مهدی نظیف در دوره آموزشی «آموزش و تبادل تجربه در حوزه نظارت بر مراکز توانبخشی» با اشاره به ضرورت علمیسازی فرآیند نظارت، اظهار کرد: بهطور معمول دورههای آموزشی در ادارات دولتی تنها در سطح اول (واکنش) متوقف میشوند، اما ما برای نخستین بار قصد داریم با استفاده از مدل استاندارد جهانی، این آموزشها را تا سطوح بعدی که رفتار و نتایج را ارزیابی میکنند، پیگیری کنیم.
تحلیل دادهمحور گزارشهای نظارتی
نظیف با تبیین این مدل گفت: در سطوح بالاتر نظارتی، گزارشهای بازدید کارشناسان را به صورت مقایسهای و تحلیلی بررسی خواهیم کرد تا تغییرات واقعی در کیفیت گزارشنویسی و عملکرد نظارتی نسبت به گذشته سنجیده شود. در سطح چهارم نیز به دنبال شاخصهای ملموس هستیم؛ اینکه آیا این نظارتها منجر به کاهش نرخ فوت، بهبود وضعیت سلامت مددجویان و ارتقای عملکرد مراکز شده است یا خیر؟ نتایج این پایش سه ماهه، به صورت مستند و علمی در پایان شهریورماه گزارش خواهد شد.
تأکید بر جایگاه قانونی نظارت خارج از ساعات اداری
معاون توسعه مدیریت بهزیستی خراسان رضوی با استناد به مواد قانونی مرتبط، به وظایف ناظران اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۹۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، در صورت نیاز دستگاه به نظارت خارج از ساعات اداری یا روزهای تعطیل، حضور کارشناسان الزامی و حقالزحمه اضافهکار برای آن پیشبینی شده است.
وی افزود: همچنین بر اساس ماده ۹۲ این قانون، مدیران و کارشناسان در برابر ضرر و زیانهای احتمالی به دولت ناشی از کوتاهی در نظارت، مسئول و پاسخگو هستند. البته در صورت تفاوت دیدگاه کارشناسی با دستورات مافوق، مسیر قانونی “مکاتبه کتبی و ابلاغ مغایرت” کاملاً شفاف است تا مسئولیتها بهدرستی تعریف شود.
نظیف در پایان خاطرنشان کرد: این رویکرد علمی، ضمن ایجاد همافزایی و یکپارچگی در نظارتهای شهرستانهای استان، باعث میشود تا تصمیمگیریها نه بر اساس سلیقه شخصی، بلکه بر مبنای تحلیل عملکرد و دادههای واقعی صورت گیرد.












نظر شما