در رسانه|سیر کاهشی ابتلا به "ایدز" میان معتادان کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از سیر کاهشی ابتلا به ایدز در میان معتادان تزریقی و پرخطر استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه، فرحناز محمدی به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز (11 تا 17 آذر) در گفت و گو با ایسنا، از بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین پیشگیری و کنترل بیماری ایدز یاد کرد و افزود: در همین راستا برنامه های مختلفی در سطح استان برای کنترل این بیماری توسط بهزیستی اجرا می شود.

محمدی به برنامه کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی اشاره کرد و افزود: این برنامه شامل کاهش رفتارهای پرخطر، مصرف نکردن سرنگ مشترک، تعویض سرنگ، استفاده از وسایل پیشگیری و روی آوردن از مصرف تزریقی مواد به مصرف خوراکی آن است.

وی افزود: همچنین درمراکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از تمامی معتادین متجاهر و معتادان تزریقی خدمات گیرنده هر سه ماه یکبارغربالگری ویروسHIV به عمل می آید.

محمدی به فعالیت 10 مرکز کاهش آسیب در استان اشاره کرد و افزود: طی شش ماهه ابتدای امسال حدود 2100 نفر از معتادان بی خانمان، زنان پر خطر و معتادان تزریقی و پرخطر از خدمات این مراکز بهره مند شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص تاثیر این برنامه در پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در استان گفت: در سالهای ابتدایی آغاز این طرح بین 50 تا 60 درصد معتادان تزریقی، سابقه تزریق مشترک داشته و فقط 7.5 درصد از آنها به سرنگ و وسایل بهداشتی تزریق دسترسی داشتند که این آمار در حال حاضر بسیار افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین در ابتدای شروع این طرح حدود 20 درصد معتادان تزریقی استان مبتلا به بیماری ایدز بودند، در حالیکه در حال حاضر میزان ابتلای معتادان تزریقی به ایدز در استان به شدت کاهش یافته است.

محمدی از کاهش سایر رفتارهای پرخطر در بین معتادین تزریقی به عنوان دیگر دستاورد اجرای این برنامه یاد کرد و افزود:  در برخی از بررسی ها ۳۲ درصد افراد معتاد ســابقه رابطــه خارج از عرف نــاایمــن داشته و ۲۲ درصد نیز ســابقه انجــام خــالکوبی  و سایر رفتارهای پرخطر را داشتند که بر اساس یک پیگیری مقطعی پس از گذشت شش ماه از دریافت خدمات کاهش آسیب، 86 درصد از معتادان پرخطر استان هیچکدام از مـوارد فوق را نداشتند. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از دلایل کاهش ایدز در بین معتادان تزریقی استان، نتیجه این مداخلات کاهش آسیب می باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع طرح، معتادان استان اطلاع اندکی از بیماری ایدز و راه های انتقال این بیماری داشتند، اما بعد از مداخلات آموزشی و ارائه مشاوره بهداشتی، روانشناسی و خانوادگی، رفتارهای پرخطر به طور محسوسی کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه به تشریح برخی خدمات بهزیستی به افراد HIV مثبت پرداخت و اظهار کرد: مرکز ویژه باشگاه مثبت زیرمجموعه بهزیستی است که ارائه خدمت به افراد مبتلا به ایدز را برعهده دارد.

وی افزود: این مرکز پایگاه حمایتی و توانمندسازی بیماران HIV مثبت تحت درمان است که تا کنون حدود 560 فرد مبتلا به بیماری ایدز از این مرکز کمک هزینه درمان، مشاوره، هزینه تحصیل، پوشاک، بسته های معیشتی، خدمات دندانپزشکی، مامایی و توانمند سازی و حرفه آموزی و.... دریافت کرده اند.

محمدی به برنامه های بهزیستی در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص بیماری ایدز هم اشاره کرد و افزود: بیش از 500 روانشناس، مشاور، جامعه شناس، روانپزشک، پزشک و سایر رشته های تخصصی در مراکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی کرمانشاه به ارائه خدمات پیشگیری می پردازند و خانواده ها را نسبت به خطر ایدز و روش های انتقال آن آگاه می کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه زنان به عنوان شریک زندگی همسران معتاد خود، در معرض ابتلای به بیماری ایدز قرار دارند و جزو افراد در معرض خطر این بیماری محسوب می شوند، جزو دسته های دارای اولویت در آگاه سازی، تغییر نگرش و پیشگیری از ایدز قرار دارند.

کد خبر 27160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد