سازمان بهزیستی یک مرکز آمار کوچک محسوب می‌شود

جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت آمارهای سازمان بهزیستی کشور با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای کارگروه سازمان بهزیستی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، سعیدصالح؛ سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، نوآوری، هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی در این جلسه با اشاره به اهمیت وظایف کارگروه از تلاش همه مجموعه سازمان بهزیستی در تأمین الزامات استقرار سیستم مدیریت کیفیت آمار تشکر کرد.

همچنین حوزه آمار و داده‌کاوی سازمان بهزیستی، گزارشی جامع از اقدامات انجام شده در چارچوب ۱۹ اصل سیستم مدیریت کیفیت آمار ارائه داد.

آرش فاضلی؛ مدیرکل دفتر استانداردها، نظارت و ارزیابی طرح‌های آماری مرکز آمار ایران، ضمن قدردانی از اقدامات سازمان بهزیستی در استقرار این سیستم، اظهار داشت: سازمان بهزیستی از نظر فعالیت‌های آماری، یک مرکز آمار کوچک محسوب می‌شود و نتایج اقدامات انجام شده بسیار قابل توجه است. آمار تولید شده توسط بهزیستی برای تصمیم‌گیری و حکمرانی مبتنی بر داده اهمیت بالایی دارد و با ۸ میلیون جامعه هدف، می‌تواند کمک بزرگی به برنامه‌ریزی کشور باشد. اکنون به سمت سرشماری ثبتی و مبنایی حرکت می‌کنیم و استفاده از اطلاعات ثبتی سازمان بهزیستی ضروری است.

فاضلی با اشاره به اهمیت تجمیع آمار حمایتی، افزود: بهزیستی و کمیته امداد نهادهای رسمی حمایتی کشور هستند و اگر آمار آن‌ها به صورت تجمیع شده در دسترس باشد، می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری بهتر باشد. آمار رسمی سه ویژگی مهم دارد، مورد نیاز برنامه‌ریزی رسمی کشور باشد، موازی نباشد و دارای چارچوب استاندارد باشد.

وی همچنین تأکید کرد: آمار طبقه‌بندی‌شده‌ای که امروز سازمان بهزیستی ارائه کرد، می‌تواند الگو و مبنایی برای سایر سازمان‌ها باشد. نگاه ما باید فنی صرف به اعداد نباشد بلکه هدف، تصمیم‌سازی و حکمرانی مبتنی بر داده برای کشور است.

طاهری، معاون آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن تشکر از انجام موفق تکالیف آماری، به ابلاغ شیوه‌نامه اثر اشاره کرد و گفت: به زودی چک‌لیست‌هایی به سازمان‌ها ارسال می‌شود تا ضمن شناسایی وضعیت موجود، فرایندها بازنگری و اصلاح شوند. این اقدامات، سنگ بنای طرح ملی سرشماری عمومی ثبتی مبنا است.

کد خبر 149124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =