مدیرکل بهزیستی استان وضعیت استان را در شاخص کشوری مثبت ارزیابی میکند و میگوید: با توجه به ظرفیتهای موجود مشاوران و میزان ساعات پاسخ گویی در سال گذشته و موانعی همچون تعطیلات بر اثر سرمای هوا و آلودگی هوا، قطعی برق و...، مورد ارزیابی قرار گرفتیم که نتایج درخور توجه بود. همین طور در دو ماه ابتدای امسال نیز آمار تعداد تماس و مشاوره به مردم قابل توجه است. ۸۵۲ ساعت مکالمه در فروردین و ۱۱۰۸ ساعت مکالمه در اردیبهشت امسال انجام شد.
برجی با اشاره به اینکه ۷ هزار تماس موفق در فروردین پاسخ داده شده و ۱۰ هزار و ۴۸ تماس نیز در اردیبهشت پاسخ گویی شده، به تعداد تماسهای روزانه شهروندان نیز اشاره میکند: به طور میانگین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تماس موفق با سامانه ۱۴۸۰ برقرار و جواب داده میشود.
بدون پاسخ ماندن شهروندان پذیرفتنی نیست
اینکه شهروندی یک ماه پی درپی تماس بگیرد و موفق به تماس با این سامانه نشود، از سوی مدیرکل بهزیستی استان پذیرفته نیست و او در این باره ذکر میکند: این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اینکه شهروندی اصرار دارد حتما با کدی که پیش از این مشاوره شده، ارتباط برقرار کند گاهی امکان پذیر نیست و ممکن است در همان زمان کد موردنظر به شخص دیگری مشاوره ارائه دهد. زمان مشاورههای فردی بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است و همین مسئله سبب معطلی فرد میشود.
به گفته برجی، برخی زمان ها، نظیر ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۱۵ تا ۱۹ به عنوان ساعت شلوغی پاسخ گویی به حساب میآیند. بهتر است افرادی که به مشاوره تمایل دارند ساعت ۸ صبح یا آخر شب یا حتی روزهای تعطیل مثل روز جمعه تماس بگیرند.
تعداد مشاوران هر شیفت
او در پاسخ به تعداد مشاورهها در سه شیفت خدمات دهی نیز توضیح میدهد: در شیفت صبح، به خاطر تقاضای بیشتر ۱۰ مشاور در کابینها مستقر و پاسخ گو هستند. در نوبت عصر هشت مشاور خدمات تخصصی ارائه میدهند. همین طور در شیفت شب هم که تقاضا کمتر است سه نفر از نیروهای متخصص این حوزه جواب گوی شهروندان هستند.
مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات مطرح شده با سامانه صدای مشاوره در حوزه خانوادگی است، اظهار میکند: بیشترین تماسها برای موضوعات خانوادگی و خیانتهای زوجین به یکدیگر است و در فصل امتحانات و ایام تحصیل نیز حجم زیادی از تماس ها، مربوط به مشاورههای تحصیلی است.
خدمات رایگان است
برجی، در مورد تعرفههای مکالمه با این سامانه میگوید: خدمتی که به مردم ارائه میشود به واسطه این سامانه، رایگان است. هزینه قبض نیز مانند همه مکالمهها برای اداره مخابرات محاسبه میشود و تعرفههای چند برابری درست نیست.
مدیرکل بهزیستی استان در ادامه تأکید میکند: برای موارد اورژانسی مثل خودکشی یا حتی افکاری مشابه، به فرد پاسخ میدهیم و سعی در آرام سازی او داریم. حتی درخلال معمولی شدن شرایط فرد، به نحوی او را به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ ارجاع میدهیم تا در مسیر درست هدایت شود.
او همچنین دیگر زمینههای پاسخ گویی مشاوران را ازدواج، خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی، تربیتی و دیگر موارد میداند که پاسخ گویی به صورت تخصصی و متنوع برای بهبود حال روحی افراد جامعه است.
نظر شما