نزدیک به ۸۰۰ معلول در ۱۱مرکز شبانه روزی بهزیستی ساکن هستند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۱۱ مرکز شبانه روزی نگهداری از افراد دارای معلولیت، که امکان نگهداری از آنها در خانواده وجود ندارد، خبر داد و گفت: ۷۹۵ نفر از افراد دارای معلولیت شدید در مراکز شبانه روزی بهزیستی مقیم هستند و خدمات نگهداری توانبخشی دریافت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو در خصوص نحوه پذیرش در این مراکز عنوان کرد: اولویت پذیرش در مراکز مذکور با افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمنی است که نگهداری از آنان در خانه به دلیل ناتوانی خانواده در امر مراقبت و یا از دست دادن سرپرست موثر، وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به ارائه خدمات بهزیستی به افراد مجهول الهویه گفت: افراد مجهول الهویه چون سالمندان یا بیماران اعصاب و روان که در خیابان رها شده که فاقد سرپرست بوده یا سرپرست مؤثر ندارند با مداخله اورژانس اجتماعی و با حکم قضائی عمدتاً در مراکز شبانه روزی ویژه معلولین شدید ذهنی، بیماران مزمن اعصاب و روان و سالمندان پذیرش و به صورت دائمی نگهداری می‌شوند.

خدابنده لو خاطرنشان کرد: در راستای توانمند سازی افراد دارای معلولیت وتشویق به نگهداری این افراد در خانواده و پیشگیری از تمایل خانواده ها به نگهداری فرزندان خود در مراکز شبانه روزی، با بررسی شرایط  توانخواه و خانواده نسبت به برقراری مستمری و کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری خانواده محور برای توانخواه اقدام می شود و فرد در بستر خانواده از حمایت‌های بهزیستی برخوردار خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: بیش ازیک هزار و ۲۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت  شدید و خیلی شدید از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در خانواده استفاده می کنند.

 وی ادامه داد: بیش از ۳۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی علاوه بردریافت حق پرستاری، کمک هزینه های ماهانه و مستمر دریافت می کنند و در حال حاضر مددجوی پشت نوبت دریافت مستمری وجود ندارد.

 گفتنی است بهزیستی استان زنجان ۱۱ مرکز شبانه روزی دارد که ۳ مرکز در زمینه نگهداری سالمندان، ۶ مرکز نگهداری کم توانان ذهنی و۲ مرکز نگهداری بیماران روان مزمن فعالیت می کند.

کد خبر 104870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد