محسن مروی افزود: مراکز مشاوره حضوری با ارائه خدمات مشاورهای در زمینههای مختلف به بهبود سلامت روان افراد کمک میکنند. سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰نیز با هدف ارائه مشاوره روانشناختی تلفنی راهاندازی گردیده و در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال میباشد. موضوعات اصلی این تماسها شامل مدیریت رفتاری فرزندان، مشکلات زناشویی، خیانت و اعتیاد بوده است. در سطح کشور، بیشترین تماسها به دلیل مشکلات افسردگی و اختلالات اضطرابی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، 21روانشناس و مشاور در سامانه تلفنی۱۴۸۰ بهزیستی خراسان رضوی فعالیت میکنند که در زمینههای مختلفی مانند مشاوره پیش از ازدواج، خانواده، زوجدرمانی، تربیت کودک و اعتیاد خدمات تخصصی مشاورهای ارائه میدهند. تمام مکالمات با خط ۱۴۸۰ محرمانه بوده و اطلاعات تماسگیرندگان با حفظ حریم خصوصی ثبت و نگهداری میشود. هدف اصلی سامانه تلفنی۱۴۸۰، ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه از طریق ارائه راهنمایی، مشاوره و ارجاع به مراکز تخصصی در صورت نیاز است.
معاون امور سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: سالیانه بیش از 33هزار زوج برای مشاوره قبل از طلاق به سامانه تصمیم مراجعه می کنند و حدود ۱۳۰ هزار جلسه مشاوره با قیمت ارزان در ۷۰ مرکز تحت نظارت از ابتدای سالجاری انجام گرفته است. به منظور ارتقای کیفی سطح خدمات مشاورهای، دوره های متعدد آموزشی برای تربیت مشاوران، مربیان و تسهیلگران خانواده توسط بهزیستی در طول سال برگزار میگردد.
وی درخصوص خدمات آموزشی پیشگیرانه سطح یک دفتر مشاوره در راستای ارتقاء سلامت روان شهروندان، گفت:بهرهمندی بیش از 3 هزار و 800 نفر از برنامههای آموزش پیش از ازدواج ویژه افراد مجرد 15 تا 30 سال، بهرهمندی بیش از 2هزار و900 زوج از برنامه آموزش زندگی خانواده ویژه افراد متاهل با اولویت پنج سال اول زندگی مشترک و برخورداری یک هزار و 373 نفر از دورههای آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی ویژه والدین دارای فرزند 11 تا 18 از دیگر اقدامات انجام گرفته توسط معاونت سلامت اجتماعی از ابتدای سالجاری بوده است.
نظر شما