در رسانه | بهبودی ۱۵ درصد معتادان متجاهر بستری‌شده در کمپ‌های شبانه‌روزی

معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی از روند بهبود ۱۲ تا ۱۵ درصدی معتادان متجاهر بستری‌شده در کمپ‌های شبانه‌روزی این استان در سال ۹۸ خبر داد.

گروه جامعه شهرآرانیوز | حسین تنهاطلب با اعلام این خبر گفت: در استان خراسان رضوی ۷۰۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی وجود دارد که ۳۵۰ مرکز زیر نظارت بهزیستی و ۳۵۰ مرکز دیگر نیز زیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند. همچنین ۱۰۷ مرکز شبانه‌روزی ترک اعتیاد در استان داریم که ظرفیت پذیرش هر یک از آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ نفر است و مدت قرنطینه و بازتوانی آنان از یک تا ۳ ماه برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: در مراکز سرپایی، هر ماه نزدیک به ۶۰ پرونده تشکیل می‌شود که به‌طور عمده براساس خوداظهاری فرد معتاد برای درمان است.

تنهاطلب در پاسخ به سؤالی درباره رواج مصرف مواد مخدر صنعتی بین زوج‌های جوان در مشهد و خراسان رضوی تصریح کرد: در مراکز زیر نظارت ما مواردی مبنی بر سوءمصرف مواد مخدر صنعتی و مراجعه زوج‌های جوان برای بازتوانی گزارش نشده است و معمولا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از چنین گزارش‌هایی اطلاع دارد.

معاون امور پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی افزود: خدماتی که نهادهای متولی مبارزه با مواد مخدر به جامعه افراد معتاد ارائه می‌کنند، به اندازه گستردگی این آسیب اجتماعی نیست و نسبت به امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور انجام می‌شود.

وی اذعان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر و بستری و درمان آنان، براساس نظر مقام قضایی است. ظرفیت جمع‌آوری ما در استان ۱۷۰۰ نفر است که قرنطینه و درمان آنان گاهی تا یک سال نیز ادامه دارد و به همین علت امکان پذیرش جدید به‌دلیل کمبود فضا را نداریم.

تنهاطلب درباره میزان بهبودی این معتادان و میزان بازگشت آنان به اعتیاد گفت: میانگین سطح بهبود معتادان کمپ‌ها در سراسر جهان، تابع امکانات و خدماتی است که تقریبا در همه‌جا یکسان است و متعاقب آن، میزان بهبودی نیز از آمار تقریبا یکسانی برخوردار است، یعنی ۲۵ درصد بهبودیافتگان اعتیاد، دیگر سمت مواد نمی‌روند. این آمار در کشور ما نیز چنین است و در استان خراسان رضوی، سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد بهبودی کامل را به ثبت رساندیم.

وی درباره شایعه تأثیرنداشتن کرونا بر معتادان و تبلیغ سوئی که از این حرف به وجود آمد، تصریح کرد: اکنون برای ارائه آمار کسانی که در مدت گذشته و به‌دلیل کرونا به اعتیاد رو آوردند، زود است و برای انجام پژوهشی دراین‌زمینه، به گذشت یک سال نیاز داریم تا اطلاعات و آمارهای موجود را بررسی و نتایجش را اعلام کنیم.

کد خبر 25512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد