دررسانه | وجود ۲ میلیون کودک درخراسان رضوی / استقرار کلینیک حقوق کودک در مشهد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: این استان نزدیک به ۲ میلیون کودک دارد، اما تابه‌حال اقدامات حمایتی در این استان، نتوانسته است نیازهای این عرصه را به‌طور کامل پوشش دهد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اردیبهشت امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا برای اولین‌بار در کشور شاهد قانونی متفاوت و جدی برای حفظ حقوق کودکان باشیم. در سال‌های اخیر با توجه به گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد و تمرکز بیش از یک‌سوم جمعیت این کلان‌شهر در این بخش، بیشتر از دیگر کلان‌شهرهای کشور شاهد پایمال شدن حقوق کودکان در برخی مناطق کم‌برخوردار هستیم.

حساسیت این موضوع، متولیان و دغدغه‌مندان این حوزه را بر آن داشت که با مشارکت شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی و انجمن علمی حقوق کودک ایران، اولین «کلینیک حقوق کودک» را در مشهد تاسیس کنند و به شکل جدی‌تر و سازمان‌یافته‌تری پیگیر حقوق کودکان و حمایت از این قشر آسیب‌پذیر باشند. اهمیت این ماجرا روز گذشته مدیران استانی، شهری و همچنین نماینده کانون وکلا و دیگر گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودک را در فرهنگ‌سرای کودک‌وآینده گردهم آورده بود تا ابعاد مختلف این اتفاق میمون در شهر مشهد را بررسی کنند.

مسئول انجمن علمی حقوق کودک ایران؛ کلینیک حقوقی می‌تواند نهاد کارآمدی در ارتقای اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ شهروندی و معاضدت حقوقی باشد

مسئول انجمن علمی حقوق کودک ایران در مشهد، در این نشست، هدف تشکیل این انجمن را گسترش و پیشبرد علمی دانش حقوق کودک و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص برای بهبود بخشیدن به امور آموزشی، پژوهشی و مداخله‌ای در زمینه تحقق حقوق کودکان دانست و افزود: خدمات دهی حقوقی به افراد نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر، افزایش آگاهی مردم درمورد حقوق کودک و قوانین مربوط و تلاش برای حل منازعات به روش‌های مسالمت‌آمیز، از اصلی‌ترین برنامه‌های کلینیک تخصصی کودک مشهد است.

الهه حسینی بر آموزش مهارت‌های حقوقی و اصول اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان و تقویت حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها تاکید کرد و گفت: کلینیک حقوقی می‌تواند نهاد کارآمدی در ارتقای اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ شهروندی و معاضدت حقوقی باشد.

وی با اشاره به نوپا بودن انجمن علمی حقوق کودک و کلینیک حقوق کودک در مشهد بیان کرد: به کمک و همیاری همه نهادها نیاز داریم تا این کلینیک بتواند با دادن خدمات مشاوره‌ای و خدمات حقوقی به اقشار محروم و کم‌درآمد و نیز گروه‌های آسیب‌پذیر، ابزاری مهم برای تسهیل دسترسی به عدالت اجتماعی باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ خراسان رضوی نزدیک به ۲ میلیون کودک دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه در سه تا چهار ماه اخیر پیگیری‌های زیادی برای ایجاد این کلینیک در شهر مشهد انجام شده است، گفت: کمک‌ها و همکاری شهرداری در ایجاد این کلینیک، ثابت کرد که کارهای مشارکتی می‌تواند اثربخشی مناسبی داشته باشد.

بی‌بی‌طاهره طهماسبی به انجام رسیدن اقدامات حوزه کودک را نیازمند فعالیت دائمی و مستمر قلمداد کرد و افزود: این زیرساخت در کلینیک حقوقی کودک وجود دارد و می‌تواند استمراری در فعالیت‌های خود ایجاد کند تا اقدامات کنونی، نتایج خوبی در آینده داشته باشد.
طهماسبی بیان کرد: خراسان رضوی نزدیک به ۲ میلیون کودک دارد، اما تابه‌حال اقدامات حمایتی در این استان، نتوانسته است نیازهای این عرصه را به‌طور کامل پوشش دهد.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از کودکان در مجلس، گفت: به نتیجه رسیدن این قانون پیشینه ده‌ساله دارد، پس یقینا تلاش‌ها در زمینه تحقق حقوق کودکان، می‌تواند در آینده نتیجه خوبی داشته باشد.

طهماسبی تاکید کرد: این کلینیک با هدف ورود به حوزه‌های پژوهشی، به موضوع حقوق کودک ورود پیدا خواهد کرد که امیدواریم در آینده با همکاری فعالان حوزه کودک این اهداف را به مرحله اجرا بگذاریم و فعالیت خود را به کل استان تسری دهیم.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی؛ در حوزه کودکان خلأ زیادی وجود دارد و نیاز به کمک در بخش‌های غیردولتی داریم

همچنین معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه در حوزه کودکان خلأ زیادی وجود دارد و نیاز به کمک در بخش‌های غیردولتی داریم، گفت: سازمان بهزیستی در زمینه کودکان معلول، بی‌سرپرست و بدسرپرست، آسیب‌پذیر، کودکان کار و خیابانی و همچنین کودکان مهدکودکی دارای وظیفه است، اما وسیع بودن نیاز این گروه‌ها و نیز مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، رسیدگی به این حوزه را با چالش مواجه کرده است.

غلامحسین حقدادی با بیان اینکه قانون حمایت از اطفال و کودکان، مسئولیت‌های مختلفی را برای ۱۰ سازمان درنظر گرفته است، افزود: این سازمان‌ها به مباحث حقوق کودک، کمتر ورود پیدا می‌کنند و اصولا به همان بحث سامان‌دهی اتکا می‌کنند که گروه‌های غیردولتی ازجمله انجمن علمی حقوق کودک در استان، از این منظر می‌توانند مطالبه‌گر باشند و نقش موثری در پیشبرد قوانین موثر در این حوزه داشته باشند.

رئیس اداره شهر همگان شهرداری مشهد؛ انتخاب شهر مشهد به‌عنوان یکی از شهرهای آزمایشی برای اجرای شهر دوستدار کودک، اتفاق بسیار خوبی است

همچنین رئیس اداره شهر همگان شهرداری مشهد در حاشیه این نشست به خبرنگار شهرآرا گفت: به‌طور کلی بحث توجه و اهتمام به حقوق کودک از دو سال اخیر شروع شده است که برای نمونه می‌توان به پروژه شهر دوستدار کودک اشاره کرد.

فاطمه باقری افزود: انتخاب شهر مشهد به‌عنوان یکی از شهرهای آزمایشی برای اجرای شهر دوستدار کودک، اتفاق بسیار خوبی است که دستور آن را وزارت ابلاغ کرده است که باید آن را به فال نیک گرفت.
باقری یکی از تلاش‌های شهرداری مشهد در تحقق حقوق کودکان را تاسیس اداره‌ای زیرنظر اداره‌کل حوزه شهرداری مشهد دانست و ادامه داد: شهرداری مشهد بنا دارد پس از این تمام فعالیت‌های حوزه کودکان و گروه‌های خاص به‌صورت متمرکز از کانال اداره شهر همگان پیگیری شود.

وی در پایان اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل کلینیک حقوق کودک مشهد از سمت استانداری مطرح شده است و استقرار آن در فرهنگ‌سرای کودک‌وآینده شهرداری مشهد خواهد بود تا به شکل مشارکتی، فعالیت‌های خود را در زمینه تحقق حقوق کودکان عملیاتی سازد.

کد خبر 22703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد