راهبری، سیاست گذاری، نظارت و پیگیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه فعالیت های بهزیستی

نشست صمیمانه وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت،با حضور«دکتر وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «دکتر محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و نمایندگان استانی به صورت ویدیو کنفرانس همزمان با هفته تکریم افراد دارای معلولیت برگزار بعد از ظهر امروز ۱۸ آذر ماه در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل، دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اشاره به شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت، گفت:این شعار بر ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر، پایدار) تاکید دارد و در سازمان بهزیستی نیز تلاش ما بر زندگی مستقل در بستر جامعه و مشارکت در زمینه های لازم برای توسعه افراد دارای معلولیت و در زمینه ای که طبق شعار جهانی این روز در سال گذشته، بتوانند در نقش رهبران جامعه ظاهر شوند.

وی افزود:یکی از برنامه های اصلی در بهزیستی موصوع پیشگیری از وقوع معلولیت هاست که برنامه های غربالگری شنوایی و بینایی و همچنین فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از معلولیت ها بسیار مهم است زیرا یکی از معلولیت های جسمی_حرکتی بر اثر تصادفات و تروما اتفاق می افتد که آگاهی بخشی برای این پیشگیری مهم است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به بیمه های اجتماعی برای توانمند سازی افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود:تامین اجتماعی زمینه مناسبی برای زندگی بهتر این افراد فراهم می کند، همچنین سازمان بهزیستی با تامین لوازم توانبخشی برای ارتقای کیفیت زندگی معلولان عزیز تلاش می کند.

وی افزود:تامین حداقل های معیشتی در گروه های نیازمند و اشتغال و تامین مسکن برای ایجاد یک زندگی شرافتمندانه برای افراد دارای معلولیت از برنامه هایی است  در دستور کار بهزیستی قرار دارد و  از سال‌های گذشته تا به حال نتایج نسبتا قابل قبولی در این زمینه به دست آمده است.  

دکتر قبادی همچنین به مراقبت های قابل قبول از افراد داری معلولیت در برابر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت‌: گروه هایی از افراد دارای معلولیت که امکان حضور در خانواده را ندارند، در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند که با همکاری بخش خصوصی، از این افراد در مقابل شیوع ویروس کرونا حمایت و مراقبت قابل قبولی صورت گرفته است.  

وی همچنین به منظم شدن و بهنگام شدن پرداخت کمک هزینه های معیشتی افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت:تلاش می شود تا حد ممکن از تاخیر در پرداخت کمک هزینه‌های معیشتی افراد دارای معلولیت جلوگیری شود و با الکترونیکی شدن این پرداخت ها، نظم و صرفه جویی ایجاد شود تا بتوانیم به ارتقای ۲۵ درصدی فعالیت ها که در جلسه کمیته هماهنگی و نطارت بر اجرای قانون توسط سازمان برنامه و بودجه بر آن  تاکید شد و مکلف به تحقق آن شده ایم، برسیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت:سامانه شفافیت  به منظور اجرای این دستور راه اندازی شد و در حال حاضر تمامی اطلاعات املاک سازمان بهزیستی، قرار دادها و موافقت نامه ها، پرداخت ها، حق بیمه ها و...  قابل رؤیت است و ۸۲درصد از بودجه بهزیستی کاملا الکترونیکی و شفاف پرداخت می شود و با کد ملی مشخص برای اشخاص حقیقی و حقوقی  قابل مشاهده و پیگیری است.

دکتر قبادی دانا به فرمایش مقام معظم رهبری در روز جهانی افراد معلولیت در سال گذشته اشاره کرد و گفت:بر اساس فرمایش ایشان تنها سازمان بهزیستی مسئول حقیقی رسیدگی به افراد دارای معلولیت نیست بلکه همه مردم؛ بخش های دولتی و غیر دولتی، و سازمان های انقلابی مسئول هستند و بر همین مبنا بر حمایت طلبی و جلب  کمک از سازمان‌ ها چه در اجرای وظایفشان در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و چه در کمک رسانی مادی و معنوی به جامعه هدف، تاکید داریم.

وی به جلسه روز گذشته کمیته نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت:این جلسه پس از اولین جلسه در مهرماه سال ۹۸ برگزار شده است و گزارش فعالیت های یک ساله نهادهای مختلف همچون وزارت کشور، وزارت بهداشت آموزش و پرورش، سازمان امور اداری و استخدامی، برنامه و بودجه، و... به تفکیک خدمات ارائه شد و نمایندگان تشکل های فعال در امور معلولان نیز در این جلسه حضور داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به جلب کمک های ریالی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت:طی ۸ماه اخیر مبلغ ۱۷۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی پرداخت شده که گزارش مالی آن نیز ارسال شده و به صورت کاملا شفاف و مشخص با ارسال پیامک برای افراد پرداخت شده است.  همچنین با توجه به محدودیت های بودجه ای سازمان بهزیستی در حوزه تامین مسکن و یا سایر فعالیت ها،  کمک هایی  برای ساخت مددجویان بهزیستی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعغان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اخذ شده است.

وی به مراکز خدمات بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود:تلاش ما این است که بتوانیم در روزهای آتی خدمات بهزیستی را در محلات برای افراد دارای معلولیت گسترش دهیم تا این خدمات بیش از پیش  برای آنها دسترس پذیر باشد. مقام معظم رهبری جملهای دارند:هرچه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثر استفاده را کرد. بر این مبنا مجموعه مراکز خدمات بهزیستی بر اساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ این مراکز در حال شکل گیری استو هریک از این مراکز به ۴۵۰ خانواده تحت پوشش بهزیستی خدمت رسانی می کنند.

این مقام مسئول افزود:در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر از پرسنل سازمان بهزیستی بر اساس وظایف، مسئولیت رسیدگی به پرونده ها و امورات مددکاری افراد تحت پوشش هستند که تنها ۱۵۵ نفر از آنان رشته تحصیلی مرتبط با شغلشان را دارند، که با اجرای طرح فوق و ایجاد مراکز مثبت زندگی؛  بیش از ۱۰ هزار نفر مددکار در موسسات غیر دولتی مثبت زندگی به افراد دارای معلولیت خدمت رسانی خواهند کرد که رشته  و تحصیلات مرتبط در این زمینه دارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از شریعتمداری که راهبری، سیاست گذاری،نظارت و پیگیری مسایل بهزیستی را  فارغ از بحث مسئولیت اداری و به صورت قلبی و شبانه روزی دنبال می کند؛   تشکر کرد و گفت: پیگیری واکسیناسیون افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه روزی و تاکیدات ایشان بر کسب بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و تلاش های ایشان در سازمان برنامه و بودجه و هیات وزیران؛ قابل تقدیر و سپاسگزاری است.

دکتر قبادی دانا همچنین به راه اندازی ستاد بودجه در سازمان بهزیستی( طبق دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) خبر داد و گفت:این فعالیت در سطح اول در سازمان برنامه و بودجه انجام شد؛ در سطح دوم در دولت و  بعد از آن هم سطح سوم که در حال حاضر در مجلس و برای همکاران و مدیران کل استانی؛ طبق دستور صریح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه افتتاح سامانه دیده بان بهزیستی؛ سامان دهی شدند و رایزنی ها را آغاز کردند و با همکاری معاونت مشارکت ها و امور مجلس سازمان بهزیستی، این کار درحال انجام است.

وی در خصوص بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز گفت:قانون جامع افراد دارای معلولیت در سال ۸۳ مصوب شده بود اما تا سال ۹۷ که قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب شد؛ هیچ بودجه ای نداشت و نخستین بار در سال ۹۷ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در برنامه سال ۹۷قرار داده شده بود که تخصیصی هم نداشت. اولین بودجه ای که اختصاص پیدا کرد در سال ۹۸ بود که از مبلغ۱۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده؛ مبلغ ۷۷۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد که ۷۲ درصد مبلغ را تشکیل می داد.

قبادی دانا افزود:در سال ۹۹ این مبلغ به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید و برای اجرای ماده ۶ قانون که (بیمه خدمات توانبخشی است) مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت. از فروردین ۹۹ با دستور وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی و پیگیری های ایشان و همچنین پیگیری های همکاران در سازمان بهزیستی؛ آغاز شده است و جای تشکر از سازمان برنامه و بودجه هست که این مبلغ طبق لایحه بودجه دولت به ۱۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است که البته طبق برآورد ما ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای کامل این قانون در سال ۱۴۰۰ نیاز است و امیدواریم این رقم تا جایی که ممکن باشد(با توجه به شرایط قابل درک کشور) فراهم شود.

وی گفت:سعی کرده ایم در تمام برنامه های خود از نظرات N.G.O ها و گروه های مختلف افراد دارای معلولیت بهره مند شویم. طی دو سال اخیر  مشاور امور معلولین (دکتر علی همت محمودنژاد) را در برنامه ها حاضر بوده اند که امروز به دلیل بیماری در جمع ما نیستند. در اصلاح فرآیندها؛ کمیته ستاد مناسب سازی کشور و... سعی کرده ایم از حضور، نظرات و مشارکت موثر عزیزان دارای معلولیت بهره مند باشیم.

دکتر قبادی دانا در پایان سخنانش از وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی که هم در روزهای جهانی افراد دارای معلولیت بینایی و شنوایی و هم امروز (علی رغم کسالت روز گذشته)  در برنامه های مربوط به افراد دارای معلولیت و جمع این عزیزان حاضر شدند؛ تشکر و قدر دانی کرد.

کد خبر 27265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =