مهدی برجی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در دوره آموزشی «آموزش و تبادل تجربه در حوزه نظارت بر مراکز توانبخشی» ویژه کارشناسان ناظر مراکز شبانهروزی استان، با بیان اینکه نظارت باید مبتنی بر دادههای واقعی و دستورالعملها باشد، گفت: هدف از سختگیریهای نظارتی، مچگیری نیست، بلکه صیانت از جان مددجویان و حفاظت از مسئولان فنی و کارکنان مراکز در برابر آسیبهای احتمالی است.
وی افزود: حتی در استانداردترین مراکز نیز احتمال وقوع حادثه وجود دارد، اما نظارت دقیق میتواند با پیشبینی و پیشگیری، هزینههای انسانی و اجتماعی این اتفاقات را به حداقل برساند.
نقش نظارت در پایداری مراکز و حفظ اشتغال
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به پیامدهای منفی ناشی از ضعف نظارتی، گفت: در موارد متعددی، ضعف در نظارتهای اولیه منجر به بروز بحرانهایی شده که تنها راه حل آنها تعطیلی مرکز بوده است؛ در حالی که تعطیلی یک مرکز علاوه بر آسیب به مددجویان، منجر به بیکاری دهها نفر از کارکنان میشود. نگاه ما در این نظارتها، صیانتمحور است تا با ارشاد و اصلاح مسیر، از بروز وقایع تلخ و تعطیلی مراکز پیشگیری کنیم.
وی با اشاره به وضعیت خاص جامعه هدف بهزیستی، از جمله سالمندان و افراد دارای معلولیتهای شدید که نیازمند مراقبتهای ویژه دارویی و درمانی هستند، تصریح کرد: شرایط اقتصادی کنونی و تقاضای بالای ورود به مراکز، حساسیت کار نظارتی را دوچندان کرده است. از کارشناسان انتظار میرود با همدلی و در کنار مراکز بودن، ضمن اقناعسازی مدیران مراکز، بر اجرای دقیق قوانین نظارت کنند تا از بروز هرگونه چالش امنیتی و انسانی جلوگیری شود.
برجی در پایان، ضمن قدردانی از تلاشهای تیم نظارت استان در برگزاری بازدیدهای دورهای حتی در شرایط دشوار، از کارشناسان خواست این دورههای آموزشی را جدی بگیرند و با نگاه صیانتی، زمینهساز آرامش و امنیت برای مددجویان و کارکنان باشند.












نظر شما