بهزیستی خراسان رضوی دهمین خانه‌ی کوچک معلولین ذهنی را افتتاح می‌کند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از افتتاح دهمین خانه‌ی کوچک معلولین ذهنی خراسان رضوی در شهرستان تربت حیدریه در آذرماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، مسعود فیروزی با بیان اینکه تا کنون 9 واحد از این مراکز در شهرستان‌های مشهد، چناران و تربت حیدریه تأسیس شده است گفت: این مراکز به منظور ارتقای سطح ارتباطات اجتماعی معلولین ذهنی خفیف و بازگشت آنها به زندگی اجتماعی، تأسیس شده است.

وی یادآور شد: ظرفیت این مراکز که به شکل آپارتمان‌های مسکونی اداره می‌شود حداکثر 10 نفر است و چارت تشکیلاتی آن شامل مددکار، روان شناس، مراقب و مسؤول فنی می‌باشد.

فیروزی گفت: معلولین ذهنی در این مراکز، مثل شهروندان عادی زندگی می‌کنند و بسته به سطح توانمندی و سلامت جسمی و روانی، در طول روز با کمک روان‌شناس و مددکار می‌توانند از مرکز خارج شوند و حتی به محل کارشان بروند و هنگام شب به مرکز برگردند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانه‌های کوچک، یک تجربه‌ی موفق توانبخشی در سطح جهان شناخته شده و ایران نیز جزو پیشروان این الگوی توانبخشی اجتماعی بوده است.

وی تأکید کرد: اولین خانه‌ی کوچک معلولین ذهنی حدود سه سال پیش و با همکاری مؤسسه‌ی لبنزهیلفه‌ی آلمان در مشهد تأسیس شد و مدیران، مددکاران و روان‌شناسانی که مقرر شده بود در این مراکز فعالیت کنند یا علاقه به کار در این مراکز داشتند، توسط کارشناسان این مؤسسه‌ی توانبخشی آلمانی، آموزش دیدند.

وی گفت: در مجموع، توانبخشی و بهزیستی به این سمت می‌روند که در آینده، تنها مددجویانی را در مراکز شبانه‌روزی داشته باشیم که به خاطر شدت معلولیت ذهنی، قادر به زندگی مستقل اجتماعی نیستند و خانواده و بستگانی هم ندارند که از آنها حمایت یا نگهداری کند.

کد خبر 25976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد