مهدیشهر | گزارش اهم اقدامات حوزه پیشگیری در سال ۱۴۰۲

ربابه گلوردیان از اجرای طرح غربالگری بینایی  برای یک هزار و ۳۰۰ کودک در  شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهدیشهر گزارشی از عملکرد حوزه پیشگیری این شهرستان در سال ۱۴۰۲ ارائه و افزود:  در بحث پیشگیری از اعتیاد، توجه به عوامل خطرزا و محافظت کننده بسیار مهم است و براساس این اصل، برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، عوامل محافظتی را تقویت و عوامل خطرزا را کاهش می‌دهند. عوامل خطرزا مانند تعارض‌های خانوادگی یا زندگی در محله پرخطر و عوامل محافظتی مثل خانواده حمایت‌گر یا تربیت مناسب خانواده و داشتن مهارت‌های اجتماعی که می‌تواند فرد را از گرایش به مصرف مواد یا رفتارهای پرخطر در امان دارد و هم اکنون در شهرستان ۱ مرکز اقامتی میان مدت تحت نظارت بهزیستی در حال ارائه خدمات به جامعه هدف هستند. 

ربابه گلوردیان جمعیت مورد آموزش در طرح پیشگیری از اعتیاد در بهزیستی شهرستان مهدیشهر در سال گذشته را ۱۰ هزار نفر اعلام و افزود: آگاهی بخشی والدین و فرزندان بهترین راهکار برای پیشگیری از گسترش اعتیاد در جامعه است.

وی از اجرای کارزار رسانه‌ای «والد آگاه، فرزند ایمن» با شعار «آیا می‌دانی الان فرزندت کجاست؟» خبر داد و  اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های خاص و مسئله مهم در زمینه اعتیاد بحث استفاده از ظرفیت‌های نوین در حوزه آگاه‌سازی و پیشگیری اولیه از آن است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهدیشهر از اجرای طرح غربالگری بینایی  برای یک هزار و۳۰۰ کودک در  شهرستان خبر داد و اظهار داشت: آمبلیوپی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با  چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری ارزیابی سنجش اجرا و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده می‌شوند. در صورتی تنبلی چشم در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان پذیر بوده و از سوی دیگر هزینه‌های درمانی صورت گرفته نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود، از سایر فعالیت های دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها سخن گفته و ابراز داشت: در این دفتر در سال گذشته تعداد ۲۸۳  نوزاد و ۱۲۰ کودک ۳ تا ۵ سال مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته اند و در این راستا در این دفتر نیز ۵ نفر از خدمات کمک هزینه آزمایشات ژنتیک، ۲۰ خانواده از خدمات مشاوره ژنتیک و ۲۰۰ نفر هم از خدمات آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها با هدف ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان عموم مردم جامعه و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با رویکرد آگاهی بخشی در زنان سرپرست خانوار، جوانان، زنان خانه‌دار، سالمند و ... بهره مند شده اند.

همچنین گلوردیان در پایان از اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۸۰ کودک سخن گفت و تاکید کرد: اختلات اضطرابی شایع ترین اختلالات دوران کودکی است و بسیاری اوقات علایم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می شود. لذا والدین محترم دارای کودک ۵ تا ۶ ساله  میتوانند جهت انجام تست اضطراب و تشخیص وارد سامانه به آدرس ذیل شوند و با وارد کردن کد ملی کودک پرسشنامه را پاسخ داده و از سامانه پاسخ بگیرند.
Moshavereh.behzisti.ir

کد خبر 108382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد