افزایش ۴۱ درصدی تماس‌های اورژانس اجتماعی کیش/ این رشد بیانگر ارتقاء آگاهی عمومی و گستردگی اطلاع‌رسانی است

با فعال شدن کابین اختصاصی و راه‌اندازی دایورت همزمان خطوط همراه‌اول، ایرانسل و تلفن ثابت بر روی شماره ۱۲۳، امکان دسترسی ساکنان جزیره به خدمات اورژانس اجتماعی تسهیل شد

به گزارش روابط عمومی کیش، «محمدرضا حیدرهایی» در حاشیه مراسم بهره‌برداری از سامانه ۱۴۸۰ که با حضور دکتر زکایی فر، رئیس مرکز توسعه کارآفرینی، اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور و دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید، متخصص پزشکی اجتماعی و مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و برخی دیگر از مسوولان محلی، گفت: بررسی آماری سه‌ساله (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴) نشان می‌دهد میزان تماس‌ها و مداخلات اورژانس اجتماعی کیش تا ۴۱ درصد رشد داشته است.

به گفته حیدرهایی پیش از این تماس‌های مردمی از طریق خطوط دفتر مشاور با سه اپراتور اصلی کشور به‌صورت غیرمتمرکز دایورت می‌شد، اما با ایجاد این کابین اختصاصی، اکنون شهروندان می‌توانند بدون نیاز به شماره‌گیری کد، از سطح جزیره مستقیماً با شماره ۱۴۸۰ تماس بگیرند.

حیدرهایی با بیان این که بنابر داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست ۱۴۰۴، تعداد مداخلات تیم سیار اورژانس اجتماعی به‌طور میانگین ۳۴ مورد در نیم‌سال اول بوده که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال با توجه به تراکم جمعیت و شرایط اقلیمی جزیره افزایش یابد، اظهار داشت:  در این بازه، کودک‌آزاری با سهم ۳۲/۸درصد در صدر علل مداخله تیم سیار قرار داشته و پس از آن گزارش نادرست، اقدام به خودکشی، همسرآزاری، اختلافات خانوادگی و فرار از منزل در رتبه‌های بعدی مشاهده می‌شوند.

از حیث نتیجه مداخلات نیز ۳۸درصد به مراکز مداخله ارجاع، ۲۱درصد بدون نیاز به پیگیری و ۱۸درصد نیز در موقعیت حل‌وفصل قرار گرفتند که در این خصوص رئیس اداره بهزیستی چنین عنوان می کند که مقایسه آماری دو سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تماس‌های دریافت‌شده در این دوره حدود ۱۵/۷درصد افزایش داشته و در سال ۱۴۰۴ این رشد به ۴۱درصد نسبت به ۱۴۰۲ رسیده است.

به گفته حیدرهایی، این رشد الزاما نشان‌دهنده افزایش آسیب‌ها نیست و به‌احتمال زیاد ناشی از بالا رفتن آگاهی عمومی و گستردگی اطلاع‌رسانی در زمینه خدمات حمایتی بهزیستی است.با این حال، کارشناسان تأکید کردند که با افزایش مراجعه‌کنندگان، لازم است زیرساخت‌های فنی و انسانی متناسب با بار تماس‌ها ارتقاء یابد تا مداخلات در لحظه و مؤثر انجام شود.

وی، تصریح کرد: افزایش تماس‌ها به معنی افزایش بحران‌های خانوادگی نیست؛ مردم آگاه‌تر شدند و به‌موقع کمک می‌خواهند. این اتفاق نشان از اعتماد جامعه به خط ۱۲۳ دارد، تدوین زیرساخت مستقل تماس، رشد مداخلات هدفمند و افزایش آگاهی عمومی بیانگر گامی مهم در جهت توسعه‌ کیفی خدمات اجتماعی در جزیره کیش است؛ اقدامی که می‌تواند الگوی سایر مناطق کشور نیز قرار گیرد.

کد خبر 156070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد