در رسانه |55 هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

همدان-ایرنا- معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: ۵۵ هزار کودک همدانی در ۵۵ پایگاه سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در سال گذشته زیر پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند.

سیاوش رهبر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگارایرنا اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و پایگاه های دائمی برای جامعه هدف اجرا شد.

وی ادامه داد: طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان حدود ۸۷ هزار کودک سه تا ۶ ساله در استان واجد شرایط غربالگری بینایی هستند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان افزود: در پی انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش، کودکان پیش دبستانی که در پایگاه های سنجش غربال می شوند نیز جزو جامعه هدف بهزیستی هستند و در صورت تشخیص مشکلات بینایی از خدمات سطح ۲ و سه شامل معاینه بینایی سنج و کمک هزینه درمانی بهره می برند.

رهبر ادامه داد: کودکانی که در مرحله نخست به دلیل ترس یا بیش فعالی با بینایی سنج همکاری نکردند نیز به خاطر حساسیت موضوع غربالگری بینایی به سطح ۲ یا پزشک متخصص ارجاع داده شدند تا از سلامت بینایی آنها اطمینان حاصل شود.

وی اظهار داشت: چهار دستگاه غربالگری بینایی مدرن و به‌روز از سال آینده به ظرفیت غربالگری استان افزوده می شود و برهمین اساس تعداد پایگاه های بینایی سنجی نیز افزایش می یابد.

غربالگری شنوایی ۲۰ هزار و ۳۱۵ نوزاد

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار کرد: غربالگری شنوایی نوزادان برای ۲۰ هزار و ۳۱۵ نوزاد در ۱۰ پایگاه غربالگری شنوایی در سال گذشته انجام شده است.

رهبر ادامه داد: غربالگری شنوایی کودکان سه تا ۶ ساله نیز برای ۴۱ هزار و ۱۶۹ نفر از جامعه هدف در ۶ پایگاه استان اجرا شد.

هزار و ۹۰۰ همدانی مشاوره ژنتیک دریافت کردند

وی اظهار کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت ها و شناسایی بیماری هایی منجر به معلولیت هزار و ۹۰۰ نفر سال گذشته در این استان مشاوره ژنتیک دریافت کردند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان ادامه داد: ۵۰۰ نفر در ۱۰ محله از دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خدمات گرفتند و در طرح پیشگیری از خودکشی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

اجرای طرح آگاه سازی خود مراقبتی برای ۵۵۰ نفر از دختران و بانوان

رهبر گفت: طرح آگاه سازی خود مراقبتی با هدف ارتقای دانش و آگاهی، عزت نفس و خود شکوفایی بانوان و دختران در رده سنی ۱۳ تا ۴۰ سال در حوزه مسائل روانی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در همدان برای ۵۵۰ نفر از جامعه هدف در سال گذشته اجرا شد.

وی از اجرای طرح "مانا" برای تعداد ۶۰۰ نفر از جامعه هدف خبر داد و اظهار کرد: طرح مانا(مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) از چند سال قبل توسط سازمان بهزیستی برای نوجوانان(۱۳ تا ۱۸ سال) و در راستای افزایش مشارکت اجتماعی و جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در میان این قشر اجرا می شود

حضور ۶۷۰ نفر از زنان همدانی در طرح مشارکت اجتماعی زنان

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: طرح ماز(مشارکت اجتماعی زنان) با هدف توانمندسازی زنان و کاهش آسیب‌های اجتماعی برای تعداد ۶۷۰ نفر از بانوان اجرا شد تا پشتیان خانواده خود باشند و شاهد کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه باشیم.

۳۰هزار و ۳۰۸ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره مند هستند.

کد خبر 104783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد