اجرای طرح شیوع شناسی معلولیت در ۷ استان کشور

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی از اجرای طرح شیوع شناسی معلولیت و آمار گیری در ۷ استان کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبنم جهانشاد اظهار کرد: در کل دنیا ۱۵ درصد جمعیت دچار معلولیت هستند که براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی از آنها به عنوان کم‌توان در بهره‌مندی از خدمات اجتماعی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر راهکارهای پیشگیرانه در بروز معلولیت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: براساس آخرین سرشماری کشور شیوع معلولیت در ایران ۱۳ صدم در هزار است که ما از این حیث از میانگین دنیا آمار پائین‌تری داریم هر چند که ادبیات جهانی با ادبیات ما در این زمینه متفاوت است.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهداشت جهانی هرگونه محدودیت در عملکرد و زندگی اجتماعی را معلولیت معرفی می‌کند که در حقیقت از آن به عنوان کم‌توانایی در زندگی اجتماعی یاد می‌کند در حالی که در ادبیات ما این مساله شامل معلولیت‌های ذهنی، روانی، حرکتی و ناشنوایی‌ها و نابینایی‌هاست.

جهانشاد از اجرای طرح شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی معلولیت‌ها در کشور در قالب سامانه رصد خبر داد و بیان کرد: با بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب پرسشگر که در بین آنها پیراپزشکان و روانشناسان بالینی و همکاران ما در طرح‌های ژنتیک حضور مؤثر دارند پرسشگران با مراجعه به درب منازل اطلاعاتی را از خانواده‌ها جمع‌آوری می‌کنند تا در کنار علل شیوع معلولیت عوامل مؤثر در این زمینه به صورت روشن و گویا تبیین و تشریح شود.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی این طرح را براساس وظیفه تعریف شده در برنامه ششم مبنی بر رصد آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد تا زمینه آسیب و معلولیت از بین برود.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی بررسی دقیق در کسب اطلاعات موثق را در این زمینه ضروری خواند و گفت: ما در کشور قانون جامع حمایت از معلولان را داریم که بستر حمایت قانونی از آنها را فراهم کرده و انتظار می‌رود خود معلولان در اجرایی شدن این قانون کمک‌کار اصلی باشند.

جهانشاد ادامه داد: در این طرح پرسشنامه‌هایی تهیه شده تا با مراجعه به خانوارها ضمن کسب اطلاعات جمعیتی و وضعیت تأهل و تحصیلات در مورد سوابق بیماری خانوادگی و علل شیوع آن به صورت شفاف و روشن اطلاعات جمع‌آوری شود.

وی اضافه کرد: با کسب این اطلاعات به ویژه برای افراد کم‌توان سعی می‌شود زمینه‌های بروز معلولیت از جمله بیماری‌های ژنتیکی و یا علل مادرزادی مورد بررسی قرار گرفته تا با همکاری وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها بتوانیم جلوی تولد نوزادان معلول را بگیریم.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری طرح‌های مناسبی را نظیر غربالگری ژنتیک با اولویت سقط جنین معلول، اجرای طرح بینایی سنجی با شناسایی آمبلیوپی را فراهم کرده و در طرح غربالگری شنوایی نیز ۱۰۰ درصد نوزادان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

جهانشاد اظهار کرد: در سه استان خراسان رضوی، خوزستان و گلستان طرح شیوع‌شناسی معلولیت‌ها و آمارگیری در این زمینه به انجام رسیده و با ارزیابی موفق این طرح امسال در هفت استان از جمله اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، کردستان، سمنان، بوشهر و مازنداران شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت کشور و تأمین اعتبارات و منابع مورد نیاز پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده در همه استان‌ها این طرح عملیاتی شده و کاهش معلولیت‌ها را در کشور با شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی این امر شاهد باشیم.

کد خبر 12733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد