تهران| ری |شهرستان ری قطب درمان معتادان متجاهر است

رییس اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به نگهداری ۹ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد شهرری، گفت: شهرری قطب درمان معتادان متجاهر است و این منطقه ظرفیت پذیرش ۲ هزار نفر دیگر را دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان ری مینا رجایی، در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته بهزیستی برگزار شد، افزود: امسال ۲ هزار و ۸۲۴ معتاد ماده ۱۵ در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند. وی همچنین از راه اندازی باشگاه مثبت در شهرری خبر داد و گفت: در این دفتر به ۵۷ بیمار مبتلا به «اچ آی وی» ایدز، خدمات مددکاری، روانشناسی، معیشتی، ودیعه مسکن ارائه می‌شود.
وی با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر ، از کاهش 56 درصدی خدمات شیلتر (خدمات به افرادی که جا و مکانی برای استراحت و خواب ندارند) خبر داد و گفت: مرکز دی آی سی (مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی پاتوقی برای تجمع معتادان و زنان خیابانی)نیز کاهش با ۱۸ درصدی داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه میزان مشارکت های مردمی نسبت به مدت مشابه گفت: میزان جذب مشارکت‌های مردمی بهزیستی این شهرستان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.
 رجایی اظهار داشت: بهزیستی شهرستان ری در سه ماهه نخست امسال در مجموع حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال مشارکت نقدی و ۱۵ میلیارد ریال غیرنقدی از سوی خیرین جذب کرده که به نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.رجایی خاطرنشان کرد: کمک های جذب شده در زمینه های مختلف از جمله مالی، مسکن، اشتغال، بهداشت و درمان و … است.
وی به فعالیت‌های آموزشی معاونت پیشگیری بهزیستی شهرستان ری اشاره کرد و اظهار داشت: در سه ماه اول امسال بیش از سه هزار نفر در گروه‌های مختلف با عناوین متفاوت، آموزش‌های قبل از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی در محیط‌های کار و دانش آموزی و همچنین مناطق محروم آموزش های لازم را فرا گرفتند.
 رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری به اقدامات بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت: ۲۸ پایگاه ثابت در این شهرستان غربالگری شنوایی و پیشگیری از تنبلی چشم انجام می دهند که در سه ماهه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۸۶۳ نفر مورد غربالگری و معاینه چشم قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۸۸ نوزاد تازه متولد شده نیز غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۵۷۹ نفر مشکوک شناخته و برای درمان به مراکز بهداشتی معرفی شدند.
رییس اداره بهزیستی ری از افزایش ۵۰ درصدی آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیک برای جلوگیری از معلولیت‌ها قبل از ازدواج خبر داد و گفت: تعداد مراجعین برای انجام مشاوره ژنتیکی از ۱۳۰ نفر به ۲۱۰ نفر در سه ماهه نخست افزایش یافته است.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه آزمایش‌های ژنتیکی، ۱۷ مددجو در این شهرستان ۳۳ یاری برگ دریافت کردند تا از این آزمایش‌ها برای پیشگیری از معلولیت‌ها استفاده کنند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری به آغاز اجرای طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی در جنوب پایتخت اشاره کرد و گفت: جمع آوری این کودکان بر عهده بهزیستی است که در مرکز بعثت نگهداری میشوند.
وی گفت: کودکان بد سرپرست با دستور مقام قضائی به مدت سه تا ۶ ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند، شناسایی این کودکان با هدف توانمندسازی خانواده‌های آنها و بازگشت به تحصیل، مداخلات مشاوره و مددکاری به خانواده‌ها برای کاهش آسیب‌های کودکان است و تا ساماندهی کودکان کار و خیابان ادامه دارد.
 رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری همچنین از فعالیت ۵۱ مهدکودک غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و گفت: این موارد به اداره اماکن معرفی شده اند اما برخورد قانونی تا کنون صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: ۲۵ مهد کودک با مجوز رسمی از سوی سازمان بهزیستی در شهرستان ری فعالیت می‌کنند که این تعداد امسال به ۳۶ مهد افزایش یافته است و 1726 کودک در مهدهای مجاز  خدمات دریافت میکنند.
 وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بر اساس قانون تنها متولی صدور مجوز برای تأسیس مهد کودک است، گفت: این نهاد حمایتی به صورت مستمر بر عملکرد مهدهای کودک نظارت دارد و رسیدگی ویژه به آنها نیاز به همکاری به موقع مردم از طریق اطلاع رسانی دارد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان وی با بیان اینکه هدف بهزیستی تعطیلی مهدهای کودک نیست، عنوان کرد: مهدهای کودک باید با رعایت استاندارهای لازم و دریافت مجوز فعالیت کنند تا والدین بدون دغدغه و با آرامش خاطر فرزندان خود را به این مراکز بسپارند.
رجایی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان از خدمات پیش از دبستان بهره مند می‌شوند اما در کشور ما این رقم ۱۰ درصد و در شهرستان ری حتی از استان‌های کم برخوردار نیز کمتر است.
 وی در مورد فرزند پروری هم گفت: از ابتدای سال جاری ۳۰ مورد پرونده فرزند پروری مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴ فرزند به افراد واجد شرایط واگذار شد.
رجایی به افزایش ۲۳ درصدی مشارکت‌های مردمی در طرح حامی اشاره کرد و گفت: در طرح حامی ۲۹۰ کودک با مبلغ ۷۱ میلیون تومان از طریق جذب مشارکت‌های مردمی حمایت می‌شوند.
وی گفت: با حمایت خیرین ۱۱۰ نفر از مددجویان به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند که از این تعداد ۸۰ نفر از کارکنان (۲۹ زن سرپرست خانوار، ۲۶ معلول و بیش از ۷۰ ایثارگر و جانباز)  بودند.
رییس اداره بهزیستی ری با بیان اینکه ۳۸ نفر از خدمات دریافت مسکن به مبلغ ۱۰۸ میلیون تومان بهره مند شدند، گفت: ۱۷۰ واحد مسکن مهر در نیمه نخست امسال به معلولان و مددجویان زیر پوشش بهزیستی شهرستان واگذار شد.
رجایی با اشاره به پروژه ابنیه آژینه، گفت: ۱۵ واحد مسکونی در سال جاری سهمیه شهرستان ری بوده است. همچنین ۸۰ میلیون تومان از سوی یک خیر برای تأمین مسکن معلولان پرداخت شده است.
وی در زمینه اشتغال مددجویان بهزیستی اظهار داشت: از بین ۲۵ مددجو ۱۸ نفر به کارفرمایان معرفی شده و هفت نفر نیز تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی دریافت کردند. تسهیلات کارفرمایان ۱۵۰ میلیون تومان است و دریافت  وام به این افراد مشروط به تعهد اشتغال جامعه هدف بهزیستی است.
امسال نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم اشتغال روستایی بود که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و بیش از میزان تعهد شده جذب شد.
رجایی به تشکیل پرونده بیمه مددجویان اشاره کرد و یادآور شد: ۱۲ مورد پرونده بیمه برای مددجویان بهزیستی تشکیل شد تا بتوان در این بخش نیز به مددجویان خدمات رسانی کرد.
وی بیمه مددجویان را امری مهم و ضروری دانست و گفت: بیمه مددجویان در راستای حمایت از این گروه انجام می‌شوند تا از خدمات مطلوب و بیشتری استفاده کنند.
رییس اداره بهزیستی شهرستان ری در بحث کمک به معلولان استان های سیل زده هم گفت: استان تهران معین استان خوزستان بود، که ۲۲۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی برای کمک به سیلزدگان جامعه هدف بهزیستی جمع آوری و برای آنها ارسال شد.

کد خبر 2111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد