کتاب "روزهای تلخ" به نویسندگی معلول اشکذری رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب روزهای تلخ تالیف هما کرمی؛ از توانخواهان تحت پوشش بهزیستی استان یزد به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت؛ برگزار شد.


مدیرکل بهزیستی استان یزد در این آیین با اشاره به توانمندیهای افراد دارای معلولیت گفت: معلولیت محدودیت است ولی ناتوانی نیست به نحوی که ما در گستره استان و کشور دیدیم معلولینی را که آثاری خلق کرده اند که افراد غیرمعلول نتوانستند انجام دهند.
علی محمد عطابخش برمناسب سازی فرهنگی تاکید کرد و گفت: در بحث مناسب سازی محیط برای معلولین بیشتر از این که نیازمند مناسب سازی فیزیکی باشیم، نیازمند مناسب سازی فرهنگی هستیم.
وی با بیان اینکه معلولیت، محدودیت است و خیلی از محدودیت هاست ناپیداست اظهار داشت: همه ما دچار محدودیت های هستیم  ولی معلولیت نوعی محدودیت بارز و آشکار است و ما باید در نحوه برخورد با معلولین دقت کنیم که نگاه ترحم آمیز نداشته باشیم.
مدیرکل بهزیستی استان یزد 10درصد جمعیت استان یزد را افراد دارای معلولیت دانست و گفت:  خواسته معلولین این است که بتوانند همانند افراد عادی از خدمات شهری بهره مند گردند.
وی تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را 32 هزار نفر ذکر کرد و گفت: حضور افراد دارای معلولیت همانند خانم کرمی در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را ضروری است چراکه این حضور نه تنها در بازتوانی خودشان موثر است بلکه یک چراغ راهی برای بقیه معلولین می شود. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز گفت: بهانه جمع شدن ما در این مراسم  خانم کرمی به عنوان خلاق فرهنگی و نویسنده و هنر ایشان است.
وی با اشاره به اثرگذاری الگوها در جامعه گفت: گاهی بعضی الگوها خیلی تاثیرگذارند اما یک معلول وقتی اثری خلق می کند قاعدتا سریعتر به الگو تبدیل می‌شود چون خیلی از افرادی که معلولیت هم ندارند به فکر وادار می کند که آیا ما توانسته ایم از تمام توانایی هایمان بهره ببریم و استفاده کنیم؟
مجید جوادیان زاده حمایتهای ارشاد از نویسندگان معلول را یادآور شد و گفت: ما از همه معلولینی که در حوزه فرهنگی خصوصا حوزه نویسندگی فعالیت می کنند حمایت ویژه خواهیم کرد و اول بودجه را به این بخش اختصاص خواهیم داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بر ضرورت توجه به فرهنگ تاکید کرد و گفت: باید به فرهنگ توجه کرد خصوصا در ایام کرونا، فرهنگ اهمیت ویژه ای  پیدا کرده و ما هرگز نباید شعله فرهنگ را خاموش کنیم.
وی افزود: گروه‌های مختلفی در سطح جامعه زندگی می کنند مهم این است که فرهنگ همزیستی را فراهم کنیم.
هما کرمی نویسنده کتاب «روزهای تلخ» دارای معلولیت جسمی حرکتی است و پیش از این نیز کتاب « رمان های واقعی» و « غریبه» را منتشر کرده است.
مراسم رونمایی از کتاب روزهای تلخ نوشته هما کرمی در اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی شهرستان اشکذر با حضور جوادیان زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، هادی هادی زاده، فرماندار شهرستان اشکذر و مسئولین بهزیستی استان برگزار گردید.

کد خبر 27292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد