برنامه پیشنهادی بهزیستی برای پیشگیری از خشونت خانگی است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، گفت: غربالگری افراد برای شناسایی به موقع؛  از جمله برنامه‌های بهزیستی برای پیشگیری از بروز خشونت خانگی، و ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم  است.  

   به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر ولی‌اله نصر، با ارائه تعریفی از خشونت اظهار کرد: خشونت طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از تهدید یا تمایل یا اقدام به استفاده عمدی از نیروی فیزیکی بر علیه خود یا دیگری که موجب آسیب جسمانی، روانی یا محرومیت می‌شود.

وی ادامه داد: خشونت خانگی خشونتی است که بین افراد خانواده و همسران رخ می‌دهد و غالباً در درون منزل اتفاق می‌افتد.  

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه، خشونت خانگی علیه زنان می‌تواند به شکل روانی و کلامی، خشونت اقتصادی، خشونت جسمی و جنسی انجام گیرد، تصریح کرد: شایعترین خشونت اعمال شده علیه زنان، خشونت روانی و کلامی است که به دلیل ترس از فرد آزارگر، مورد قضاوت قرارگرفتن و یا عکس العمل نامناسب دیگران معمولاً گزارش نمی‌شود و پنهان می‌ماند.  

نصر با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی در خصوص کاهش خشونت علیه زنان، گفت: خط سه رقمی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی در تمام ساعات شبانه روز آماده ارائه اطلاعات، آموزش‌ها و مداخلات مربوط به خشونت‌های خانگی است.  

وی افزود: افراد در معرض خشونت و نیز اطرافیان آنها می‌توانند با این خط تماس حاصل نمایند تا با مداخلات مددکاری و مشاوره‌ای به موقع، از ایجاد یا گسترش آسیب پیشگیری شود.  

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال جاری، تعداد ۱۵۰۰ تماس در زمینه همسرآزاری با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده است.

نصر همچنین با اشاره به وجود خانه امن زنان، یادآور شد: خانه امن زنان؛ مکانی است که نسبت به پذیرش زنان تحت خشونت خانگی و اقامت موقت آنها اقدام می‌کند.

وی افزود: تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی در شش ماهه نخست سال جاری، ۱۱۳ مورد همسرآزاری را مورد پیگیری قرار داده‌اند و تعداد ۹۰ مورد نیز در این مدت به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی استان مراجعه داشته‌اند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در پایگاه‌های خدمات اجتماعی بهزیستی نیز، تعداد ۱۷ مورد همسرآزاری در شش ماهه اول سال جاری شناسایی و پیگیری شده است.

نصر در پایان خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های بهزیستی برای پیشگیری از بروز خشونت خانگی، غربالگری افراد برای شناسایی به موقع و ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم  از طریق خطوط  تلفنی اورژانس اجتماعی و صدای مشاور(۱۴۸۰) است.  

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه توزیع بسته‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی خانواده، آموزش کنترل و مدیریت خشم بمنظور کاهش بروز خشونت، خبر داد.

کد خبر 26459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد