آموزش طلّاب در زمینه ی پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محتوای تولیدی بهزیستی

جلسه دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز با حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا خوئینی مدیرکل حوزه های علمیه استان البرز برگزار شد و مهمترین مصوبات جلسه به این موضوع اختصاص یافت که، دروس اقتضایی حوزه به موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محتوای تولیدی بهزیستی اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا خوئینی ضمن خیر مقدم به دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی و مریم قنبرزاده مسئول فرهنگی بهزیستی استان نسبت به معرفی معاونت ها و بیان گستردگی مدارس علمیه استان و مرکز مشاوره مدیریت حوزه علمیه استان البرز اقدام نمود.

ولی افزود : مرکز مشاوره حوزه علمیه استان البرز درحال حاضر در حال خدمت رسانی به خانواده محترم طلاب در بخش مشاوره هستند که این مشاورین با کسب مجوز از ستاد حوزه های علمیه مشغول به فعالیت در حوزه علمیه هستند.  

وی بیان داشت : در فضای حوزه های علمیه رشته های بسیاری ایجاد شده است و در گرایش مشاوره هم در حال تربیت روحانیون هستیم بخشی از ابلاغیات حوزه علمیه در خصوص آسیب های اجتماعی می باشد که این مدیریت در حال پیگیری امور می باشد خصوصا در مهدی آباد که مشکل جدی وجود دارد در حال فعالیت در این خصوص هستیم.

وی افزود : با همکاری امام جمعه محترم چهار باغ بحث آموزشی حوزه علمیه هم می خواهیم جهت دغدغه مند کردن در مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی برای طلاب واحد درسی قرار بگیرد و این نیازمند متون درسی و فرآیند قوی می باشد و در این زمینه با مساعدت حضرتعالی درخواست داریم از ظرفیت های بهزیستی جهت آموزش به طلاب استفاده کنیم.

در ادامه جلسه دکتر حیدری نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: در جلسه قبلی مقرر شد مؤسسه خیریه ای ایجاد شود که به واسطه شخصیت حقوقی بتواند خدمات متعددی بر اساس نیاز های استان و تشخیص طلاب ارائه دهد.

وی افزود : تاسیس مؤسسه ی خیریه با شخصیت حقوقی در گرو اخذ مجوز است و از آنجا که در چنین شرایطی موسسه قادر به استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی خواهد بود ضمن ایجاد اعتماد بیشتر در بین آحاد جامعه میتواند موضوعات مختلف را پوشش دهد و در دل خود ده ها فعالیّت دیگر را جای دهد.

مدیرکل بهزیستی در ادامه افزود : طی دو ماه اخیر ۴۷ مرکز در استان البرز تحت عنوان مراکز مثبت زندگی تأسیس شده است که تمام خدماتی که سازمان بهزیستی تا به حال بصورت متمرکز در ادارات انجام می داد، این مراکز فارغ از بوروکراسی اداری انجام می دهند و پرونده هایی که در یک محله هستند با توجه به محدوده مکانی از طریق GPS به آنها واگذار شده است ، بطوری که در حال حاضر ۴۵۰ پرونده به این مراکز واگذار گردیده است که این امر به منظور توجه به حقوق شهروندی مردم و نیز دسترسی به خدمات بهتر صورت میگیرد. 

وی افزود : اگر پیش از این برای انعقاد تفاهمنامه اقدام شده بود، از ظرفیت حوزه استفاده بیشتری میشد و افراد تحصیلکرده ی مرتبط به همکاری دعوت می شدند.

این مقام مسئول بیان داشت : وقتی شخصیت حقوقی شکل گیرد و موسسه ایجاد شود، طلّاب می توانند به حوزه های کاری بهزیستی ورود پیدا کنند و ارائه خدمات در شرایط سخت بصورت اردوهای جهادی به مردم صورت گیرد و از ظرفیت های متمرکز استفاده شود و در صورتی که طلّاب عزیز رشته مرتبط داشته باشند می توانند خدمات مشاوره ای و نیز تمامی خدمات بهزیستی را در قالب این مؤسسه به مردم ارائه نمایند.

دکتر حیدری افزود : بحث دیگر که مطرح شد مرکز مشاوره تلفنی۱۴۸۰ بود که در دوران کرونا بسیار فعال بود و افزایش یک نوبت شیفت کاری از هشت صبح تا ۱۲ شب به منظور بهبود خدمت رسانی انجام شد.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد : در این مدت بیش از ۴۹ هزار نفر با مرکز ۱۴۸۰ تماس گرفته شد و از آنجایی که نیاز به مشاور مذهبی در میان آحاد مردم به چشم می خورد میشد بسیاری از این تماس ها را از طریق مشاوره ی دینی _ مذهبی پاسخ داد و موجب ایجاد آرامش در جامعه شد.

این مقام مسئول در خصوص آمار مشاوره حضوری اظهار داشت: در مراکز غیردولتی ۵۳۱۰ نفر به صورت حضوری مشاوره داشته اند. 

این مقام مسئول بیان داشت : ارائه خدمات بهزیستی بصورت مادام العمر و اصطلاحاً از گهواره تا گور است ، قبل از تولد مشاوره های ژنتیک برای پیشگیری از معلول زایی و بعد از ازدواج با آموزهای مختلف این حوزه تا کهنسالی افراد و دوران سالمندی از طریق بهزیستی ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی افزود : در حال حاضر ۱۶ هزار نفر در حوزه اجتماعی تحت پوشش داریم که از این تعداد پنج هزار نفرشان زن سرپرست خانوار است و علاوه بر اینها افراد و کودکان آسیب دیده بد سرپرست و بی سرپرست از جامعه هدف این حوزه هستند که غالبا این افراد به شدت در تنگنا هستند و می توان در مبحث آموزش تاب آوری به ایشان ‌کمک های شایانی کرد.

وی گفت : اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ ما تماس های متعددی داشتند و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی این تماس ها بودیم و این موضوعات بیانگر اینست که این روزها جامعه نیاز مبرمی به مشاوره، خصوصاً مشاوره مذهبی با استفاده از متد ها و روش های اسلامی به منظور کاهش استرس و اضطراب و ایجاد تاب آوری دارد.

درپایان جلسه مدیر کل بهزیستی استان قول مساعدت داد که نسبت به تولید محتوای آموزشی به مدت ۱۶ ساعت در زمینه آسیب های اجتماعی جهت آموزش طلاب اقدام نماید.

کد خبر 28994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد