در رسانه | آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در مشهد وجود ندارد/ با کمبود بودجه و منابع مواجه هستیم

تنها طلب گفت: تنها طلب گفت: آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در مشهد وجود ندارد اما برآورد تعداد معتادان متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر مشهد بیش از 9400 نفر است.

حسین تنها طلب، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: بحث جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها دسته بندی شده است و ارگان‌های مختلفی در این خصوص وظایفی را بر عهده دارند بدین صورت که بحث جمع‌آوری افراد معتاد متجاهر با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی انجام می‌شود و بحث اسکان این افراد با اداره بهزیستی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر متولی جمع‌آوری افراد کارتن‌خوابی که اعتیاد ندارند، شهرداری مشهد است که در این بین شاهد آن هستیم که در زمان جمع‌آوری این افراد بسیاری از آن‌ها متواری یا از آمدن به گرم‌خانه و مراکز بهزیستی امتناع می‌کنند زیرا فکر می‌کنند که قرار است ما آن‌ها را زندانی کنیم یا ترک اجباری دهیم.

تنها طلب با اشاره به اینکه احتمال مرگ افرادی که از دست مأموران فرار می‌کنند به دلیل سرمای هوا وجود دارد، گفت: آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در مشهد وجود ندارد اما برآوردی که از تعداد معتادان متجاهر جمع‌آوری شده از سطح شهر مشهد که در مراکز ماده 16 بهزیستی خدمات 3 ماهه دریافت کرده‌اند، بیش از 9400 نفر است که این تعداد تنها بخشی از آمار معتادان متجاهری است که در سطح مشهد حضور دارند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در بحث جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شهرداری، نیروی انتظامی، شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر، قوه قضاییه و تمامی ارگان‌های مربوطه همکاری بسیار خوبی دارند اما ما همواره در این بحث با کمبود بودجه و منابع مواجه هستیم که این امر قطعاً بر میزان خدمات ارائه شده تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراکز ماده 16 بهزیستی به حدود 2 هزار نفر در شبانه روز خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: علاوه بر مراکز ماده 16 بهزیستی که مخصوص معتادان است، 7 مرکز شلتر بهزیستی نیز در سطح مشهد وجود دارد که شبیه گرم‌خانه‌های شهرداری عمل می‌کنند و هر یک از این مراکز ظرفیت بین 50 تا 70 نفری دارد که در مجموع حدود 420 کارتن خواب در این مراکز ساماندهی می‌شوند.

تنها طلب خاطر نشان شد: شلتر های بهزیستی تنها برای افرادی است که به صورت خود معرف به این مراکز مراجعه می‌کنند و از خدمات غذای گرم، جای خواب و صبحانه به صورت کاملاً رایگان استفاده می‌کنند و با توجه به شیوع ویروس کرونا در تمامی مراکز بهزیستی پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت می‌شود و تمامی افراد در ابتدای ورود تب سنجی می‌شوند و محیط آسایشگاه‌ها به صورت مداوم شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: بهزیستی وظیفه جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها را ندارد لذا از شهروندان خواهشمندیم در صورت مشاهده معتادان متجاهر و افراد کارتن‌خواب موضوع را با پلیس 110 یا ستاد مبارزه با مواد مخدر در میان بگذارند و پلیس قطعاً جهت جمع‌آوری این افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: افرادی که به مراکز بهزیستی مراجعه می‌کنند در صورت داشتن هرگونه بیماری اعم از کرونا، به مراکز بهداشتی معرفی می‌شوند و هزینه درمان آن‌ها به صورت کاملاً رایگان است.

کد خبر 26353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد