تیم‌های نظارتی کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی، کار خود را آغاز کردند

با ساختار جدید و تحت نظر بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و مرکز بهداشت استان، تیم‌های نظارتی کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی، کار خود را آغاز کردند.

نشست هم‌اندیشی کارشناسان و ناظرین بر مراکز بهزیستی استان با حضور نمایندگان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدیر کل و معاون پیشگیری بهزیستی استان و مدیران بهزیستی شهرستان مشهد، با هدف بهبود و ارتقای برنامه‌های نظارتی بر مراکز اقامتی و رفع مشکلات این مراکز، در محل سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه با تأکید بر رعایت دقیق پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های ابلاغی سازمان بهزیستی و نظرات مقام قضایی، از تشکیل تیم‌های نظارتی متشکل از نمایندگان و کارشناسان نهادهای مرتبط خبر داد.

دکتر حمیدرضا پوریوسف گفت: این تیم‌ها متشکل از کارشناسان ناظر بر مراکز بهزیستی به همراه نماینده دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود که بر تمام مراکز اقامتی، نظارت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اما اولویت کنونی ما ساماندهی کمپ‌های درمان اعتیاد است که با برنامه‌ریزی‌یی که شده، قرار است این تیم‌های نظارتی تشکیل شود و پس از انجام بازدیدها و گزارش تیم‌ها از تخلفات احتمالی کمپ‌ها مراحل قانونی بعدی به مرحله اجرا درآید.

وی تأکید کرد: شورای هماهنگی یک نهاد فرادستی استان است که همه‌ی دستگاه‌های مرتبط از جمله دستگاه قضایی، بهزیستی، دانشگاه، نیروی انتظامی، فرمانداری و سایر مدیران دستگاه‌های مسؤول و مرتبط، در آن عضویت دارند و به صورت هماهنگ عمل می‌کنند.

دکتر پوریوسف همچنین به ناظران و بازرسان بهزیستی تأکید کرد که رویکرد نظارتی با اعمال دقیق دستورالعمل‌های سازمانی و پروتکل‌های اجرایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تقویت شود.

وی همچنین ضمن قدردانی از عملکرد دستگاه قضایی و معاون دادستان مشهد در مورد کمپ‌های متخلف گفت: بازرسان بهزیستی، پیش از این، گزارش‌های تخلفات در برخی مراکز را گزارش کرده و برخوردهای لازم نیز با مدیران این مراکز انجام شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برخی تخلفات که در دستورالعمل‌های بهزیستی ذکر گردیده، ممکن است در نحوه‌ی انجام، شبهه‌ی عمل مجرمانه را ایجاد کنند که به این جهت به کارشناسان تأکید می‌شود دستورالعمل‌ها را دقیقا طبق مستندات مکتوب و تطبیق دقیق عمل با شیوه‌نامه، انجام دهند و البته تشخیص مجرمانه بودن عمل، با دستگاه قضایی است.

وی یاد آور شد: در ساختار جدید نظارتی، همه‌ی مسائل دیده شده و از هر گونه تخلفی توسط مدیران یا عوامل اجرایی کمپ‌ها پیشگیری خواهد شد که باعث تعطیل کسب و کار افراد نیز نشود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه تأکید کرد: بردن اجباری افراد به کمپ ترک اعتیاد، به هر صورت و با درخواست و سفارش هر کس باشد خلاف است و از نظر قضایی، جرم محسوب می‌شود.

حسین تنها طلب گفت: همچنین بستن افراد حتی اگر با قصد پیشگیری از خودزنی فرد معتاد باشد، باید با رعایت کامل پروتکل علمی و دستورالعمل‌ها باشد که شبهه‌ی تخلف و جرم ایجاد نشود.

وی بر سخت‌گیری پیشگیرانه ناظران کمپ‌ها تأکید کرد و گفت: بسیار خوشحالیم که دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده و جلو تخلفات را سد نموده است زیرا ما هم خواستار جلوگیری از فعالیت افراد متخلف هستیم.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه بعضی از مواردی که تخلف و جرم محسوب می‌شود به درخواست خانواده‌ی معتاد صورت می‌گیرد و آنها اصرار دارند که معتاد به هر صورتی هست به کمپ برده شود و یا مدت بیشتری در کمپ نگهداری شود و تحت محدودیت و نظارت شدید قرار گیرد که هر طور شده ترک کند.

وی گفت:‌ اما به لحاظ علمی می‌دانیم که ترک باید همراه با آموزش و کار علمی روان‌شناسی، مددکاری و پزشکی باشد و گرفتن و بستن، لزوما منجر به پاکی و بهبودی نخواهد شد.

در این جلسه مقرر شد تیم‌های نظارتی از این هفته کار خود را شروع کنند و تمام مراکز گروه‌ هدف را مورد ارزیابی عملکرد قرار دهند و گزارش کامل این تیم به بهزیستی و کمیته‌ی مذکور ارائه گردد تا تصمیم مقتضی در خصوص مراکز متخلف گرفته شود.

در ادامه‌ی این جلسه، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از تشکیل تیم‌های 5 گانه‌ی نظارتی یاد کرد و گفت: پیش از این ما فقط یک تیم نظارتی داشتیم که با توجه به کثرت مراکز، امکان نظارت دقیق و مؤثر وجود نداشت و به همین دلیل این تیم‌ها به 5 گروه افزایش یافت.

محمد حسین صالحی ضمن قدردانی از همکاری بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط با کمپ‌ها گفت: برخی تخلفات مراکز به دلیل محدودیت فضای فیزیکی نگهداری از معتادان است که تلاش می‌کنیم با همکاری نهادهای مرتبط این مشکل را حل کنیم.

صالحی همچنین اظهار داشت: قانون باید اصلاح شود و به تیم های نظارتی دستگاه اجرایی نیز قدرت برخورد بیشتری در مقابل تخلفات داده شود که در حال رایزنی و چاره‌جویی هستیم تا این مشکل حل شود و بتوانیم با همکاری دستگاه قضایی، اقدام مؤثری در برابر تخلفات داشته باشیم؛ در حال حاضر تیم های نظارتی اگر تخلفی کشف کنند، فرایند برخورد قاطع با تخلف قابل انجام نیست.

کد خبر 25818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد