درمان و بازتوانی ۱۷۷۰ کارتن خواب توسط بهزیستی خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی، دادستان و معاون دادستان مشهد، مشاور شهردار مشهد، فرماندار و معاون فرماندار مشهد و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، شب گذشته از سه مرکز نگهداری موقت معتادان متجاهر و افراد کارتن‌خواب بازدید کردند.

در طرح مشترک جمع‌آوری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها که با همکاری دادستانی، فرمانداری، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان انجام می‌شود مقرر شده که ۲۵۰۰ معتاد و افراد غیر معتاد بی‌خانمان و کارتن‌خواب از سطح شهر مشهد جمع‌آوری و تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده در مراکز تعیین شده، نگهداری شوند.

شهرداری مشهد، ۸ ورزشگاه را که در ایام کرونا تعطیل می‌باشد به نگهداری این افراد اختصاص داده و دادستانی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز بر چگونگی جمع‌آوری، ثبت اطلاعات افراد، نحوه‌ی درمان و بازتوانی آنها نظارت می‌کنند.

بهزیستی خراسان رضوی نیز در این میان، کار استقرار تیم‌های درمان و مراقبت افراد جمع‌آوری شده در مراکز یاد شده را بر عهده دارد و در تمام سالن‌های اختصاص یافته، تیم‌های متشکل از مددکار، روان‌شناس، پزشک و پرستار را مستقر کرده و بر کار این تیم‌های مراقبت و درمان نظارت می‌کند.

همچنین هزینه‌های نگهداری، تغذیه، درمان و بازتوانی این افراد به صورت برآورد نفرروز به ازای هر نفر در هر روز ۲۸ هزار تومان از سوی شهرداری به مدیر تیم درمان مستقر در مراکز با نظارت و تأیید بهزیستی پرداخت می‌شود.

در بازدید شب گذشته‌ی مسؤولان استان، از سوی استاندار مقرر شد بانک اطلاعات دقیق، جامع و کامل افرادی که در مراکز یاد شده نگهداری می‌شوند تهیه و در اختیار استانداری قرار گیرد.

محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در بازدید از مراکز یاد شده، همچنین بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز تجمعی تأکید کرد و از مسؤولان و ناظران آنها خواست در رفع نقایص بهداشتی مراکز بکوشند.

وی همچنین از بهزیستی خراسان رضوی خواست نیازهای بهداشتی مراکز شامل ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی کننده را به استانداری اعلام کند تا ترتیب ارسال این نیازها به مراکز از سوی استانداری داده شود.

وی همجنین در بازدید از یک مرکز نگهداری موقت و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در خیابان پیامبر اعظم ۸۳ واقع در بزرگراه مشهد قوچان، با مدیران این مرکز که یک سازمان مردم نهاد است در خصوص چگونگی همکاری این نهاد با اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در نگهداری موقت معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها گفتگو کرد.

در پایان این گفتگو مقرر شد که در جلسه‌ای در فرمانداری مشهد که نهادهای عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در آن شرکت دارند موضوع چگونگی همکاری این سازمان مردم نهاد با این شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و جمع‌بندی موضوع به اطلاع استاندار برسد.

در بازدیدهای شب گذشته، همچنین استاندار خراسان رضوی از اقدامات دادستانی، فرمانداری، شهرداری و بهزیستی در مراکز یاد شده از مدیران این نهادها جویا شد و با آنان که در بازدیدها حضور داشتند در خصوص کمبودها و رفع مشکلات، گفتگو کرد.

معتمدیان همچنین با مددجویان این مراکز گفتگو کرد و ضمن جویا شدن مشکلات آنها، دستور داد دادستانی، فرمانداری و بهزیستی، پیگیر حل این مشکلات باشند.

در این بازدیدها، محمد حسین درودی و سید هادی طباطبایی، دادستان و معاون دادستان مشهد، که نمایندگان دستگاه قضایی در کارگروه جمع‌آوری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها هستند به سؤالات استاندار در زمینه‌ی جمع‌آوری، نیازها و وضعیت بهداشت، آموزش، درمان و بازتوانی افراد کارتن‌خواب مقیم مراکز، پاسخ دادند.

همچنین معاون دادستان مشهد از راه‌اندازی یک سامانه‌ی ثبت اطلاعات افراد کارتن‌خواب گردآوری شده خبر داد.

هادی طباطبایی گفت: در این سامانه، همه‌ی ورودی‌ها، نقل و انتقالات، ترخیص‌ها و خروجی‌های افراد ثبت می‌شود و هر گونه تغییر در وضعیت مراکز نیز قابل رصد می‌باشد.

طباطبایی گفت: با این سامانه، اکنون یک نرم‌افزار برای نظارت آنلاین بر مراکز نگهداری موقت کارتن‌خواب‌های مشهد در اختیار داریم که در هر لحظه می‌توانیم مسائل را رصد کنیم و دستورات لازم را به تیم‌های درمان و مراقبت صادر نماییم.

شایان ذکر است در طرح مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که استاندار، ریاست آن را برعهده دارد و از ابتدای دی‌ماه آغاز شده، قرار است ۲۵۰۰ نفر از افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر بی‌خانمان در پاتوق‌ها، بیغوله‌ها، حواشی شهر و مراکز تجمعی این افراد جمع‌آوری و در مراکز امن از آنها مراقبت بعمل آید و اقدامات درمانی و بازتوانی برای آنان انجام شود.

تا کنون ۱۷۷۰ نفر از این افراد از سطح مشهد جمع‌آوری و در ۸ مرکز در نقاط مختلف شهر مشهد ساماندهی شده‌اند. این افراد با دستور قضایی وارد این مراکز شده و فقط با دستور قضایی، ترخیص یا منتقل می‌گردند.

کد خبر 29851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد