استان در بندرعباس آغاز بکار کرد.

غلامحسین رنجبر مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان در آیین افتتاح این مرکز با اشاره به فعالیت های بهزیستی در 40سال اخیر در خصوص پیشگیری ، درمان وکاهش آسیب اعتیاد اظهار داشت : در حوزه درمان اعتیاد مراکز درمانی سرپایی، اقامتی و کاهش آسیب به صورت مراکز گذری ، شلترها و دی آی سی ها در شهرستان های مختلف فعال هستند.

در حوزه پیشگیری نیز برای گروه‌های هدف به ویژه گروه‌های در معرض آسیب مانند کودکان و نوجوانان آموزش‌های صحیح و اصولی و همچنین آگاه‌سازی از عوارض ناشی از مصرف مواد اعتیادآور بصورت غیر مستقیم و از طریق بازی و آموزش مهارت‌های زندگی و با بهره گیری از بستر فضای مجازی انجام می گیرد.

رنجبر به رویکرد متفاوت برنامه‌های مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برای بهبود افراد معتاد اشاره کرد و گفت: رویکرد این مرکز مبتنی بر رویکرد درمانی اجتماع محور و استمرار درمانی است.

وی ادامه داد: در این مراکز افراد به مدت ۴ ماه بدون دریافت دارو و به روش پرهیز مدار سم زدایی می شوند و پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت ، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری درطی مدت هشت ماه و با شرکت در جلسات سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان افزود: استفاده از روشهای مددکاری اجتماعی و حمایت های خانواده فرد دارای اعتیاد در این الگو مد نظر قرار دارد. همچنین روش‌های خانواده درمانی و گروه درمانی و استفاده از گروه‌های همتا نیز در این زمینه نقش قابل توجهی دارند. 

غلامحسین رنجبر همچنین تصریح کرد : بعد از چهار ماه پاکی و سم‌زدایی فرد، شیوه‌ها و دوره‌های درمان در این مراکز پیگیری می‌شود و در واقع سعی می شود به بازگشت فرد معتاد در جامعه کمک و از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از پیامد آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر مداخلات تخصصی ، ایجاد اشتغال و کسب مهارت شغلی نیز در مراکز جامع درمان اعتیاد انجام می‌شود  افزود: بعد از یک سال این افراد همچنان رصد می شوند بنابراین فرآیند درمان به طور کلی یک سال به طول می انجامد.

مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان با بیان اینکه افرادی که دارای سرپناه و محل اقامت و زندگی نیستند نیز مورد حمایت خاص قرار می‌گیرند ادامه داد: در پایان اقامت ، افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوندو در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می‌شود.

غلامحسین رنجبر اذعان داشت : امروز مرکز جامع درمان اعتیاد مهر ایرانیان به عنوان نخستین مرکز جامع درمان وبازتوانی اعتیاد در استان با ظرفیت اسمی 150 نفر در زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع در شهر بندرعباس به بهره برداری رسید.

وی کارگاه های حرفه آموزی مرکز را شامل تعمیر کامپیوتر ، تعمیرات لوازم برودتی ، نقاشی ساختمان ، برق ساختمان و جوشکاری عنوان کرد.

کد خبر 30030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد