در سازمانی همچون بهزیستی که خدمات آن بهصورت گسترده و ۲۴ ساعته در سطوح شهری و روستایی و در شرایط خاص و بحرانی ارائه میشود، بخش ترابری و نقلیه، بهمنزله قلب تپنده پشتیبانی محسوب میشود. واحد ترابری و نقلیه ادارهکل بهزیستی استان همدان، بهعنوان یکی از ستونهای پنهان اما حیاتی خدمات حمایتی، اداری، درمانی و امدادی، نقشی کلیدی در اجرای ماموریتهای روزمره و بحرانمحور این نهاد ایفا میکند.
ابراهیم هاجری، مسئول ترابری و نقلیه اداره کل بهزیستی استان همدان، به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل در گفتوگو با روابط عمومی اداره کل، به تبیین نقش، مسئولیت و ابعاد و چالش های این واحد پرداخت.
هاجری با اشاره به گستره خدمات این واحد عنوان کرد: «واحد نقلیه در کنار کلیه معاونتهای تخصصی فعالیت میکند و خدماتی نظیر جابهجایی مددجویان در اردوهای فرهنگی، ورزشی، درمانی، همچنین اعزام مددکاران به مأموریتهای درونشهری و بینشهری، انتقال کارکنان به جلسات اداری و پوشش همایشها و دورههای آموزشی کشوری را ارائه میدهد.»
وی افزود: «روزانه طیف وسیعی از مأموریتها در داخل و خارج از استان انجام میشود. از شهرهای اطراف نظیر کرمانشاه و سنندج تا مقاصدی چون تهران، ساری، بابلسر، خزرآباد و اصفهان در مسیر فعالیت واحد ترابری قرار دارند. بدون حضور فعال و منظم وسایل نقلیه، اجرای عمده فعالیتهای اداری، درمانی و نظارتی سازمان مختل میشود.»
"نقلیه، حافظ امنیت و تسهیلگر مأموریتهای تخصصی"
ابراهیم هاجری با اشاره به نقش چندگانه رانندگان گفت: «علاوه بر رانندگی، همکاران ما بهویژه در مأموریتهای اجتماعی، گاه نقش یگان حفاظت و محافظ جان همکاران مددکار را ایفا میکنند؛ بهویژه در مواجهه با موارد دارای اختلالات روانی که سابقه تهدید یا حمله دارند. همچنین جابهجایی برخی مددجویان خاص مانند معتادین متجاهر، ناهنجاری های معابر عمومی و سطح شهر و موارد دارای اختلالات روانپزشکی، با مخاطراتی همراه است که نیازمند تجربه و دقت بالا از سوی رانندگان است.»

"آمار و تجهیزات موجود"
به گفته مسئول ترابری بهزیستی همدان، این مجموعه در حال حاضر دارای حدود ۲۰ دستگاه خودروی سواری و ۲۰ دستگاه خودروی اورژانس اجتماعی است. از این میان، ۱۲ دستگاه ویژه سامانه ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) هستند که بهصورت ۲۴ ساعته در سطح استان فعالاند. ارزش خودروهای تویوتای اورژانس، بالغ بر ۷ میلیارد تومان برآورد میشود که مسئولیت رانندگان و همکاران واحد ترابری را در حفظ و نگهداری این ناوگان ارزشمند سنگینتر میکند.
"ایمنی، اولویت نخست ناوگان ترابری"
در بخش دیگری از این گفتوگو، ابراهیم هاجری به اقدامات پیشگیرانه در حوزه ایمنی اشاره کرد و گفت: «تمامی خودروها در ابتدای سال بهصورت یکپارچه تحت پوشش بیمه بدنه و شخص ثالث قرار میگیرند. همچنین معاینه فنی دورهای، بررسیهای فنی از جمله سیستم ترمز، جلوبندی، لاستیک و سایر بخشهای حیاتی خودروها، بهطور مستمر انجام میشود.»
وی تأکید کرد: «برای خودروهای ۱۲۳ که نقش حیاتی در رسیدگی به مواردی چون خودکشی، کودکآزاری، فرار از منزل و موارد بحرانی دارند، آمادگی کامل و ایمنی خودرو یک الزام غیرقابل چشمپوشی است. کوچکترین نقص فنی میتواند منجر به خسارات جبرانناپذیر و ناکامی در اجرای ماموریت ها شود.»
"کمبودها و نیازهای زیرساختی"
هاجری در پایان با اشاره به نیازهای زیرساختی این واحد گفت: «در حال حاضر، استان همدان به یک دستگاه مینیبوس یا دستکم ون ۱۲ نفره برای پوشش اردوهای سالانه مددجویان نیاز دارد. همچنین بهتر است بسیاری از ناوگان خودروهای موجود سامانه ۱۲۳ خودرو های اداری با عمر بالای ۱۴ تا ۱۸ سال، تعویض شود که همت مسئولین محترم ملی، استانی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را می طلبد.»
وی در پایان اظهار داشت: «از پشتیبانی و حمایت مدیرکل محترم استان بابت پیشبرد اهداف ترابری و نقلیه تشکر میکنم و ان شاالله بتوانیم تعداد خودروهای عملیاتی و فعال ناوگان حمل و نقل بهزیستی استان را ارتقا دهیم.»












نظر شما