درخواست سازمان ملل از دولت‌ها برای توجه به معلولان در همه‌گیری کرونا

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار در نظر گرفتن و توجه بیشتر دولت‌ها به معلولان در دوران مقابله با کووید-۱۹ شد.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) از دولت‌ها خواست تا معلولان را در مرکز توجه به لحاظ اقدامات مقابله‌ای و بهبودی کووید-۱۹ قرار داده و با آن‌ها در این زمینه به مشورت و مشارکت بپردازند.

به گفته گوترش، حتی در شرایط عادی هم معلولان کمتر به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های درآمدی دسترسی پیدا می‌کنند یا در جامعه مشارکت دارند.

وی با اشاره به این که همه‌گیری کروناویروس در حال تشدید این نابرابری‌ها بوده و تهدیدات جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است، افزود: افراد دارای معلولیت بیشتر در فقر زندگی می‌کنند و میزان بیشتری از خشونت، بی‌توجهی و سوء استفاده را تجربه می‌نمایند.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت که افراد دارای معلولیت از جمله گروه‌هایی هستند که بیشترین آسیب را از شیوع کروناویروس دیده و یکی از بیشترین میزان ابتلاها را داشته‌اند. آن‌ها هم‌چنین با کمبود اطلاعات دردسترس در مورد بهداشت عمومی، موانع قابل توجه برای اجرای اقدامات بهداشتی اساسی و غیرقابل دسترس بودن امکانات برای سلامتی روبه‌رو هستند.

وی خاطر نشان کرد که سهم مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در مراکز مراقبتی که افراد سالمند دارای ناتوانی در آن زندگی می‌کنند، از ۱۹ درصد به میزان حیرت‌انگیز ۷۲ درصد رسیده است.

گوترش با بیان این که ما نمی‌توانیم اجازه ادامه این روند را بدهیم، اعلام کرد: ما باید حقوق برابر افراد معلول را برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و روش‌های نجات‌بخش در طول این همه‌گیری تضمین کنیم.

وی گفت: معلولانی که پیش از این بحران با محرومیت اشتغال مواجه بوده‌اند، اکنون در بازگشت به کار مشکلات و موانع بیشتری را تجربه می‌کنند.

گوترش خاطرنشان کرد: تنها ۲۸ درصد از افراد دارای معلولیت‌های قابل توجه به مزایا دسترسی دارند که این میزان در کشورهای کم درآمد تنها یک درصد است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد، هم‌چنین افراد دارای معلولیت به ویژه زنان و دختران با خطر بیشتری از خشونت خانگی روبه‌رو هستند که در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

وی خواستار دسترسی به اطلاعات و همچنین کالاها و خدمات به افراد دارای معلولیت، دسترسی به خدمات بهداشتی و آزمایش‌ها و روش‌های نجات‌بخش و هم‌چنین گسترش برنامه‌های اصلی محافظت اجتماعی اصلی و هدفمند برای معلولین و خانواده های آن‌ها شده است. 

دولت‌ها، اهداکنندگان، آژانس‌های سازمان ملل و سایر مشارکت‌کنندگان باید برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها و اطمینان از شمول معلولیت در مقابله با کووید-۱۹ مکانیزم‌های پاسخگویی ایجاد کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان اظهار داشت: با نگاه به آینده، ما فرصتی منحصر به فرد برای طراحی و اجرای جوامع فراگیرتر و در دسترس‌تر برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار داریم. زمانی که حقوق معلولین را تضمین کنیم، در واقع در آینده مشترک خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

 این در حالی است که دکتر وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران گفت: با تلاش شبانه روزی بیش از ۲۰ هزار پرسنل مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شامل پرستاران، بهیاران، مادریاران، پدریاران، مددکاران و تمام کسانی که در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی کشور مشغول فعالیت هستند، شرایط مناسبی برای نگهداری بیش از ۵۰ هزار معلول و سالمند  و ۱۰ هزار فرزند که در این مراکز، فراهم شود.

قبادی‌دانا ادامه داد: برخلاف آنچه در برخی از کشورها شاهد بودیم که کسانی که متولی نگهداری سالمندان و معلولان بودند، بعضا مراکز فعالیت خود را ترک کردند یا آمار بالای تلفات انسانی باعث تاسف و نگرانی شد، در کشور ما با همت و اهتمام ویژه‌ای که مردم برای نگهداری و حفظ شان و منزلت سالمندان دارند تاکنون نتایج خوبی را شاهد بودیم. البته تلاش ما ادامه خواهد داشت تا این بیماری کنترل شود  و تا زمانی که به طور کامل در مهار آن موفق شویم اجازه نمی‌دهیم این بیماری جان عزیران ما را تهدید کند.

کد خبر 17097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد