ببینید|سامانه ملی فرزند خواندگی؛ فضایی مناسب برای رصد شفاف فرایند فرزند خواندگی

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در گفتگوی زنده تلفنی برنامه روی خط خبر، اهداف راه اندازی سامانه ملی فرزند خواندگی را تشریح کرد.  

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سعید بابایی با اشاره به طولانی بودن  فرآیند فرزندخواندگی در کشور، گفت:از مهترین مباحثی که در زمینه فرایند فرزندخواندگی در کشور وجود دارد، صرف زمان زیاد برای اجرای این فرایند و همچنین افزایش متقاضیان پشت نوبت فرزندخواندگی است  که این موضوعات باعث شد تا برای رصد شفاف این فرایند، به دنبال راه اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی باشیم.

وی افزود: «سامانه ملی فرزندخواندگی» هم برای متقاضیان فرزند و هم مسئولان، فضای مناسبی است تا در جریان فرایند قرار گیرند و با رصد و پیگیری های منظم، این امر را ساماندهی کنند و به خوبی پیش ببرند.

وی با اشاره به گام اول راه اندازی این سامانه گفت:از نخستین روز افتتاح سامانه که روز سه شنبه هفته گذشته بوده است و طی دو هفته آینده، فعلا متقاضیان داخل کشور می توانند از این سامانه استفاده کنند.

بابایی گفت:درخواست کسانی که در ماههای گذشته تقاضای خود را به ادارات بهزیستی داده اند، توسط همکاران استانی و شهرستانی سازمان بهزیستی روی سامانه بارگذاری می شود تا نوبت آنها ضایع نشود.

وی افزود:متقاضیان جدید هم می توانند در این سامانه ثبت درخواست نمایند که طی همین چند روزی که از افتتاح سامانه می گذرد، ۲۵۰ نفر متقاضی از سراسر کشور تقاضای اولیه فرزندخواندگی خود را ثبت کرده اند.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش حاکمیتی سازمان بهزیستی به عنوان قیم فرزندان گفت: به ازای هر کودک واجدشرایط فرزندخواندگی؛ بین ۷ تا ۱۷ خانواده متقاضی وجود دارد که سازمان بهزیستی وظیفه دارد با تمام توان خود فاکتورهای صلاحیت در خانواده های متقاضی فرزند پذیری را  بررسی کند و کودکان را به بهترین خانواده ها بسپرد و به همین دلیل  فرایند فرزندخواندگی طولانی و زمان بر است.

وی افزود:در قانون، «کودک بی سرپرست» را می توان به عنوان فرزندخوانده واگذار کرد و این در حالی است که بسیاری از کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شودن، دارای سرپرست غیر موثر (بدسرپرست) هستند و تا زمانی که عدم صلاحیت زیستی والدین آنان احراز نشود، قابلیت واگذاری به عنوان فرزند خوانده را ندارند و این موضوع نیز یکی دیگر علل کم بودن کودکان و افزایش پشت نوبتی هاست.

بابایی با اشاره به حضور کودکان دارای معلولیت و یا دارای بیماری های خاص در بین کودکان واجد شرایط فرزندخواندگی، گفت:متاسفانه علاقه مندی خانواده ها برای پذیرش این کودکان، کم است  در صورتی که بیماری برخی از این کودکان قابل درمان نیز هست و اگر خانواده ای علاقه مند به پذیرش کودک دارای معلولیت و یا بیمار باشد، در اولویت قرار می گیرد و حتی اگر دیرتر ثبت نام کرده باشد، نوبت جلوتری خواهد داشت.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دیگر مزایای سامانه ملی فرزندخواندگی، گفت:از مهمترین مزایای این سامانه، کمک به کاهش مشکلات است و اینکه خانواده های متقاضی می توانند ببینند پرونده آنها در چه مرحله ای قرار دارد زیرا  احراز صلاحیت هر فرد ثبت نام کننده باید مسیرهایی را طی کند و در مراکز مختلفی مثل پزشکی قانونی، مشاوره خانواده، کلینیک های مددکاری و ...تایید شود.

وی افزود:همچنین این سامانه قابلیت رصد شدن در سراسر کشور را دارد و شانس انتخاب شدن را به خانواده ها و فرزندان بیشتری می دهد. پیش از این تقاضای فرزندخواندگی در هر استانی که صورت می گرفت؛ تنها فرزندان همان استان برای  پذیرش خانواده معرفی می شد، در صورتی که با تکمیل بانک اطلاعات کشوری فرزندان، تمامی کودکان واجد شرایط فرزندخواندگی از سراسر کشور به متقاضیان معرفی می شوند.

بابایی همچنین به لزوم آگاهی بخشی های ابتدایی در جامعه در خصوص فرزندخواندگی اشاره کرد و افزود:برخی از خانواده ها با تمرکز بر روی اهداف خداپسندانه تصور می کنند فرزندان زیادی هستند که نیاز به پذیرش در خانواده ها دارند در صورتی که باید خانواده هایی که مشکل دارند و بچه دار نمی شوند را نیز مدنظر قرار دهیم و اولویت آنان را  در خصوص فرزند پذیری به آگاهی جامعه برسانیم.

وی به بررسی وضعیت صلاحیت خانواده های متقاضی و همچنین سلامت جسمی و روحی فرزندان واگذار شده تا سن ۱۸ سالگی اشاره کرد و افزود:وظیفه ما این است که شرایط سلامت جسمی و روحی فرزندان واگذار شده را تا سن ۱۸ سالگی رصد کنیم و حتی اگر فرزند به خارج از کشور برده شود،از طریق سیستم های قضایی و مددکاری آن کشور دنبال  خواهیم کرد.

بابایی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در خصوص فرزندخواندگی در کشور،گفت:به دلیل شرایط فرهنگی که در کشور وجود دارد،برخی از خانواده ها علاقه ای به علنی کردن موضوع فرزندخواندگی کودکشان ندارند و  زمانی که کودک از طریقی به غیر از خانواده و  در زمان نامناسب از این موضوع مطلع می شود،لطمه روحی زیادی می بیند.

وی افزود: به همین دلیل توصیه می شود که موضوع فرزندخواندگی از ابتدا و با شفافیت در خانواده ها مطرح شود و در سن مناسب به فرزندان اعلام شود.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست مصوب در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲،گفت:بر اساس این قانون سه گروه قابلیت پذیرش فرزندان بهزیستی در خانواده خود را دارند که به ترتیب اولویت شامل:۱-زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواجشان گذشته باشد و فرزند دار نشوند و این موضوع به تایید پزشکی قانونی رسیده باشد.۲-زن و شوهر دارای فرزند ۳- زنان و دختران بدون همسر که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند.

وی در پایان سخنانش از تمامی خانواده های علاقه مند به پذیرش فرزند خواست تا به کودکان دارای معلولیت و بیمار نیز توجه کنند و همچنین آمادگی پذیرش فرزندان به صورت موقت را نیز در خود به وجود آورند.

کد خبر 17203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =