در رسانه | بجستان | مناسب سازی فضاهای عمومی لطف نیست، حق اولیه معلولان است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: باید این ذهنیت در جامعه و بین مدیران نهادینه شود که مناسب‌سازی فضا برای معلولان لطف در حق آن‌ها نیست بلکه این حق اولیه افراد معلول است.

مجید ازقندی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: معلولان یکی از بزرگترین گروه‌ها و طبقه‌های اجتماعی هستند و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا از نقص در سیستم مغزی، عصبی، جسمی و یا حسی رنج می‌برند.

رئیس اداره بهزیستی بجستان لزوم مناسب‌سازی فضاهای شهری را از نیازهای ضروری و اولیه معلولان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر تمام فضاهای عمومی از جمله خیابان‌ها، پیاده‌روها و ... برای جامعه‌ سالم طراحی شده‌ است و قطعا برای فراهم کردن امکان استفاده معلولان از این فضاها، باید هزینه بیشتری بکنیم تا بتوانیم زمینه حضور این افراد را در جامعه مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه باید این ذهنیت بین مدیران نهادینه شود که مناسب‌سازی فضا برای معلولان لطف در حق آن‌ها نیست بلکه این حق اولیه افراد معلول است؛ اظهار کرد: هرگز نمی‌توانیم این طیف از افراد جامعه را به راحتی نادیده بگیریم بلکه باید عدالت برقرار شده و زمینه‌ای فراهم شود که این افراد هم به سایر طیف‌های جامعه برسند.

عدالت فقط برخورداری مساوی از امکانات نیست

ازقندی ادامه داد: در زمینه مناسب‌سازی فضاها برای استفاده معلولان در شهرستان بجستان پیگیری‌هایی در حال انجام است و اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته و سعی کرده‌ایم ذهنیت مدیران شهرستان را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی عوض کنیم و این ذهنیت را ایجاد کنیم که مناسب‌سازی فضا برای معلولان لطف در حق آن‌ها نیست بلکه این حق اولیه افراد معلول است و هرگز نمی‌توانیم این طیف از افراد جامعه را به راحتی نادیده بگیریم، حتی باید در این زمینه هزینه بیشتری کنیم تا عدالت به درستی برقرار شود؛ چراکه عدالت فقط برخورداری مساوی از امکانات نیست، بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود که این افراد هم به سایر طیف‌های جامعه برسند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شهرستان بجستان با پیگیری‌هایی که داشتیم و جلساتی که برگزار شده، این تعامل و ذهنیت ایجاد شده و توانسته‌ایم مدیران را قانع کنیم که بخشی از هزینه‌های جاری و عمرانی را به حق و حقوق معلولان اختصاص بدهند.

وی همچنین نوع نگاه غالب افراد جامعه به معلولان را نگاهی از روی دلسوزی و ترحم دانست و بیان کرد: نگاه همراه با ترحم و دلسوزی باعث می‌شود که معلول کمتر احساس راحتی و پذیرش در جامعه داشته و باور، عزت نفس و اعتماد به نفسش آسیب ببیند و در نهایت منجر به این می‌شود که معلولان کمتر رغبت به حضور در جامعه داشته باشند.

ازقندی افزود: در زمینه فرهنگ‌سازی و آگاهی ‌سازی جامعه و همچنین تجلیل از دستاوردهای معلولان، باید زیاد کار کنیم به طوری که نگاه‌ها به سمت و سویی برود که با دیدن یک فرد معلول، به جای تمرکز روی نقص، تمرکزمان روی سایر توانایی‌های فرد باشد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان خاطر نشان کرد: معلولان شهرستان بجستان توانمندی‌های زیادی دارند و حتی بعضی از آن‌ها دارای مدارک بالای علمی بوده و به طور موفق در جامعه حضور دارند همچنین تعدادی از معلولان شهرستان در زمینه‌های ورزشی موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند از جمله یکی از جوانان ناشنوای شهرستان که در رشته تنیس روی میز حائز مقام کشوری است.

وی همچنین به فعالیت‌های هنری معلولان شهرستان اشاره و تصریح کرد: شهرستان بجستان جزء معدود شهرستان‌هایی است که پیگیری‌های مجدانه در حوزه فعالیت‌های هنری معلولان داشته‌ است به طوری که در یکی از جشنواره‌های هنری که سال گذشته در بوشهر برگزار شد از خراسان رضوی سه گروه تئاتر حضور داشت که دو گروه از مشهد و یک گروه از بجستان بود.

فردی را که صلاحیت و توانایی آزمون استخدامی را هم به دست آورده است، رد می‌کنند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان در پاسخ به این سوال که مهمترین معضلات و دغدغه‌های پیش روی معلولان چیست، توضیح داد: یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که معلولان با آن مواجهند بحث اشتغال است؛ در قانون جامع حمایت از معلولان آمده است که ۳ درصد از استخدامی‌های کشور در هر دستگاهی باید ویژه معلولان باشد که متاسفانه در بسیاری از موارد این قانون اجرا نمی‌شود و متولیان امر دقیقا به دلیل معلولیت، فردی را که صلاحیت و توانایی آزمون استخدامی را هم به دست آورده است، رد می‌کنند و لازم است که بر اجرای این قانون نظارت بیشتری اعمال شود و دستگاه‌های مختلف به جای حذف معلولان، باید فضای مناسب (بحث ارگونومی در محل کار) برای فعالیت آن‌ها را فراهم کنند.

ازقندی مطرح کرد: یکی از مشکلات دیگر معلولان بحث اشتغال است که در زمینه اشتغال معلولان در شهرستان اقدامات خوبی انجام شده و اعتبارات خوبی برای این بخش جذب شده به طوری که اعتبارات سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: در رابطه با اشتغال معلولان یکی از اقداماتی که انجام دادیم و می‌توان گفت شهرستان بجستان از شهرستان‌های پیشرو در این زمینه بوده‌ است، انجام مشاوره شغلی رایگان است که این مشاوره شغلی برای همه معلولان و به خصوص بعضی از معلولانی که به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس ناشی از شکست‌هایی که قبلا داشته‌اند و ذهنیتشان خیلی شفاف نیست انجام می‌شود و ما سعی کردیم با برگزاری جلسه مشاوره فردی، توسط کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به معلولان کمک کنیم که در زمینه انتخاب شغل، بر اساس توانمندی‌هایشان کمترین خطا را داشته باشند.

نگاه ما به معلولان نباید تنها نگاه آسیب‌شناسانه باشد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان یکی دیگر از دغدغه‌های معلولان را بحث ازدواج دانست و گفت: نگاه عمومی جامعه به گونه‌ای است که فکر می‌کنند ازدواج با یک فرد معلول لزوما مشکلاتی در فرزندآوری و... به وجود می‌آورد، در صورتی که امروزه علم آنقدر پیشرفت کرده است که بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

ازقندی تاکید کرد: نگاه ما به معلولان نباید تنها نگاه آسیب‌شناسانه باشد بلکه این نگاه باید ارتقایی باشد و سازمان‌هایی از جمله نظام روانشناسی، سازمان آموزش پرورش و بهزیستی باید یک سری خدمات ویژه‌ای برای معلولان فراهم کنند که با کمک این خدمات و امکانات ویژه بتوانیم باور و اعتماد به نفس و تصویری که این افراد از خود دارند، اصلاح کنیم تا آن‌ها بتوانند بیشتر روی توانایی‌هایشان تاکید کرده و حضور مناسب و مطلوبی در سطح جامعه داشته باشند.

به گفته رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان این شهرستان ۸۱۶ نفر مددجو دارد و بیشترین معلولیت‌های این شهرستان مربوط به معلولیت‌های ذهنی است و معلولیت شنوایی و جسمی حرکتی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 27451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد