تشریح خدمات انجام شده در حوزه افراد دارای معلولیت در نشست وزیر رفاه با نمایندگان تشکل های نابینایان

دکتر محمد شریعتمداری در نشست با موسسات و انجمن های غیر دولتی فعال در حوزه نابینایان از پرداخت مستمری ماهیانه به ۱۲۵ هزار خانوار دارای معلولیت بینایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید و تبریک به فعالان جامعه نابینایان گفت: جامعه نابینایان که ۲۰۳ هزار نفر جمعیت دارند که ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند و یکی از فرهیخته ترین و اندیشمندترین جوامع ما در عرصه های علمی بشمار می آیند.

دکتر شریعتمداری با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری برای افراد دارای معلولیت فعالیت های خوبی در کشور صورت گرفته و مشکلی در این بخش نداریم، افزود: موضوعات مطرح شده و عمده مشکلات جامعه معلولان به دلیل عدم اجرای قوانین است که نظارت و پیگیری جدی را می طلبد که با تشکیل شورای نظارت بر قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح برخی قوانین و مقرارات در حوزه افراد دارای معلولیت در کارگروهی با حضور انجمن های مردم نهاد و کارشناسان سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت گفت: پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان فاقد شغل و درآمد که دهک های یک تا سه باشند منابع مالی زیادی را احتیاج دارد که با مذاکرات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه امیدواریم در جهت تامین مالی آن قدم های موثری برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: تامین یکجای این بودجه برای دولت مشکل خواهد بود  ولی باید از بودجه گذشته فاصله بگیریم و اقدام جدی برای دریافت تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی سال ۱۳۹۹ و دریافت کمک از محل سایر اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شود.

دکتر شریعتمداری به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: از پتانسیل بنگاه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولویت تامین هزینه های افراد دارای معلولیت بهره گیری شود.

وی از مشکلات موجود در جریان توزیع وسایل و تجهیزات توانبخشی گفت و افزود: برای تامین بلند مدت اعتبارات مورد نیاز تجهیزات توانبخشی می توان از توان خیرین و معلولان با تاسیس صندوق های حمایتی در بخش های گوناگون کشور با حمایت دولت بهره گرفت که افراد دارای معلولیت می توانند اداره کننده این صندوق ها باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت فدراسیون های جانبازان و معلولین، نابینایان و ناشنوایان در ورزش معلولان اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۸ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت مددجویان سازمان بهزیستی و معلولان می توانند از خدمات مراکز ورزشی دولتی، شهرداری ها  و دهیاری ها و مراکز متعلق به وزارت رفاه به صورت رایگان استفاده کنند و فدراسیون های دیگر نیز موظفند فعالیت هایی در فدراسیون خود در جهت تقویت و گسترش ورزش معلولان اختصاص دهند.

وی ادامه داد: با مذاکرات سازمان بهزیستی کشور و وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات ورزش افراد دارای معلولیت تفاهم نامه ای در ابتدای آبان ماه منعقد خواهد شد.

دکتر شریعتمداری در زمینه مسکن معلولان تشریح کرد: ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تاکنون ساخته شده که ۲۸ هزار واحد آن در ۲۰ ماهه اخیر آماده واگذاری شده است و برای ۲۰ هزار مسکن روستایی با بنیاد مسکن برای پنج هزار مسکن سیلزدگان با بسیج سازندگی و برای ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه امضا شده است که بخش عمده ای از نیاز مسکن معلولان تامین می شود.

وی از شروع طرح های جدید برای ۴ هزار خانوار نیازمند مسکن در سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: برای مسکن خانوارهای دارای دو معلول به بالا از ۱۴ هزار خانوار شناسایی شده ۹۵۰۰ خانوار مسکن دریافت کرده اند و ۳۵۰۰ واحد تا پایان سال تحویل می شود و ۱۳۰۰ واحد مسکن نیز کار ساخت آن آغاز شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بدهی ۳۰ میلیاردی بهزیستی به دانشگاه آزاد گفت و تشریح کرد: با تخفیف ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد به مددجویان سازمان بهزیستی مشکلی در پرداخت شهریه مددجویان وجود ندارد و با راه اندازی سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی و ارتباط آن با سامانه دانشگاه آزاد پرداخت شهریه ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

دکتر شریعتمداری در خصوص مستمری افراد دارای معلولیت بینایی گفت: ۱۲۵ هزار خانوار نابینایان در کشور مشمول دریافت مستمری ماهیانه هستند که مبلغ آن از ۵۳ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و برای خانوارهای ۵ نفره به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که معتقدیم این مبلغ نیز با شرایط مطلوب مورد نظر فاصله دارد که امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته منابع مالی بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

وی در پیشنهادی به سازمان بهزیستی گفت: با تجربه خوب ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و ورود فکر و اندیشه جوان در صندوق بازنشستگی کشوری از توان دانش بنیان ها  به ویژه فرهیختگان دارای معلولیت و دانشگاهیان برای رسیدن به ره های میان بر برای رفع مشکلات معلولان بهره برداری شود.

وی در پایان گفت خبر خوش آن که ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند و ۳۰۰ نسخه قرآن بریل چاپ شده در مرکز نابینایان رودکی که به همت سازمان بهزیستی تهیه شده در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 24627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =