وظایف و اختیارات بهزیستی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اعلام شد

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی وظایف و اختیارات سازمان بهزیستی و مددکاران در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکترغلامحسین حقدادی در تشریح وظایف و اختیارات بهزیستی و مددکاران در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اظهارداشت: قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوانان در خرداد ۹۹ پس از طی مراحل تصویب ابلاغ شد که سازمان بهزیستی به عنوان یک بازوی اجرایی و مددکاران بهزیستی برای اجرای مواد مختلف این قانون وظایفی دارند .

وی افزود: با توجه به مفاد قانون ضمانت اجرایی بالایی نیز مصوب شده است و هرگاه مسوولان بهزیستی و یا کارکنان و مددکاران آن نسبت به اجرای وظایف محوله اهمال ، افشا اسرار ، معاونت در جرم یا امتناع از اجرای مواد قانون کنند بر حسب مورد از حبس ۶ ماه تا مجازاتهای ترکیبی و انفصال از خدمات دولتی و خلاصه مجازاتهای درجه ۵ و ۶ محکوم می شوند .

حقدادی تصریح کرد:وظایف سازمان بهزیستی در پنج بند آمده است که شامل شناسایی کودکان و وضعیت مخاطره آمیز،پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمند سازی می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: گزارش برای اعلام وضعیت مخاطره آمیز، حضور در دادگاه، دعوت از والدین و سرپرستان مرتبط با طفل برای بررسی، مراجعه به محل سکونت ، اشتغال و تحصیل طفل،اتخاذ تدابیر در وضعیت خطرناک برای طفل جهت رفع خطر ،کاهش آسیب یا دور کردن از محیط ، و سپس اطلاع به دادستان تا ۱۲ساعت،ورود به محل زندگی با مجوز قضایی، سپردن کودکان به بهزیستی یا شخص مطمئن با دستور قضایی، معرفی خاطی به دادگاه،کارشناس تشخیص غبطه و مصلحت طفل با دستور قضایی اظهار نظر به قاضی برای صدور قرار تعلیق تعقیب ، تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات، ناظر اجرای دستورات قضایی در خصوص طفل در نهاده و خانواده ها نیز از جمله وظایف فردی مددکاران در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.

وی اظهارداشت: اجرای این قانون حدود اختیارات و مسئولیتهای بهزیستی را ارتقا داده است اما به همان نسبت اهمال و سستی در اجرای قانون را مستوجب مجازات سنگین می داند. حقدادی خاطرنشان کرد: حوزه امور آسیب دیدگان و اورژانس اجتماعی و تا حدودی حوزه دفتر کودکان مسوولیت‌های سنگین تری دارند و نیازمند تمهید منابع انسانی و مالی برای اجرا قانون هستند.مددکاران بهزیستی نیز باید به وظایف و جایگاه قانونی خویش آگاهی بیشتری پیدا کنند این نیازها باید در فرآیند اجرای قانون و آماده سازی منابع سازمانی مد نظر قرار گیرد .

کد خبر 18984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد