بررسی ۳۰ هزار پرونده در مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده بهزیستی خراسان رضوی

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده تحت نظر بهزیستی در مشهد بازدید و عملکرد این مرکز را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.

به گفته‌ی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، در این بازدید که صبح امروز ۲۳ دی‌ماه انجام شد معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی، رئیس دادگاه خانواده و رئیس دادگاه عمومی و انقلاب مشهد نیز حضور داشتند.

حمیدرضا پوریوسف گفت: در بازدید امروز، گزارشی از عملکرد سه ساله‌ی مرکز به بازدیدکنندگان ارائه شد و مدیران قضایی از عملکرد مرکز ابراز رضایت کردند.

به گفته‌ی پوریوسف، مرکز ارزیابی و مشاوره دعاوی خانواده، در سه سال گذشته در بخش‌های نفقه و تمکین، نزدیک به ۳۰ هزار پرونده را مورد بررسی قرار داده و بیش از ۴۶ درصد این پرونده‌ها با تلاش مددکاران و مشاوران حقوقی، به سازش طرفین منجر شده و در بعضی ماه‌ها این میزان سازش ۵۰ درصد بوده است.

۳۰ هزار پرونده در سه سال

وی این سازش‌ها را پایدار و بدون برگشت دانست و گفت: چون مشاوره‌های مددکاری و حقوقی، به طور عمیق و کامل با طرفین دعوا انجام می‌گیرد و جوانب مختلف موضوع برایشان روشن می‌شود، طرفین به سازش ترغیب شده و مشکلات‌شان را از طریق گفتگو و احیانا روش‌های مشاوره‌ای حل و فصل می‌کنند.

وی افزود: از ۲۹ هزار و ۹۹۵ پرونده‌ی مطروحه در دو دعوی پیش گفته در سه سال گذشته، ۱۷ هزار و ۶۲ پرونده با موضوع نفقه طرح شده و ۱۲ هزار و ۹۹۳ پرونده با موضوع تمکین ارجاع شده است.

وی در خصوص دعاوی نفقه و تمکین گفت: دعاوی تمکین از سوی آقایان و دعاوی نفقه از سوی خانم‌ها طرح می‌شود.

وی با بیان اینکه همه‌ی دعاوی نفقه، تمکین، حضانت و ملاقات، پیش از رفتن به دادگاه، باید در این مرکز مورد ارزیابی و مشاوره قرار گیرند گفت: ما در این مرکز تلاش می‌کنیم دور از محیط دادگستری و انتظامی، موضوع را بین زوجین یا طرفین دعوا، حل و فصل کنیم و حتی الامکان در فضایی اخلاقی و آرام، طرفین را به توافق و تفاهم برسانیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه دعاوی حضانت و ملاقات از سال گذشته به این مرکز واگذار شده است گفت: در طول یک سال گذشته در این دو بخش ۲ هزار و ۴۶۰ پرونده پذیرش شده‌اند که موضوع ۱۳۲۱ پرونده، حضانت فرزندان و ۱۱۳۲ پرونده ملاقات فرزندان بوده است.

وی توضیح داد: هنگامی که زوجین در شرف جدایی هستند یا اینکه جدا شده‌اند و یا در متارکه بسر می‌برند معمولا بر سر حضانت و ملاقات فرزندان، دچار مشکل و اختلاف هستند که بنا به تشخیص قوه‌ی قضائیه، این دعاوی نیز می‌باید در محیط غیر قضایی و کارشناسی، حل و فصل شود.

نفقه، تمکین، حضانت و ملاقات، اینجا تعیین تکلیف می‌شود

وی خاطر نشان کرد: به همین جهت، این دعاوی نیز به مرکز ارزیابی و مشاوره تحت نظارت بهزیستی واگذار شده است.

وی تأکید کرد: از نزدیک به ۲۵۰۰ پرونده دعاوی حضانت و ملاقات، ۷۳۹ مورد به سازش منتهی شده است.

پوریوسف گفت: خانواده‌هایی که این دعاوی را در مشهد مطرح می‌کنند قبل از مراجعه به دادگستری، به این مرکز یا دفاتر خدمات قضایی راهنمایی می‌شوند اما در نهایت، باید در اینجا تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: شهروندان متقاضی این دعاوی، می‌توانند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند یا مستقیما به مرکز ارزیابی و مشاوره مددکاری دعاوی خانواده شهدای هفتم تیر واقع در شهید صادقی ۳ (بلوار سازمان آب) مراجعه نمایند.

وی یادآور شد: به متقاضیانی که از سوی بهزیستی به مرکز معرفی شوند، خدمات مرکز به صورت رایگان ارائه می‌شود و برای متقاضیانی که با تشخیص کارشناسان ارزیابی، کم‌بضاعت باشند نیز خدمات رایگان است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در این بازدید، ضمن ابراز رضایت از فرایند غیر قضایی در دعاوی خانواده، اظهار امیدواری کرد که این طرح پا برجا باشد چون میزان سازش‌ها بیشتر از شرایطی است که در فضای قضایی انجام می‌شود.

طرح مشترک بهزیستی و دستگاه قضایی

وی افزود: همکاری دستگاه قضایی و بهزیستی در زمینه‌ی رفع و حل دعاوی خانواده خارج از محیط قضایی و دادگستری، خیری مسرت‌بخش برای خانواده‌ها و کل جامعه است.

غلامعلی صادقی گفت: این طرح  باعث شده که کارهای مربوط به اختلافات خانواده به عنوان یک مبحث اجتماعی، در محیطی کارشناسی و با حضور مشاوران، مددکاران و حقوقدانان و در فضایی آرام و بدون تنش انجام ‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این طرح این است که میزان سازش‌ها در دعاوی خانواده بسیار رقم خوبی است و بنا بر تشخیص کارشناسان قضایی و بهزیستی، وضعیت خراسان رضوی از سایر استان‌ها در این زمینه بهتر است.

وی اظهار امیدواری کرد سایر دعاوی خانواده نیز به محیط‌های کارشناسی واگذار شود تا خانواده‌ها فضای بهتر و آرام‌تری برای رفع اختلافات داشته باشند.

همچنین به گفته‌ی رئیس مرکز ارزیابی و مشاوره دعاوی خانواده، در حال حاضر ۱۷ کلینیک مددکاری در مشهد و ۱۳ کلینیک مددکاری در شهرستان‌ها با این مرکز و در این طرح همکاری دارند.

هاشم مهدی‌زاده در خصوص فرایند ارجاع دعوا به کلینیک‌های مددکاری گفت: پس از ارزیابی اولیه در مرکز، موضوع به یکی از کلینیک‌های مددکاری که نزدیک‌ترین کلینیک به محل زندگی متقاضی است ارجاع می‌شود و در آن کلینیک، یک یا هر دو طرف مورد مشاوره مددکاری، روان‌شناسی و حقوقی قرار می‌گیرند.

طول زمان ارزیابی و مشاوره ۱۰ تا ۲۰ روز

مهدی‌زاده با بیان اینکه در دو دعوای نفقه و تمکین، مشاوره‌ها مددکاری و حقوقی بوده و در دو دعوای حضانت و ملاقات، مشاوره‌ها مددکاری و روان‌شناسی می‌باشد گفت: فرایند ارزیابی و مشاوره، در دو مورد اول، ۱۰ و در دو مورد دیگر ۲۰ روز به طول می‌انجامد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح با همکاری دادگستری و بهزیستی انجام می‌شود و خروجی طرح که منجر به کاهش ۵۰ درصد دعاوی خانواده در مشهد و برخی شهرستان‌ها شده، مورد رضایت طرفین بوده است.

شایان ذکر است در این بازدید، غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری استان، سید امیر مرتضوی، معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی، حسن سیدآبادی، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب مشهد، مهدی ابراهیمی، رئیس دادگاه خانواده مشهد، حمیدرضا پوریوسف، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، شهره شاهرودی، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از کارشناسان مرکز ارزیابی و مشاوره دعاوی خانواده حضور داشتند.

کد خبر 29360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد