در رسانه | هرمحله، یک بهزیستی

با افتتاح ۷۷ مرکز «مثبتِ زندگی» در مشهد، مراجعات به بهزیستی کاهش می‌یابد و خدمات شفاف‌تر می‌شود

شهرآرا- لیلی رحمانی - بهزیستی یکی از مهم‌ترین و پرشمارترین مراکز مراجعه در میان دستگاه‌های دولتی است؛ سازمانی که یکی از وظایفش در کشور، ساماندهی امور 1.5 میلیون معلول در سراسر کشور است و طبعا این حجم از مراجعان به اضافه انجام دیگروظایف سازمانی، نیازمند ایجاد سازمانی عریض و طویل است. از آنجایی که بیشتر سازمان‌های دولتی با هدف‌هایی همچون سهولت دسترسی و انجام امور اداری برای برون‌سپاری خدماتشان اقدام کرده‌اند، بخش زیادی از مراجعه حضوری به این سازمان در سال‌های اخیر تغییر و کاهش پیدا کرده است. براین‌اساس سازمان بهزیستی نیز طبق بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و با هدفی مشابه آنچه اعلام شد، تصمیم به سبک‌سازی بار و واگذاری برخی از خدمات خود به بخش خصوصی گرفته است.

فعلا 22 خدمت
هرچند خدمات ذکرشده در شروع کار شامل تمامی خدمات نبوده، اما در حدود 22 مورد از آن‌ها را که شامل مواردی چون پرداخت مستمری، تمدید پروانه مهدکودک‌ها و... است دربر می‌گیرد. منوچهر عدالت‌جو، رئیس اداره فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری اداره کل بهزیستی استان دراین‌باره به شهرآرا گفت: راه‌اندازی این مراکز، انقلابی در خدمات‌رسانی به افراد تحت پوشش بهزیستی است. اکنون نیز قسمتی از خدمات این سازمان در مراکزی چون کلینیک‌های پرستاری ارائه می‌شود اما مراکز موسوم به «مثبت زندگی» تفاوت‌های اساسی با آن‌ها دارد و خدمات ارائه‌شده در آن‌ها نیز بسیار گسترده‌تر است.
او با بیان اینکه از 183 مرکز استان 77 مرکز در شهر مشهد ایجاد خواهد شد، ادامه داد: با افتتاح مراکز مثبت زندگی 22 خدمت سطح اولیه سازمان در این مراکز ارائه خواهد شد که این به معنای تجمیع تمام خدمات در یک مرکز مشخص و در بستر سامانه الکترونیک است.

کاهش مراجعات و شفافیت خدمات
عدالت‌جو افزود: با اجرای این فرایندها بر بستر آی‌تی قسمت زیادی از مراجعات فیزیکی حذف و روند اجرای فرایندها شفاف می‌شود که این بزرگ‌ترین تفاوت مراکز زندگی با موارد مشابه پیش از خود است.
به گفته این مقام مسئول از امتیازات دیگر این مراکز، محله‌محور بودن آن‌هاست. به این ترتیب که براساس نقشه‌های شهرستان مشهد، هرکدام از این مراکز در یک محله جانمایی خواهند شد. این به معنای سهولت دسترسی مددجویان و شکل‌گیری یک سازمان بهزیستی کوچک در هر محله است.
او با اشاره به اینکه هر مرکز مثبت زندگی می‌تواند تا 450 پرونده که شامل مواردی همچون پیشگیری، توان‌بخشی و... است را بپذیرد بیان کرد: فرایند جذب کارگزاران این مراکز نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این افراد پس از ارزیابی و انجام مصاحبه‌های مربوط انتخاب شده‌اند. همچنین درحال‌حاضر نیز مسئولان فنی تعیین و محتواهای آموزشی مربوط در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
به گفته عدالت‌جو حدود 82 هزار مستمری‌بگیر در استان تحت پوشش بهزیستی هستند و این مراکز نیز پس از انجام آخرین مراحل نرم‌افزاری راه‌اندازی می‌شوند و آغاز به فعالیت خواهند کرد.

کد خبر 22449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد