طرح نگهداری  موقت کارتن‌خواب‌ها، چرخه‌ی حیات سوداگران مرگ را مختل می‌کند

تاکنون 600 نفر از کارتن‌خواب‌های مشهد در شش سالن ورزشی اسکان موقت داده شده‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: طرح نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دادستانی و شهرداری مشهد، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال اجراست و تا سقف 2500 کارتن‌خواب ادامه خواهد یافت.

حسین تنهاطلب گفت: این طرح به منظور کاهش آسیب معتادان متجاهر برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در میان این افراد 70 نفر زن نیز وجود دارند گفت: خانم‌ها در یک سالن جداگانه با تیم مدیریتی ویژه‌ی این گروه و مردان در 3 سالن دیگر ساماندهی شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که فلسفه‌ی جمع‌آوری و نگهداری موقت معتادان متجاهر چیست گفت: در یک نگاه کلی، اولین دلیل این کار، جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح محلات و مناطق است که آسیب این افراد به خودشان، خانواده و محلات کاهش یابد.

وی توضیح داد: این افراد اگر چه بی خانمان هستند اما به هر حال خانواده و بستگانی دارند که در صورت نیاز مالی برای تهیه‌ی مواد یا به دلایل دیگر به خانواده مراجعه و با اعضای خانواده درگیر می‌شوند که به نزاع‌های شدید می‌انجامد و مشکلات قانونی و قضایی زیادی ایجاد می‌کند.

تنها طلب گفت: معتادان متجاهر به طور میانگین روزانه 20 تا 50 هزار تومان مواد مخدر سنتی و صنعتی مصرف می‌کنند که با جمع‌آوری 1500 نفر از آنها، عملا بین 50 تا 70 میلیون تومان روزانه از درآمد قاچاقچیان مواد مخدر، حذف می‌شود که از نظر ما خیلی اهمیت آسیب‌زدایی دارد.

وی ادامه داد: همچنین در سه یا پنج ماه نگهداری‌ این افراد، اگر این مبالغ را حساب کنیم سر به ده‌ها میلیارد تومان می‌زند که می‌بینیم حذف چندین میلیارد تومان از درآمد قاچاقچیان و سوداگران مواد مخدر، می‌تواند چرخه‌ی استمرار حیات آنها را مختل سازد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح تا جمع‌آوری 2500 معتاد متجاهر، ادامه دارد گفت: بنا بر این حذف درآمد کلان قاچاقچیان، ادامه خواهد داشت و ضربه‌ی اساسی به ساختار مالی آنها وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: از طرفی، محدود و محبوس شدن معتادان متجاهر، خود و خانواده‌هایشان را از آسیب روزمره‌ی درگیری و نزاع، سرقت، تعدی به مال و جان مردم، زورگیری و بسیاری جرایم خرد، دور می‌کند که خود یک گام مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

تنها طلب با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار مانند ایدز، هپاتیت، کرونا، سل و مانند اینها، یکی دیگر از نتایج جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها است گفت: با استحمام، غذای گرم، در اختیار گذاشتن اقلام بهداشتی، استراحت و تغییر مصرف معتادان کارتن‌خواب، علاوه بر حفظ بهداشت و ارتقای سطح زندگی روزمره‌ی آنها، از شیوع بیماری‌های خطرناک نیز جلوگیری می‌شود که اقدام مهمی در حفظ سلامت عمومی است.

تنها طلب در خصوص تغییر مصرف معتادان متجاهر گفت: این خدمت پیش از این در مراکز کاهش آسیب گذری انجام می‌شده و اکنون در مورد معتادانی که در طرح نگهداری موقت جمع‌آوری می‌شوند نیز به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر صنعتی که به خاطر صرفه و سود اقتصادی بیشتر دلالان و ساقیان، با مواد شیمیایی نیز آمیخته می‌شود، آسیب‌های جسمی و روانی زیادی برای فرد معتاد ایجاد می‌کند که تبعات آن خود بیمار و اطرافیان‌ وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این روان‌شناس افزود: در محل‌های اسکان موقت، ما داروهای نگهدارنده‌ی جایگزین به بیماران می‌دهیم که هم عطش مصرف مواد صنعتی را در آنها کنترل کند و هم آسیب‌های کمتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه هزینه‌ی نگهداری بیماران جمع‌آوری شده روزانه 28 هزار تومان به ازای هر نفر تعیین شده است گفت: این هزینه از طرف شهرداری مشهد و با موافقت شورای شهر و دادستانی تأمین می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: سالن‌ها نیز توسط شهرداری در اختیار طرح قرار گرفته و تجهیز آنها نیز از سوی شهرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: بهزیستی، پیمانکار درمانی و بازتوانی معتادان را معرفی می‌کند و بر کار تیم درمان و بازتوانی بیماران نظارت می‌نماید.

تنها طلب خاطر نشان کرد:‌ قرار است این افراد تا پایان اردیبهشت سال آینده در این محل‌ها نگهداری شوند و سپس شرایط آنها بررسی و بر اساس وضعیت هر فرد در آن زمان، برای او تصمیم‌گیری شود.

این مسؤول، طرح نگهداری موقت معتادان متجاهر را یک کار تیمی و بین دستگاهی دانست و گفت: اگر همکاری بسیار خوب شهرداری، شورای شهر، استانداری، فرمانداری، دادستانی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان‌های مردم نهاد نمی‌بود این طرح میسر نمی‌شد و بسیار خوشحالیم که این کار بین بخشی، با بهترین شکل ممکن در مشهد به اجرا درآمده و امیدواریم که نتایج خوب آن در آینده، استمرار این طرح را در پی داشته باشد.

وی در عین حال تأکید کرد: البته اعتیاد به مواد مخدر و به تبع آن، کارتن‌خوابی و تجاهر، از نتایج زندگی حاشیه‌نشینی و فقر اقتصادی است و امیدواریم مسؤولان با تخصیص اعتبارات لازم و حل مشکلات حاشیه‌نشینی، زمینه‌های افزایش اعتیاد و کارتن‌خوابی را از بین ببرند.

وی همچنین اظهار داشت: در عین حال، مادامی که این وضعیت وجود دارد ما به حسب وظیفه و نیز به عنوان عضوی از شورای هماهنگی و دستگاه تخصصی در زمینه‌ی اعتیاد، در کنار سایر دستگاه‌ها، در میدان هستیم و در هر بخشی بتوانیم نیروهای تخصصی،‌ درمانی، مشاوره‌ای و کاهش آسیب‌مان را در اختیار طرح قرار می‌دهیم.

کد خبر 28095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد