۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع افغانستان و پاکستان هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه طی ۵ ماه گذشته ۳۷۰ کودک کار وخیابان رصد و پرونده توانمندسازی برای آنها تشکیل شده است، گفت: ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایلنا، مهدی خانکه، درباره طرح توانمندسازی کودکان کار و خیابان گفت: این طرح از حدود ۵ ماه پیش آغاز شده است و براساس تقسیم‌بندی که در استان تهران صورت گرفته است، مناطقی که پیک حضور این کودکان است از طریق فعالیت‌های مددکاری رصد شده و این کودکان جذب شده‌اند.

وی درباره آمار کودکان جذب شده در این طرح توسط مددکاران ادامه داد: تا الان حدود ۳۷۰ نفر از این کودکان جذب شده‌اند و پرونده‌های توانمندسازی برای آنها تشکیل شده است، از این ۳۷۰ نفر تعدادی ترخیص شده و تعهدات لازم از خانواده گرفته شده تا دیگر از کودکان برای کار در خیابان استفاده نشود و این خانواده‌ها در چرخه حمایت سازمان بهزیستی نیز قرار گرفته‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره توانمندسازی خانواده این کودکان تصریح کرد: توانمندسازی یک پروسه و فرآیند ادامه‌دار است و در حال پیگیری این فرآیند هستیم، اما باید بدانیم که شرایط اقتصادی هرچقدر بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، حل مسئله خانواده‌ها که منجر به حضور کودک در خیابان برای کار می‌شود سخت‌تر است.

به گفته خانکه فرآیند توانمندسازی این خانواده‌ها از طریق بازدید از منزل و مشاوره تخصصی و مواردی که سازمان بهزیستی برای توانمندسازی انجام می‌دهد، در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بین کودکان کار و خیابان از اتباع غیرایرانی نیز هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد این کودکان از اتباع دیگر کشورها هستند و گرفتاری‌های زیادی از جهت بدمنظر کردن شهر برای ما ایجاد کرده‌اند، حضور این کودکان در خیابان باعث ایجاد یاس و ناامیدی بین هموطنان شده است. البته کودکانی که دارای خانواده‌های ایرانی هستند، حتما تحت حمایت قرار می‌گیرند و روند توانمندسازی برای آنها انجام می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه بیشتر این کودکان افغانستانی و بعضا پاکستانی هستند، تاکید کرد: بسیاری از این اتباع غیرقانونی و بدون مجوز هستند و برای همین ما نمی‌توانیم پرونده برای آنها تشکیل دهیم و عملا یک گره کور در این بین وجود دارد و تلاش می‌کنیم، بر اساس قوانینی که در کشور داریم این خانواده‌ها را توانمند کنیم. آن چیزی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که کودکان کودکی کنند و این موضوع هم در قوانین ما تاکید شده و هم در روایات اسلامی و همچنین هم در قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان به این موضوع اشاره شده است و این قانون ما را ملزم می‌کند که توجه ویژه‌ای به کودکان داشته باشیم.

خانکه با اشاره به جلسات سازمان بهزیستی با دیگر نهادها و سازمانهای مسئول در ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: قبل از اینکه این طرح شروع شود و در حال حاضر که ۵ ماه است از شروع طرح می‌گذرد، هر هفته جلساتی با سازمان‌های تصمیم‌گیر در ساماندهی کودکان کار و خیابان مانند اداره اتباع، نیروی انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی برای غربالگری کرونا برگزار می‌کنیم، اما تعیین‌تکلیف کودکان اتباع غیرایرانی مسئله سخت و پیچیده‌ای است.

وی در پاسخ به این سوال که برآورد شما از کودکان کار و خیابان در تهران چقدر است، تصریح کرد: عددها در این خصوص متفاوت است، اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که این کودکان به چند گروه تقسیم می‌شوند عده‌ای از این کودکان به دلیل فقر خانواده مجبور هستند، برای جبران نقصان‌های مالی کار کنند و خانواده کودک را به کار وا می‌دارد، اما گروه‌هایی هستند که از بچه‌ها بهره‌کشی می‌کنند و این هم در حوزه اتباع وجود دارد و هم در حوزه کودکان ایرانی.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: بنابراین بخشی اندکی از این کودکان از کودکانی هستند که به دلیل نیاز مالی خانواده در سر چهارراه‌ها کار می‌کنند و بخش زیادی نیز کودکانی هستند که توسط گروه‌هایی از آنها بهره‌کشی می‌شود و این کودکان منافعی زیادی برای این گروه‌ها دارند، از همین‌رو هر گونه کمک مالی به این کودکان ماندگاری آنها را در سر چهارراه‌ها بیشتر می‌کند.

خانکه تاکید کرد: بسیاری از این کودکان جمع‌آوری شده‌اند و در حال حاضر نسبت به ۵ ماه گذشته حضور کودکان نیز در خیابان‌ها کاهش پیدا کرده است. البته با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد این کودکان از اتباع دیگر کشورها هستند، عملا نقش سازمان بهزیستی برای ساماندهی این کودکان نقش موثری نمی‌تواند باشد و در حوزه اختیارات ما نمی‌تواند انجام شود.

وی همچنین درباره وضعیت کرونا در بین این کودکان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از کرونا در بین این کودکان مشاهده نشده‌است و فقط یک مورد بود که کودک بعد از ترخیص از مرکز و بعد از مدتی آزمایشش مثبت شده بود و در بین بچه‌هایی که ما غربالگری کردیم، آزمایش‌ها منفی است. سلام

کد خبر 28109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد