۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
پشت صحنه لایوی که خبرساز شد

ماجرا از صحنه یک لایو(پخش زنده اینستاگرامی) شروع شد، لایوی که در بالای صفحه آن بلاگر معروفی قرار گرفته و در قسمت پایین هم نوجوان ۱۴ ساله ایرانی و حرف هایی که وقتی بر زبان می آورد، دهان هر بیننده ای باز می ماند.

به گزارش ایرنا، بر اساس صحبت های ۲ نفره در این لایو، گویی این نوجوان مدت هاست که صفحه این بلاگر معروف را دنبال و کارهای شیطانی این زن را می بیند، این مساله در نگاه نخست حس تنفر مضاعف از ۲ طرف را در وجود هر بیننده ای ایجاد می کند.

اما با کمی تامل، شک بر این احساس وقتی قوت می گیرد که نوجوان در این لایو این زن را که به گفته خودش سن مادرش را دارد با عنوان "آجی" صدا می زند.

به عنوان یکی از بینندگان این لایو وقتی کلمه آجی را از زبان این نوجوان شنیدم با دقت به چهره او نگاه کردم، من در چهره اش هیچ شیطانی نمی دیدم بلکه چشمانی معصوم و چهره ای کودکانه می دیدم که اسیر شیطانی در چهره یک زن شده است.

جدا از اینکه در این لایو بلاگر معروف از زن تصویری ابزاری به نمایش می گذارد ولی آنچه حلقه مفقوده ماجرا محسوب می شود چهره معصوم و مظلوم کودکی است که گرفتار شیطنت های او و فضای مجازی شده و دردهایی است که پشت این ماجرا پنهان است.

نوجوان ۱۴ساله در ابتدای این لایو حتی اعلام می کند که استرس دارد و لرزش دستان خود را نشان می دهد و این به معنی ناآگاهی و ترس و اضطراب او در این ماجراست.

برداشت سطحی و همگانی مردم از این لایو تلخ و تاسف برانگیز که واکنش های زیادی در فضای مجازی و نگرانی والدین را در پی داشت، شاید در ابتدا بصورت مشترک نا امن بودن فضای مجازی و آسیب های آن باشد ولی با بررسی دقیق تر می توان آنرا در ابعاد گسترده تری مورد بررسی قرار داد.

آنچه در این ماجرا ممکن است از دیدگاه بینندگان مغفول بماند ورود آگاهانه یا ناآگاهانه این نوجوان به فضای مجازی به علت عدم نظارت درست خانواده است، فضایی که بدون شک این نوجوان و بسیاری از نوجوانان دیگر این روزها به آن وارد شده بدون اینکه اطلاعی از آسیب های آن داشته باشند.

از طرف دیگر این نوجوان ۱۴ساله در اوج سن بلوغ قرار دارد و از نگاه کارشناسان اجتماعی و فرهنگی در این گزارش، عدم کسب آموزش های مناسب در این سن او را به این مسیر کشانده است.

نکته مهم دیگری که کارشناسان در این موضوع بر آن تاکید داشته و آنرا حلقه مفقوده تربیت فرزندان در خانواده ها و جامعه می دانند، مساله آموزش است.

ضعف آموزش در زمینه های مختلف از جمله فضای مجازی و تربیت جنسی، عدم آگاهی خانواده ها از شیوه های فرزند پروری، نبود ارتباط نزدیک و درست بین والدین و فرزندان، تغییر سبک تربیت ایرانی، اسلامی با فرهنگ غرب و ضعف فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی از جمله مشکلاتی است که به عقیده کارشناسان فرهنگی و مذهبی موجب پیدایش چنین مشکلاتی در جامعه امروزی شده است.

یکی از راهکارهای موجود برای مقابله با این مشکلات آگاهی خانواده هاست، این آگاهی باید هم از فناوری های نوین و فضای مجازی باشد و هم از پیامدهای مثبت و منفی آن ها، بطوریکه خانواده ها متناسب با فناوری های نوین رشد کرده و آگاهی لازم داشته باشند.

لازمه تحقق این مهم مقوله آموزش است که هم در سطوح فردی و هم گروهی در حوزه های مختلف باید گسترش یابد و به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

طرف دیگر این آسیب ها، عدم آگاهی خانواده ها از مساله بلوغ فرزندان است، والدین باید از حساسیت های دوران بلوغ اطلاعات کافی داشته و در این دوره سنی به عنوان حساس ترین دوره زندگی هر فرد بتوانند به فرزندانشان کمک کرده و با برخوردهای صحیح یاریگر آنها در این دوره حیاتی باشند.

از طرف دیگر با توجه به شیوع کرونا و تغییر شیوه آموزش دانش آموزان در مدارس و ورود الزامی آنها به فضای مجازی این مساله نیز تهدید دیگری بوده که خطرات احتمالی آسیب های فضای مجازی را دو چندان کرده است. مجموع این عوامل موجب نگرانی های گسترده در جامعه شده بطوریکه تصور والدین از آینده فرزندان خود توام با نگرانی است.

اگرچه این مهم زمانی تحقق می یابد که خانواده ها آموزش را جز جدایی ناپذیری از زندگی دانسته و آنرا برای دستیابی به زندگی بهتر در سبد نیازهای ضروری زندگیشان قرار دهند.

ارتباط نوجوانان با بزرگسالان جنس مخالف نشانه یک آسیب جدی است

یکی از مسایلی که در این لایو تعجب همگانی را در پی داشت، اختلاف سنی این نوجوان با بلاگر معروف است، مساله ای که به عقیده یک روانشناس بیانگر مشکل جدی چه از سوی این نوجوان و چه از سوی این زن است.

مریم کریمی در این زمینه گفت: برقراری ارتباط نوجوان با فردی که تفاوت سنی زیادی با او دارد در اغلب مواقع بیانگر مشکل جدی چه از سوی نوجوان و چه از سوی بزرگسال همجنس یا از جنس مخالف است.

وی افزود: به عنوان مثال نوجوان پسری که وارد رابطه از هر نوع اعم از عاطفی، جنسی یا احساسی با زن یا دختری شده که جایگاه مادر را برای او دارد می تواند بیانگر نیاز برآورده نشده او و یا چالش هایی باشد که او با فردی از جنس مخالف خود در منزل دارد.

وی اظهار داشت: نوجوان با این نوع ارتباط در واقع در جستجوی حمایت یا محبتی است که باید از مادر دریافت میکرده ولی آنرا بدست نیاورده است.

وی با ذکر اینکه برقراری ارتباط دختران و پسران نوجوان با بزرگسالانی از جنس مخالف بیانگر یک آسیب جدی است، ادامه داد: در این زمینه هم نوجوان و هم بزرگسال که وارد رابطه شده دچار مشکل هستند.

به عقیده کریمی، این مساله می طلبد که والدین توجه بیشتری به فرزندان نوجوان خود داشته باشند چرا که این دوره سنی با تعارضات فراوانی همراه است.

وی گفت: میل به استقلال طلبی و متفاوت بودن در دوره سنی نوجوانی بالاست و چنانچه مرزها و حریم های استقلال برای آنها مشخص نشود و آنها متفاوت بودن را در امور مثبت پیدا نکنند، هم در دنیای واقعی ارتباطات و هم در فضای مجازی می خواهند خود را به اثبات برسانند و گرایش آنها به رفتارهای منفی و متفاوت با اصول خانوادگی و اجتماعی افزایش می یابد.

این روانشناس با بیان اینکه فرزندان نوجوان در این دوره سنی حقی برابر با حق اولیا برای خود قائل هستند، افزود: به عنوان مثال اگر پدر یا مادر مدت زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می کنند نوجوان نیز به تقلید از آنها این کار را انجام خواهد داد که در این مواقع ضروریست والدین خود مدیریتی بیشتری داشته باشند تا بتوانند بر فعالیت فضای مجازی فرزندشان با اولویت درس کنترل و نظارت لازم داشته باشند.

ضعف آموزش های تربیت جنسی در جامعه

کریمی آموزش تربیت جنسی را از دوره کودکی متناسب با سن کودک یک ضرورت دانست و گفت: آموزش های خود مراقبتی جنسی در جامعه کنونی به ندرت وجود داشته و کودکان و نوجوانان حداقل آموزش های ایمنی و خود مراقبتی را در خانواده و مدرسه دریافت نمی کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی برخی نوجوانان از علایم اولیه بلوغ آگاهی نداشته و این خلا بویژه از سوی پدران برای فرزندان پسر بیشتر صورت می گیرد.

به گفته این روانشناس، والدین باید به علائم بلوغ و نوجوانی آشنا شوند تا بتوانند رفتار نوجوان را بهتر مدیریت کرده و او را در این دوره حساس سنی از نظر عاطفی و روانی به حال خود رها نکنند.

بهترین زمان برای داشتن گوشی شخصی فرزندان چه سنی است؟

مریم کریمی همچنین معتقد است: بر اساس مطالعات انجام گرفته و با توجه به هیجانات و رشد تفکر انتزاعی در سن نوجوانی لازم است که خریداری گوشی شخصی به نوجوان با تاخیر باشد.

وی بهترین زمان برای داشتن گوشی شخصی را ۱۸سالگی و بعد از اتمام دوران دبیرستان عنوان کرد و گفت: امروزه با توجه به ضرورت ادامه تحصیل کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی والدین باید رایانه، لپ تاپ و یا تبلت خانوادگی را در اختیار کودک و نوجوان خود قرار داده چراکه این شیوه میزان آسیب پذیری فرزندان را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

وی گفت: چنانچه والدین مجبور به دادن گوشی به نوجوان خود برای تحصیل باشند سعی شود از همان خط والدین استفاده شده چراکه با داشتن خط مستقل نظارت والدین بر آنها کاهش خواهد یافت.

تاثیر فضای مجازی بر بلوغ زودرس

یک کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز در این خصوص گفت: مواجهه کودکان و نوجوانان با انبوه تصاویر و فیلم های فضای مجازی که از جذابیت و تنوع
خاصی هم برخوردارند موجب تحریک افکار و برانگیخته شدن حس کنجکاوی آنها خواهد شد.

حجت الاسلام حشمت رستمی افزود: وقتی کودک یا نوجوان ساعت ها در تنهایی خود در شبکه های مجازی و اجتماعی بویژه اینستاگرام سپری می کند با توجه به تازگی و جذابیت فضا، تمام سیستم فکری اش تحت تاثیر این فضای متنوع قرار گرفته و زمینه ساز اختلالات روحی، فکری و مشکلات خلقی است و زمینه کج رفتاری ها را در کودکان و نوجوانان فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: برخی از افراد نسل کنونی در شرایط سنی خود تلاش زیادی برای شبیه سازی، تقلید و شخصیت سازی خود با شخصیت های حاضر در فضای مجازی می کنند.

به گفته وی، برخی والدین در شرایط کنونی به اندازه ای که دغدغه جسم و تغذیه کودکان را داشته نگران روح و روان و تربیت و خوراک فکری آنها نیستند.

نقش مهم والدین در تربیت جنسی فرزندان

این کارشناس مسایل فرهنگی و مذهبی با ذکر اینکه یکی از مسایل مهم در هدایت و تربیت نسل کنونی همراهی والدین با آنها و همزمان نظارت و کنترل آنها در استفاده از فضای مجازی است، افزود: والدین باید با آگاهی لازم متناسب با سن کودکان مسایل جنسی را به فرزندان آموزش دهند.

به عقیده وی، چنانچه والدین و معلمان اطلاعات و آگاهی های ابتدایی و لازم متناسب با سن و سال کودکان را در اختیار آنها قرار ندهند آنها کاملترین اطلاعات را که ممکن است قدرت تحلیل و درک درستی از آن هم نداشته باشند را از فضای مجازی کسب می کنند.

وی گفت: در این صورت روح پاک و لطیف کودکان بدون شک دچار تشویش و اضطراب و انحراف خواهد شد.

حجت الاسلام رستمی با ذکر اینکه کودکان معصوم هستند و رفتارها و اشتباهات والدین است که آنها را در مسیر نادرست قرار می دهد، افزود: آموزه های دینی ما بر تربیت صحیح فرزندان و حتی قبل از تولد تاکید داشته و در هر مقطع سنی باید آنها را با روش های صحیح و ادبیات صحیح راهنمایی و همراهی کرد.

وی گفت: امروز ذائقه فرهنگی مردم تغییر و نهادهای متولی فرهنگی و آموزشی نتوانسته اند رسالت خود را آنگونه که باید باشد انجام دهند بطوریکه بین نسل آموزش دهنده و آموزش گیرنده فرسنگ ها فاصله ایجاد شده است.

حجت الاسلام رستمی گفت: نسل جدید در سال های ابتدایی و از دوران کودکی با ابزار رسانه آشنا بوده اما نسل آموزش دهنده (والدین نسل قدیم) پس از سپری کردن یک دوره تربیت سنتی اسلامی، ایرانی وارد این فضا شده و بدون شک خود کنترلی در این زمینه دارند که این دو مساله با هم فاصله دارد.

وی ادامه داد: در بین اغلب مردم جامعه ما صحبت کردن در خصوص مسایل جنسی و اندام های خصوصی برای کودکان و دانش آموزان یک تابو و حریم ممنوعه بوده بطوریکه کسی به خود اجازه وارد شدن به این فضا را نمی دهد و یک نگاه قبح گونه در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: اینکه این آموزش ها صحیح است یا نه بین نظریه پردازان علوم تربیتی اتفاق نظر وجود ندارد اما آنچه در جامعه کنونی دیده می شود و خسارت هایی که از عدم آموزش در سال های اخیر دیده ایم، نامناسب بوده است.

وی اظهار کرد: آموزش های جنسی هم برای کودکان در حد سن و سال آنها و هم برای بزرگسالان در آستانه ازدواج بسیار ضروریست اما متاسفانه در جامعه کنونی بسیار محدود است و  ثمره تلخ این ممنوعیت ها و محدودیت ها، افزایش آمار طلاق است که بخش زیادی از آمار طلاق ناشی از نبود سواد جنسی میان زوج ها است.

وی در عین حال گفت: آموزش به کودکان هم دارای قوانین خاصی است بطوریکه همه چیز را نباید به آنها یاد داد بلکه اطلاعاتی محدود متناسب با شرایط روانشناسی رشد باید به آنها داده شود.

ضرورت تجدید نظر در برخورد با نوجوانان

حجت الاسلام رستمی به ماجرای اخیر لایو نوجوان ۱۴ساله با بلاگر زن اشاره کرد و گفت: این ماجرا شاید وجدان و ذهن همه را بیدار کند که در مواجهه با کودکان و نوجوانان جامعه تجدید نظر کنیم چراکه آنها روز به روز بزرگتر شده و اگر با آنها دوست و همراه نباشیم و آگاهی ندهیم از جای دیگر و براحتی در کنج اتاق خود با یک ابزار نوین اطلاعات لازم را بدست خواهند آورد و ممکن است به خود آسیب برسانند.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی ما و والدین جامعه باید توانمند تر شده و مهارت های ارتباطی و عاطفی را بیشتر فرا گیرند، افزود: سواد عاطفی و سواد رسانه ای بسیاری از مردم هنوز پایین است.

وی سواد رسانه ای را مهمترین ملزومات متولیان فرهنگی و آموزشی جامعه عنوان کرد که امروز در جامعه ما کمتر دیده می شود.

به عقیده این کارشناس مذهبی و فرهنگی باید تلاش شود با مهارت افزایی در خود و آموزش های صحیح، فرزندان خود را آگاهتر وارد جامعه کرده تا آنها در مواجهه با مسایل غیر اخلاقی بیمه باشند و بر اساس تربیت صحیح ایرانی، اسلامی بتوانند زندگی کنند.

وی یادآورد شد: چنانچه بخواهیم به سمت جامعه ای بالنده تر و فرهنگی تر حرکت کینم همه باید حقایق را پذیرفته و در این مسیر حرکت کنند.

اما تغییر شیوه تحصیلی دانش آموزان از حضوری به مجازی در پی شیوع کرونا موجب همزمانی تهدید و در کمین بودن آسیب های این فضا برای دانش آموزان بویژه نوجوانان در سن بلوغ شده است.

خانواده ها محیطی امن و آرام برای فرزندانشان ایجاد کنند

به عقیده حجت الاسلام رستمی، یکی از مباحث مهم در جامعه امروز ضرورت توجه به تربیت نسل جدید بویژه کودکان و نوجوانان است و در این زمینه نظام آموزشی، دستگاه های متولی امر فرهنگ و بویژه والدین نقشی مهم را ایفا می کنند.

وی افزود: امروزه شکاف نسلی بین نسل قدیم و جدید ایجاد شده بطوریکه ذائقه ها، فرهنگ، ادبیات، نوع پوشش و سلیقه ها تغییر یافته و بطور طبیعی متناسب با گذرزمان، رشد تکنولوژی و فناوریهای نوین دو مقوله سنت و فرهنگ نیز تحت تاثیر این پیشرفت ها قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: این تغییرات در دوران همه گیری کرونا بیشتر از گذشته بوده و در این زمینه هم نسل قدیم هم جدید باید با بهره گیری مناسب و صحیح از مهارتها، مدلها، شیوه های آموزشی، استفاده از فضاهای رسانه ای و مجازی و فناوری های جدید آموزشی در تربیت نسل آینده موفق تر ظاهر شویم.

وی فراهم کردن ابزار و فناوریهای لازم برای آموزش مجازی و ایجاد محیط امن و آرام در خانواده برای نوجوانان و کودکان را یکی از مهمترین وظایف کنونی والدین عنوان کرد و گفت: نقش نظارتی والدین در آموزش های فضای مجازی بویژه آموزشهای آنلاین و استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی بسیار حایز اهمیت بوده و والدین ضمن اینکه سواد رسانه ای و الزامات چگونگی استفاده از این بسترها را فرا گیرند ضرورت دارد در کنار کودکان و نوجوانان خود کنترل این فضا را از دست نداده و شیوه استفاده صحیح از آنرا به فرزندان خود منتقل کنند.

ارایه آموزش خطرات استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اقدام های وزارت آموزش و پرورش در پی شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی دانش آموزان راه اندازی شبکه شاد به منظور کاهش و رفع خطرات دسترسی دانش آموزان در فضای مجازی آزاد بوده است.

حجت الاسلام محسن کلانتری افزود: چنانچه دانش آموز تنها در شبکه شاد باشد خطری متوجه او نخواهد شد ولی زمانیکه او به فیلتر شکن دسترسی پیدا می کند و از طرفی والدین نیز نظارت لازم را ندارند خطرات فضای مجازی در کمین دانش آموزان خواهد بود.

وی اظهار کرد: به منظور مقابله با خطرات ناشی از فضای مجازی، کلیپ های آموزشی مختلف از خطرات و شیوه مراقبت و مقابله با آسیب های فضای مجازی نیز در شبکه شاد برای دانش آموزان تهیه و ارایه شده است.

وی با تاکید بر لزوم آگاه سازی خانواده ها و نظارت بیشتر آنها بر فرزندانشان در دوران کنونی گفت: بحران کرونا تنها یک بیماری و مساله بهداشتی نیست بلکه در کنار آن بحران های اجتماعی، اقتصادی و روانی فراوانی وجود دارد.

مشکلات روانی، بزرگترین خطر بحران کرونا برای جوانان و نوجوانان

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در ادامه گفت: همانگونه که رعایت بهداشت فردی وپروتکل ها برای سلامت افراد لازم است، رعایت بهداشت روانی و رفتاری نیز لازم و ضروری است.

وی با ذکر اینکه مشکلات روانی بزرگترین خطر بحران کرونا برای جوانان و نوجوانان است، افزود: بر اساس تعریف یونسکو سواد فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه کسب و داشتن مهارت به ویژه مهارت های تربیتی و شیوه رفتار والدین با فرزندان از مهمترین مهارت ها در دوران همه گیری کروناست.

کلانتری اضافه کرد: آموزش مهارت های زندگی از طریق ارگان ها و دستگاه های مختلفی از جمله رسانه های مختلف گروهی ارایه می شود ولی این مهم اولویت زندگی بسیاری از خانواده ها نیست.

شیوه تدریس بصورت مجازی در دوران همه گیری کرونا امری ضروری بوده ولی با توجه به اینکه دسترسی دانش آموزان را به فضای مجازی ساده تر کرده است در این زمینه با نظارت کافی می توان از بروز آسیبها تا حد زیادی پیشگیری کرد.

اما بلوغ یکی از مهمترین دوره های سنی انسانهاست که با تغییرات جسمی و روحی همراه بوده و آگاه سازی خانواده ها برای برخورد صحیح با فرزندان در این دوره سنی اهمیت ویژه ای دارد بطوریکه عدم آگاهی خانواده ها در این زمینه ممکن است نوجوان را ناخواسته به آسیبهای اجتماعی هدایت کند.

ضرورت آگاه سازی خانواده ها از دوره حساس سن بلوغ فرزندان

مدیر کل بهزیستی ایلام در این خصوص گفت: بلوغ به علایم و تظاهرهای یک جنسیت خاص در فرد گفته می شود و بطور معمول در دختران بین ۱۲ تا ۱۳سال و پسران بین ۱۴تا ۱۶سالگی آغاز که به دلایل مختلفی نظیر شرایط آب و هوا، تغذیه و غذاهای فست فود و مسایل ژنتیکی قابل تغییر و متفاوت است.

زهرا همتی با بیان اینکه بلوغ جنبه های مختلف فیزیکی، روانی، جنسی و عاطفی دارد، ادامه داد: تمایل به جنس مخالف، احساس بزرگ شدن و توانمند شدن، تغییر در خلق وخو و در برخی مواقع پرخاشگری، پیدا کردن اختلاف نظر با والدین، علاقه مند شدن به فعالیت های اجتماعی، منزوی شدن در برخی مواقع، احساس استقلال فکری و شخصیتی از جمله عوامل بروز بلوغ در دختران و پسران است.

وی با بیان اینکه ممکن است تغییرات جسمی در هنگام بلوغ برای برخی دخترها و پسرها ناخوشایند باشد، افزود: چنانچه والدین بدرستی فرزندان را با مساله بلوغ آشنا نکنند اعتماد بنفس آنها کاهش یافته که ممکن است منجر به سرخوردگی و انزوای آنها شود.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه والدین در این مقطع سنی فرزندان چیست گفت: پدر و مادر قبل از رسیدن به بلوغ فرزندشان باید در خصوص این مساله و علائم آن با آنها صحبت و برای ورود به این مساله حساس زندگی آشنا کنند.

نیمی از نوجوانان اطلاعات سن بلوغ را از غیر والدین کسب می کنند

وی با بیان اینکه نیمی از نوجوانان بطور معمول اطلاعات سن بلوغ را نه از والدین بلکه اطرافیان، دوستان و فضای مجازی کسب می کنند، افزود: این مساله بسیار خطرناک بوده چراکه بدون شک آگاهی دادن درست به دختران و پسران در سن بلوغ و همچنین انجام فعالیت های ورزشی برای تخلیه انرژی موجب می شود رفتار آنها در این سن کنترل شود.

این روانشناس اظهار کرد: بلوغ برای عمده دختران و پسران ناخوشایند و اضطراب زا بوده که آگاهی و اطلاعات در برخورد با این دوره حساس زندگی باید از طریق والدین همجنس به فرزندان ارایه شود.

وی با اشاره به بلوغ زودرس جنسی گفت: در برخی موارد به دلائل مختلفی بلوغ جنسی زودتر رخ می دهد که ممکن است به علت مسایل هورمونی جسمی فرد و یا سایر مسایل نظیر دیدن تصاویر محرک زا، شرایط خاص آب و هوایی(احتمال بلوغ زودرس جنسی در مناطق گرم بیشتر است) و تربیت نادرست والدین اتفاق بیفتد.

به گفته وی، در این حالت زمینه برای بروز آسیب های اجتماعی در جامعه فراهم شده چراکه شخص در این سن چون عقلانیت کامل را نداشته ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد.

وی ازدواج های زود هنگام، خود ارضایی جنسی، تمایل به ازدواج، رفتارهای پرخطر جنسی و سعی در ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف را از جمله آسیب های بلوغ زودرس جنسی عنوان کرد.

به گفته وی، خانواده ها باید آگاهی لازم را در این زمینه کسب و با دریافت مشاوره و اطلاعات از کارشناسان و روانشناسان ضمن اینکه فرزندانشان را با مساله بلوغ آشنا کرده آنها را از خطرهای این دوره حساس زندگی آگاه کنند.

کد خبر 27843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد