در رسانه / مناسب سازی چالشی که درگیر توانجویان آذربایجان‌غربی است

مناسب سازی محیط و فضای جامعه چالشی است که توانجویان آذربایجان غربی همچنان با آن درگیر هستند و این موضوع باعث شده است تا آنان در بسیاری از اوقات از انجام کارهای روزانه و شخصی و یا حضور در فضاهای بیرون از خانه باز مانند.

به گزارش ایرنا معلولان مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری به ویژه معابر و پیاده‌روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند.

رعایت نکردن قوانین مناسب سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم توان، سالمندان ایجاد کرده است.

به نظر می رسد به رغم تاکید استانداری و پیگیری های بهزیستی آذربایجان غربی کم توجهی برخی دستگاهها به این مساله مشکل اصلی در این زمینه است و کمبود اعتباری وجود ندارد چرا که براساس اظهارات نماینده جامعه معلولان استان اغلب اقدامات انجام شده در حد رفع تکلیف بوده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی روز چهارشنبه در جلسه ای که به همین منظور تشکیل یافته بود گفت: در راستای حمایت از قانون معلولان شاخص مناسب سازی ۱۵دستگاه از جمله دستگاههایی که در جشنواره شهید رجایی سال قبل رتبه نداشتند بررسی و شناسایی شدند.

پروین محمدپوری اظهار کرد: از این دستگاههای خواسته شده تا بارفع این مشکلات محیط ادارات را مناسب سازی کنند تا هم ترک فعل طبق قانون شامل آنان نشود و هم دسترسی معلولان به خدمات افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در این راستا جلسه ای توجیهی با شهرداران و فرمانداران و دستگاههای اجرایی هفته آینده گذاشته می شود اضافه کرد: محورها و جنبه های مختلف در این زمینه ارزیابی و ارائه می شود تا در فرصتهای ممکن خود را با این شاخص ها تطبیق دهند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی اظهار کرد: معابر شهری، پارک‌ها و مجتمع‌های خرید مبلمان شهری و روستایی و سایر مکان‌های مدنظر شامل این مناسب سازی هستند و این موضوع بر اهمیت برگزاری جلسه آموزشی برای شهرداران می افزاید.

مناسب‌سازی چالشی که دامنگیر توانجویان آذربایجان‌غربی است

وی اضافه کرد: احتمالا مدیران و دستگاههای که نتوانسته اند مناسب سازی را انجام دهند شامل ترک فعل در این زمینه شوند.

محمدپوری ادامه داد: اراده ای از سوی مدیران در این زمینه وجود ندارد افعال و اسناد بالادستی بسیار مطلوب بوده ولی با افکار موجود در میدان عمل در این زمینه همخوانی ندارد و تمکین مدیران از ملزومات در این زمینه است و علت کم بودن سهم معلولان از جامعه و امکانات آن کم کاری های گذشته و امروز بوده است.

مهدی رستم نژاد مدیر کل دفتر فنی استانداری آذربایجان غربی در این باره گفت: سازمانهای مربوطه لازم است نیازهای خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان بهزیستی اعلام کنند تا نیازهای آنان در تعمیر ،نگهداری و تجهیز رمپها و در تامین اعتبارات و بودجه سالانه دستگاهها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به طرح شهید رجایی هم اضافه کرد: ادارات و مجتمع‌های اداری، بوستانها و ‌آرامستان‌ها لازم است شاخصهای مناسب سازی محیط برای معلولان را رعایت کنند چرا که عملکرد استان در این زمینه سال گذشته مطلوب نبوده است و از همه بانکها و اماکن ورزشی انتظار می رود مناسب سازی را اعمال کنند چرا که برای همه اجباری است.

رستم نژاد ادامه داد: هرماه از طرف وزارت کشور برای مناسب سازی فرمهای ارزیابی ارسال می شود ولی شهرداریها و ادارات مربوطه امتیازات لازم را جذب نمی کنند و این مشکلی برای استان شده است.

وی با بیان اینکه شهرداریها در صدور پروانه ها برای ساختمانها و مجتمع ها در صورت نداشتن شاخص مناسب سازی نباید پایان کار صادر کنند گفت: توجه به این مساله ضروری است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری آذربایجان غربی افزود: برای اداراتی که این موضوع را در زمینه ورودی و خروجی های ادارات جدی نگیرند طبق نامه وزارت کشور ترک فعل اعمال می شود.

۲۵ اتوبوس رمپ دار ویژه معلولان برای ارومیه خریداری شده است

نماینده بخش حمل و نقل درون شهری شهرداری ارومیه نیز در این باره گفت: ۵۵ اتوبوس جدید توسط شهرداری خریداری شده که ۲۵ دستگاه دارای رمپ و صندلی مخصوص برای معلولان هستند و تعدادی اتوبوس هم در حال بازسازی هستند که به کارگاههای مذکور ضروری بودن نصب رمپ اعلام شده است.

تعدادی اتوبوس مناسب برای معلولان نیز مقرر شده امسال خریداری شود و در زمینه پایانه ترمینال شهرستان هم اتوبوسهایی دارای رمپ در نظر گرفته شده است.

مناسب‌سازی چالشی که دامنگیر توانجویان آذربایجان‌غربی است

زیرساختهای مناسب سازی در ارومیه و آذربایجان غربی فراهم نیست

حیدر اصغری نماینده جامعه معلولان آذربایجان‌غربی نیز در حاشیه این جلسه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حداکثر ۳۰ درصد ورودی ادارات برای معلولان مناسب سازی شده است، اظهار کرد: شهر ارومیه برای تردد معلولان مناسب نیست در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از خدمات دستگاههای اجرایی و حضور در ادارات برای کارهای شخصی، حضور در مساجد، پارکها و استفاده از سرویسهای بهداشتی همه چالشهایی هستند که ما با آنها مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه حتی دستگاههای خود پرداز بانکها هم برای معلولان مناسب سازی نشده است، ادامه داد: امکانات مجتمع های بین راهی نیز برای معلولان و جانبازان استان مناسب نیستند و لازم است راهداری و میراث فرهنگی در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشد.

اصغری با بیان اینکه کتابچه ای در زمینه استاندارد سازی رمپها به همه ادارات ارسال شده است افزود: شهرداری اقدام به خرید اتوبوس کرده است ولی ایستگاههایی شهرداری مناسب معلولان نیستند برخی بانکها و موسسات رمپ تردد معلوولان می گذارند ولی فرد سالم قادر به استفاده از ان رمپها نیست چه برسد به فرد معلول یا جانباز .

وی ادامه داد: در بخش نیروی انتظامی اقدامات خوبی برای راحتی معلولان و جانبازان انجام شده و در اسرع زمان شماره گذاری خودرو معلولان در کمتر از یکساعت انجام می شود که قابل قدردانی است.

به گفته وی مکان پارک خودروی معلولان در خیابانهای اصلی شهر کم است و افراد سالم قبل از معلولان خودرو هایشان در جایگاه معلولان پارک می کنند که جای تاسف است.

به گزارش ایرنا ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر بهزیستی استان هستند که ۶۰ هزار نفر از خانواده معلولان بوده و از کمک هزینه زندگی، بهداشت و درمان برخوردار هستند.

کد خبر 107478

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد