جلسه ارزشیابی برنامه‌های کشوری غربالگری بینایی و شنوایی

صبح امروز ۱ تیرماه، جلسه آنلاین ارزشیابی برنامه‌های کشوری غربالگری بینایی و شنوایی با هدف بررسی عملکرد شهرستان‌ها در سال گذشته و ارتقای سطح سلامت جامعه هدف، با حضور کارشناس مسئول برنامه و کارشناسان برنامه در سراسر استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خوزستان، در این نشست، ضمن بازبینی روند اجرای برنامه‌ها در سال گذشته، شیوه اجرای برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت و موضوعاتی از جمله نحوه تکمیل فرم‌ها، مفاد تفاهم‌نامه‌ها، زمان‌بندی اجرای برنامه، اقدامات اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و نکات مهم مرتبط با اجرای برنامه‌ها تشریح شد.

بر اساس گزارش ارائه شده، پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در سال گذشته به ۹۸ درصد و پوشش برنامه غربالگری بینایی به ۸۵ درصد رسیده است؛ همچنین در سطح استان، ۴۲ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان فعال بوده و ۱۰ دستگاه غربالگری شنوایی ویژه کودکان ۳ تا ۵ سال در اجرای برنامه مورد استفاده قرار گرفته است.


در حوزه غربالگری بینایی نیز در سال گذشته ۴۷۶ مربی، ۴۶ بینایی‌سنج و ۱۳ پزشک در اجرای برنامه مشارکت داشتند که با توجه به فراخوان‌های انجام‌شده، تعداد نیروهای همکار در سال جاری افزایش یافته است؛ گفتنی است ۱۴ دستگاه غربالگری بینایی به صورت چرخشی در سطح استان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کودکانی که در معاینات اولیه با چارت‌های بینایی همکاری لازم را نداشته‌اند، تحت ارزیابی دقیق‌تر قرار گیرند.


در پایان این نشست، بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان عوامل اجرایی و رعایت دقیق دستورالعمل‌های ابلاغی به منظور ارتقای کیفیت خدمات غربالگری، افزایش پوشش جامعه هدف و شناسایی به‌موقع اختلالات بینایی و شنوایی تأکید شد.

کد خبر 189411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد