مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص این نشست، گفت: فرهنگسازی در راستای پذیرش افراد ناشنوا در جامعه، نحوه برقراری ارتباط با آنها، مناسبسازی اماکن دولتی و بهرهمندی از خدمات مشاوره روانشناختی و مشاوره حقوقی از مهمترین مطالبات اعضای هیات مدیره کانون ناشنوایان در این جلسه بود.
مهدی برجی افزود: برگزاری دورههای مهارتهای زندگی ویژه افراد ناشنوا به صورت حضوری و باتوجه به نیازهای آنان، تهیه فیلم و کلیپ از این دورهها و انتشار آن در فضای مجازی و سایر پایگاههای اطلاع رسانی جهت بهرهمندی ناشنوایانی که امکان حضور در این دورههای آموزشی را ندارند، یکی ازمواردی است که به آن پرداخته شد ودر دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: بهرهمندی ازمشاورههای روانشناختی به صورت تلفنی یکی از خدمات بهزیستی است و سامانه 1480 با 10 خط تلفنی پاسخگوی تماسگیرندگان است؛ اما متاسفانه افراد ناشنوا ناتوان از برخورداری از این خدمت هستند. 190 مرکز مشاوره نیزدر سطح استان به ارائه خدمات روانشناختی به صورت حضوری میپردازند. درصورت مراجعه ناشنوایان به همراه مترجم به مراکز مشاوره حضوری و بهرهمندی از خدمات روانشناختی به آنها یاری برگ تعلق خواهد گرفت و بخش زیادی از هزینههای مشاوره توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد. درصورتی نیز که افراد متقاضی راه اندازی مرکز مشاوره ویژه ناشنوایان گرامی باشند، مجوز راه اندازی مرکز به آنها اعطا خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سامانه اعزام مترجم نیز خدمت موثر دیگری است که به افراد ناشنوا ارائه میشود. این سامانه با شماره ۰۹۰۲۸۷۷۷۸۵۵ فعالیت میکند و متقاضیان میتوانند با ارسال نام و نام خانوادگی و درج شماره ملی، خواسته خود از اعزام مترجم زبان اشاره را اعلام کنند تا براساس زمانبندی مشخص، مترجمین در کنار شهروندان ناشنوا در کارهای اداری، خدماتی و قضائی و... حضور یابند. در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان توسط بهزیستی به منظور پرداخت هزینههای مترجمین اعزامی به کانون ناشنوایان پرداخت گردیده است.












نظر شما